Hur nära planerad födsel får man transportera dräktigt sto?

Cyllene

Trådstartare
Ni ser frågan... Visst finns det regler som säger hur sent in på dräktigheten man får flytta hästen? Eller gäller det bara tävling kanske?

Ägaren till den hästen som plötsligt var dräktig kommer inte och hämtar den och nu börjar hon fylla på juvren... :crazy:

/C

Sv: Hur nära planerad födsel får man transportera dräktigt sto?

Sista månaden före planerad nedkomst får man inte flytta dem.

1 månad innan beräknad födsel skall hästen stå kvar på samma plats. Dvs ej köras någonstans, men du får ju ta henne i grimskaft och börja gå... ;)

Allvarligt talat, ston mår inte bra av stora ändringar i livet strax innan födseln... de vill, precis som vi, ha lugn och ro...

Ja, ja. Klart man får förflytta dem, de måste ju om inte annat kunna komma ut i hagen. ;) Fast jag borde kanske skrivit transportera istället. :D

Okej, tack för svaren.

I det här fallet är det ju lite svårt att veta när planerad födsel är, då vi inte vet alls när hon blev betäckt. :crazy:

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 781
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 146
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka