Hur nedärvs hjärtfel?

Sv: Hur nedärvs hjärtfel?

Självklart ska tiken inte fortsätta att vara i aveln om man upptäcker detta fel på någon utav valparna.Om man blir drabbad ska ju givetvis bli ersatt också.

Till min stora förvåning är det stor tveksamhet och motstridighet bland hanhundsägarna att kolla upp sina hundar angående hjärtat-varför kan man ju undra?

Jag vet tex om en hanhundsägare som redan nu...väntar med sin hanhund i aveln för att slippa röntga nästa år (då reglerna för hd röntgen förmodligen försvinner)-fy så oseriöst!Finns det verkligen folk som kan tänka sej köpa valpar av sån här ras utan röntgen?Verkar ju sanslöst!

Mina hundar ska då sannerligen både hd & ad röntgas även i fortsättningen...samt att jag kommer att köra såväl ultraljud som EKG på hjärtat på samtliga individer.Att inte ta hänsyn till detta vore att skicka sej själv i en återvändsgränd.

Tiken heter Grosso Grande´s Gorgeous Girl och bilder kan du se här nedan;

http://www.freewebs.com/crazy_giants/index.htm

däremot hans syster har visat aggressioner.. morrat o vägrat släppa in folk i huset osv.. tror hon huggit /varnat mot hennes matte..
mormor deras har gjort utfall men e väldigt meriterad osm utställningshund o därför ska de avlas på henne. nu e hon död men fått ett antal valpar...
nu vill dom avla på min hunds syster

12345678910

Ahhh det var så du menade ;) ...sorgligt när avel sker på vilken bekostnad som helst. :mad:

åhh hon e jättelik vår förra GD.. samma färg o de där lilla vita på bröstet. *love*
däremot så e hon inte lik henne i huvet.

min e en harlekin från Bro... kommer inte ihåg vad uppfödaren elle min hund heter just nu..*taskigt minne*
Dunder kallas han

Kul att du gillar henne... ;) Hon är fantastisk! :love:

Ahh Kingsize hade jag kontakt med någon gång för nåt halvår/år sen...de väntade en kull...sedan hörse jag inget.Som hon sa-det är ju inte alltid det blir några harlekiner heller...och förmodligen blev det inte det - den gången.

Nu är planerna ändrade och vi kommer att satsa på att importera bra hundar istället. :)

Vi har tänkt att ha svart, blått och harlekin.Blått och svart har vi ju redan....och på G är en harlekin från Europa om allt går som det ska. :love: Det är tänkt att det ska ske importer efter hand...från såväl Europa som USA. :)

vad roligt med kennel!! tycker du gör rätt som valt bort min hunds linjer!! För de är inga bra linjer o avla på .. han e jättego o snäll på alla sätt o vis men VÄLDIGT vek.
o flera av hans närmaste släktingar har attackerat, syster,mormor bla.

Tycker det är tråkigt att det verkar dyka upp allt fler hundar som visar tendenser till aggresivitet. :crazy: Att de är reserverade är ju annars vanligt...men de ska ju absolut inte göra utfall mot folk-då är det definitivt nåt fel! :crazy:

Min tik är så mjuk och rar...jag tror inte hon skulle göra nåt utfall mot folk ens om hon så skulle bli intryckt i en hörna och bli slagen faktiskt.En riktig pärla. :love:

Ha,ha du får väl komma och pussa på puppisarna sen! ;) :angel: :love:

de är fruktansvärt när fler o fler hundar visar detta beteende.. o spec när de gäller så stora hundar. räcker ju med att dom stöter istället för o hugga o du får rätt rejäla skador ändå. Vet inte hur min hund skulle reagera med att bli inträngd i ett hörn... skulle nog börja med taktiken "blundar jag så ser dom mej inte" men sen vet ja faktiskt inte hur han skulle bete sig.. med tanke på vad som finns i släkten.

komma o pussa på dom kan jag göra men risken är väl att ja fastnar för någon o ska nog inte ha någon mer GD.... stor plats,dyra i drift o så blir man så bunden , svåra o ta med sej..
fast så himla mysiga...
fsat min grabb är ju bara 2 år än o ska leva MASSOR av år till ... =D

Ha,ha ja de tar lite plats...som de säger-finns det hjärterum, så finns det stjärterum. :D

Jag har nog inte tänkt så mkt på hur mkt de äter...jag har ju 2 gd och 2 greyhounds men visst de äter säkert för 2000 kr mån tillsammans. :angel:

Tycker inte att de är svårare att ta med än någon annan hund dock...man anpassar sej med bil osv. ;) :)

Mmm de är ju så mysiga! :love:

Klart grabben har många år framför sej! :banana: Skulle vara kul att få se kort på honom förresten! ;)

Du får gärna komma och pussa på dem i allafall :love: ...och försöka slita dej sen he,he. :D :D

jo så e d ju , han har ju en hel 90 säng för sej själv o den utnyttjar han till fullo o gärna snylta lite på min säng oxå :smirk:

jo man anpassar sej.. pappa gick o köpte en kombi efter att Dunder hårat ner hela baksätet i vår vanliga bil så ingen ville åka där... så ja kör kombi nu :D

de jag gillar med GD är att dom är så stora o älskar o springa , men om man e sjuk så mani nte kan ta en promenad i skogen så e dom lika nöjda med att sova med matte hela dagen..
De bästa dunder vet är att plocka svamp eller bär, samt att följa med på ridturerna.. :love: fast nu drar ju älgjakten igång så nu blir de svårt o rida i skogen.. :crazy:

jo dom äter massor.. fast dunder äter ändå inte så himla mycket .. väldigt laggrann så länge de inte ä rmin mat då :smirk:
2 gd o 2 greyhounds... mysigt ni ska ha i soffan.. :D :love: 7 sits soffa eller??

ska fixa fram lite bilder på honom i helgen.. har precis lärt mej hur man lägger ut bilder på nätet nu :idea:
o sen ska ja få honom o stå still oxå.. så han fastnar på bilden!! :p

Oja sängar är till för att utnyttjas...numera har vi vårat sovrum på andra våningen dock så vi slipper trängas. :)

Men de har även egna resårsängar att ligga i...bortskämda kryp :angel: .Vi har precis slängt ut våran hörnsoffa i inväntan på vad vi ska beställa härnäst...återstår att se VAD vi ska fortsätta att trängas tillsammans i för nåt. :D

Min tik är jättelätt att fota...en riktig snobb.Hanen däremot följer efter hela tiden så man kan bli knasig...har nog fler foton på honom på lååångt avstånd eller med näsan i linsen. :rofl:

Ja temperamentet på en GD passar mej alldeles utmärkt... ;)

Fast greyhoundhundarna var av lite annan åsikt...den först GDn vi skaffade ville de inte umgås med på månader.Hon var definitivt klassad som alien. När vi kom hem med nr 2...såg man blickarna "Åhhnej!!! Inte en till!!" :D :rofl:

Hoppas jag får se lite "Dunder" snart... :bump:

haha ja klart man skämmer bort dom små liven :smirk: :angel:
ni kanske ska madrassera hela golvet så kanske ni slipper trängas :idea: :D

så e dunder oxå..följer en hack i häl o förstår inte alls varför matte ska stå några meter bort med nån konstig maskin, o dessutom måste vara stilla.. himla jobbigt :p
däremot vår första GD älskade o va fotomodell.. tik de oxå ;)
Lagom snobbig o fåfäng :cool:

jobbigt för Greyhound hundarna.. GD e svåra o sätta sig upp mot oxå.. får väl springa ifrån dom !!!
eventuellt har ja tid o knäppa imorgon men tror nog inte jakan lägga upp dom först till helgen.

en gammal bild på dunder... du ser vad han ställer upp inför kameran :smirk: är ävl 1 år här elle nått.

Dunder.jpg

kommer nyare i helgen.

Han ser trevlig ut som åring...alldeles "lagom". :)

Jodå greyhoundhundarna lägger i överväxeln när de tycker att grandisarna töntat sej färdigt...ser rätt kul ut när de springer sida vid sida och man ser hur de då lägger in överväxeln-adjöss :banana: .
Men då stannar grandisarna i regel upp och undrar vad som hände.Jag tror inte de har förstått ÄNNU att de inte ÄR några GREYHOUNDS. :rofl:

Hmm ja just nu är golvet NÄSTAN madrasserat sen vi slängde iväg soffan... :angel:

Blir kul att få se lite nyare foton i helgen! :) ;)

han är lagom nu som 2 åring :love: ser väl likadan ut fast kanske lite högre..

haha sådär reagerar min GD när ja o pållen galopperar ifrån honom.. älskar o tävla (både hund o häst) så när vi drar ifrån för långt bort då stannar han o väntar elle vänder o börjar lunka hemåt igen så han ska få försprång :D :rofl:
rätt smart tänkt iofs.. :smirk:

ska hämta systers kamera imorgon.. så mycket enklare med digitalkamera :)

nu ska jag åka o träna pållen..

Ha,ha jag tror din vovve är smart som vänder hem och får försprång.

Nemo (vår svarta GD hane) är med husse på stan...en styck lycklig hund hoppade in i bilen...när bilen gled iväg såg man ett lyckligt huvud med tungan hängande ute flåsandes där bak i bilen-gå på stan är bland det bästa han vet!

Jag inväntar bilderna med spänning!

nu e d så att min syster hade lånat ut kameran hela helgen... suck..
men kunde kanske hämta den idag..
så ska dit o kika i em.... så kanske ja kan få upp dom imorgon...

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
633
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 492
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
962
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar