Hur nedärvs hjärtfel?

C

crazy

Hur nedärvs hjärtfel?Är detta något som tex kan hoppa över en generation och komma i nästa?Lite nyfiken på hur detta funkar rent genetiskt!

Sv: Hur nedärvs hjärtfel?

Om man skall försöka kolla vad som finns om saken måste man veta vilken typ av hjärtfel man talar om eftersom ärftligheten kan vara olika, ofta är det inte ordentligt utrett.
PL

Tack det var en intressant pdf-fil att läsa!

Tyvärr vet jag inte vilken typ av hjärtfel det handlar om.Bara att det är rasen grand danois och att jag fått veta att en hund med ungefär samma blodlinjer som min tik blivit drabbad av detta och sedan borttagen pga av sjukdomsförloppet med bla vätska i lungorna.

Denna hundens pappa och den hund som är mormor till min hund är syskon.Hans mamma är helsyskon med min tiks pappa...så linjerna så sett ligger mkt nära.

Jag vet inte om det förekommit fler hundar med detta hjärtproblem utan vet bara om just denna hunden.Detta är ingenting som uppfödaren själv rapporterat till SKK så vitt jag vet och denna hanhund har i sin tur använts i aveln...så vad ska man tro?

Även om jag röntgar/ultraljudar min tik och kör EKG och det visar UA-har pass orolig behöver jag vara över att detta kan "poppa upp" i nästa generation eller kanske nästa igen?

hejsan
den vanligaste hjärtsjukdomen hos grandisar är dilaterad kardioimyopati kolla gärna http://www.agria.se/agria/pvsearch.nsf/id/C1256BB20031FB36412569DD00403031?opendocument& för mer info om denna.
Dilaterad kardiomyopati är enligt dom flesta veterinärer och forskare ärftligt. Visas mest hos hanarna hos dom större hundraserna och i samband med denna sjukdom så är det vanligt förekommande med lunginflammationer och vatten i lungorna.
Det kan upptäckas med vanligt ultraljud om veterinären är duktig och vet vad han letar efter.

Det kan hoppa över generationer är min erfarenhet men som sagt allt är inte vetenskapligt bevisat ännu.
Min hunds farfar dog av detta. Trots att min hunds föräldrar i sin tur är helt friska och över tre år vilket är den kritiska åldern för grandisar så har jag valt att inte avla efter min hund.

hmm kanske blev en massa fakta lite flummigt skrivet men om jag kan hjälpa till på något sätt så pm:a gärna.
/Kaarina

Förlåt om jag kommer och förstör lite här nu, men vad har du för GD? Såg att den var svart :love:

Min förra var en svart sötnos, så jag blev lite nyfiken på vart din kommer ifrån.

Har en svart hane 2,5 år från Karlskrona trakten. :)
Matte's lilla plutt brukar han kallas även om folk brukar kolla snett på mig då, han är 90cm och 75 kg vilket inte är den största men rätt stort antar jag :angel:

Min tjej var "Mammas lilla snutta", "Mammas lilla bebis" eller "Mattes minivovve" :love:

Men hon var en väääldigt liten GD. Hon avlivades vid 18 mån ålder (Mentala problem :() och var då 78 cm hög och 56 kg tung, dock smal då för hon åt dåligt på slutet och tappade även muskler.

Vad har han för stam?

Hans fullständiga namn är Grosso Grande's Famous Frodo. Han finns reggad på http://kennet.skk.se/hunddata/ så du får jättegärna kolla där om du vill.... så slipper jag skriva ut hela stamtavlan här ;)

Aha!

Inte för att vara otrevlig eller så, men det är inte direkt första gången jag hör talas om hundar med hjärtfel eller andra åkommor som använts i aveln av din uppfödare. Han avlar ganska friskt på sina hundar, oavsett om dom kan tillföra rasen något eller ej :crazy:

Tyvärr så är hjärtfel bland grandisar ganska utspritt. Jag tar inte illa vid mig och tror inte heller att du vill vara otrevlig men jag har en känsla av att jag vet var din information kommer ifrån och tyvärr så kan information både vara sann och falsk. :(
Min uppfödare är som dom flesta människor och kan självklart göra fel men jag kan svära på att han aldrig medvetet skulle avla på någon hund med hjärtfel. Att han avlar friskt på sina hundar är nog inte ett uttryck jag inte tycker stämmer men alla har självklart rätt till sin åsikt. :crazy:

Vad det gäller hjärtfel och grandisar så tycker jag det ska bli intressant att se dom utredningar som görs för att ändra i avelsrekommendationerna och förhoppningsvis så hjälper det rasen i framtiden.

Om du vill forsätta diskutionen eller bara fråga något till mig direkt så får du gärna PM:a.

Jag vet inte vart du tror att den kommer ifrån, men den kommer inte från en enskild person, utan från en välkänd och bra uppfödare som jag känt nära i 10 år nu. Samt några fler uppfödare och hanhundsägare, som jag inte känner så pass nära.

Och jo, jag vet att det är ganska utspritt. Även dom allra bästa hundarna kan få hjärtfel, och på flera hinner det inte alltid upptäckas innan dom redan använts i aveln. Jag ser bara en skillnad på att använda dåliga hundar medvetet och omedvetet, för misstag kan alla göra.

Nåja, jag hoppar över hjärtfelsdebatten gällande den uppfödaren, skulle jag börja prata om honom skulle jag aldrig kunna sluta, så många saker som jag fått veta.

Ber om ursäkt för det var nog fel ordval att säga att jag trodde jag visste vart informationen kom. Jag antog att jag visste saker men samtidigt så är inte det fakta så det är rätt ovidkommande.

Jag anser fortfarande inte att han medvetet använt en dålig hund men om du har annan fakta så antar jag att du baserar det på den.

Jag är inte direkt intresserad av en diskution angående uppfödaren i fråga eller andra uppfödare för den delen men jag bara erbjöd att om du ville prata eller fråga något så finns jag här. Hellre att försöka prata om det än att det blir missförstånd iom att jag älskar rasen, älskar min hund och har en uppfödare som alltid ställer upp om jag behöver hjälp vilket är min erfarenhet av honom.

Jag älskar också rasen, och har så gjort sen jag var liten och först fick kontakt med den! :) Har varit med vid uppfödningen i nästan 10 års tid nu, och haft egen, samt ställt ut osv osv. Det är därför det är så viktigt för mig att rasens bästa alltid kommer först, helt enkelt.

Jag ser bara en skillnad på att använda dåliga hundar medvetet och omedvetet, för misstag kan alla göra

Precis!!! Därför vill man inte som blivande uppfödare göra något misstag, utan se till att man har rent samvete...innan man avlar på sina hundar. :)

En del tänker ju inte ens efter två gånger om deras hundar har något att tillföra rasen överhuvudtaget...utan avlar på vad som just råkar finnas närmst till hands för tillfället. :mad:

knapplån.
hjärtfel ska man ju absolut inte avla på om de finns i släkten.
samma med dåligt temprament.
Jag har en GD hane som e otroligt snäll med fruktansvärt feg. har haft honom i snart 2 år (herregud va tiden går fort) o han kommer fortfarande inte överens med min pappa.. som har bott i samma hus hela tiden. menhan e helt enkelt farlig. Han springero gömmer sej när pappa kommer.
men han har aldrig visat något aggresivt beteende o ja är väldigt noga me datt inte utsätta honom för något som gör honom osäker.
Barn däremot e han väldigt förtjust i o dom verkar få göra precis vad som helst..han abra viftar på svansen o viftar omkull dom ..
däremot hans syster har visat aggressioner.. morrat o vägrat släppa in folk i huset osv.. tror hon huggit /varnat mot hennes matte..
mormor deras har gjort utfall men e väldigt meriterad osm utställningshund o därför ska de avlas på henne. nu e hon död men fått ett antal valpar...
nu vill dom avla på min hunds syster o både jag o fodervärden skakar på huvet men nu har hon gjort bra på utställning så då ska dom avlas på punkt slut.

fattar inte hr vissakan få kalla sej uppfödare o älska rasen.. dom gör ju så dom förstörs med dåligt beteende / sjukdomar mm...
sunda hundar används i avel.

hjärtfel ska man ju absolut inte avla på om de finns i släkten

Släkten-är ett stort ord och innefattar många hundar.(kan ju inte sortera ut ALLA hundar)

Visst min tik är inte direktsläkt med de här hundarna med hjärtfel...men de finns ändå i släkten liksom.De blir som kusiner på ena sidan av stammen och syssling på den andra sidan av stammen eller nåt liknande.

Jag kommer att kolla med ultraljud och EKG på min tik.Därefter följa upp hennes valpar med ultraljud och EKG.

såklart kan man inte gå flera led bakåt i stammen men närbesläktade hundar då. och jag tycker du verkar seriöst inställd när du säger att du ska kolla upp henne med ultraljud o EKG INNAN du avlar. om du upptäcker något på valparna hoppas jag att du tar tiken ur avel. fast givetvis hoppas ja att ingen blir drabbad såklart!
Behöver ju inte vara tikens fel heller utan kan såklart vara hanen oxå..

vad har du för GD?? står säkert i tråden men e lite lat idag!

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527
Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
633
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 492
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
962
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar