Hur myser ni med era hästar?

Sv: Hur myser ni med era hästar?

Bäst tycker de om om husse bara är!

Sitter hos dem när de äter brukar vara uppskattat, eller stå och "vakta" när de slumrar.

Husse är helt klart kramigare än sina hästar, de står gärna nära men inte intill. Ofta bara så man känner värmen av dem men inte så att de har kontakt.

Ptr

Min dam äääääälskar när man kliar na på rumpan bredvid svansroten. Men börjar man klia henne där så får man ett helvete sen då hon inte går att fånga i hagen utan hon vänder ba arslet mot en och ska ha "rump-kli". Hon är ju inte dum den där hästen jag äger...haha

Jag har 4 väldigt sociala och keliga djur.

Min 7 åring älskar att kramas. Hon kan stå med huvudet i min famn i evigheter. Ofta brukar hon "ta fast mig" och knöla in sitt huvud och så ska vi kramas. Har aldrig varit med om någon häst som är så kramig som hon.

dsc_1758_5287dfb988e59d6d6b61dfc0.jpg

Min 22 åring älskar när man håller på med hennes öron och man får gärna gräva djupt
imgp6210_51004207e087c332696b762a.jpg

Men bara man pillar på dom så är hon nöjd och hamnar nästan i koma.
Hon gillar även att bli masserad och masserar helt tillbaka också.

Kallblodet vill oftast bli kilad i pannan och runt öronen, han brukar även stå och ta tag i min jackärm och å står han och håller i den.

Shettisen vill bli skrubbad och kliad helst överallt men under manen är allt bästaste stället.

Myser aldrig med min häst för han avskyr det :/ känns det som. I boxen går det INTE, där vill han vara ifred med sin mat. Han lägger öronen bak och ibland hugger han mot en. I stallgången går det väl an men där kan han nafsa mot en och bara dryga haha, retfull och inte så kelig. Ska nafsa med läpparna jämt och ibland nafsa i luften mot en.

I hagen/utanför stallet är enda stället han faktiskt inte är lika tjurig. Så där skullen kunna "gosa" om han inte har mat. Men det gör man ju inte... Eller ja inga längre stunder iaf och tillslut går han ju bort från en. Nu när han inte har fr tillgång på mat går det knappt, han äter och vill vara ifred eller så går han runt och väntar på mat. Önskar jag hade en mer kelig häst.
Istället är han skojig att aktivera lös i hagen (följa john i princip, han följer mig i den takt jag går/springer och stannar backar vänder när jag gör)

Du borde nog fostra din häst. Ok att den inte vill gosa, men nafsa och HUGGA det ska de bara inte göra oavsett vad.

Rumpan är en favvo hos min häst! :p Juvret är en favvo om hon brunstar :o, annars blir det :devil: och en kick! ;)

Annnars är väl huvudet hennes favorit, klia och borsta i pannan läääääänge! :love: Och så vill hon gärna muffsa i nacken eller i huvudet, det är det bästa som finns och jag ryser ett riktigt glädjerys varje gång! :love:

Ja men förmodligen gör den väl så för att VISA att hen inte vill gosa. Eller ha sällskap i boxen.

Alla är ju olika.

Min lillkille låtsas alltid vara tuff, men väntar man på honom så kommer han och vill gosa. Speciellt om det händer något nytt, tex ny häst i stallet eller nytt stall. Då vill han ha trygghet och borra in huvudet..

Och står jag och kliar på någon annan häst i hagen, då blir han väldigt "min människa", och jagar bort dem. Oavsett rang. Ego om gosandet! ;)

Annars är mag kli en favorit...

Ja men förmodligen gör den väl så för att VISA att hen inte vill gosa. Eller ha sällskap i boxen.

Alla är ju olika.

Fast det är aldrig okej, typ: Sry pålle, jag är den som bestämmer om vad som händer och sker.

De har 22 timmar på sig att sura/vara ifred är jag i närheten då sköter man sig.

Ja fast jag tolkade det som att hen hugger MOT, inte hugger. En häst som vill hugga, hugger. En som hugger mot en, kanske bara markerar. Så man kan tala i ord hur mycket man vill om 22 timmar ifred, men hästen talar med kroppspråk. Och just den hästen visar ju tydligt att den vill vara ifred, även om den kanske tar till drastiska metoder.

Tycker inte att man behöver anta att den är ouppfostrad för det. Eller behöver uppfostras. < Nåja, som sagt, alla är ju olika.

Min gamla märr satte gärna tänderna i mig och högg mig i arslet gjorde hon precis varje kväll,,,,,,,, men allt var bara bus. Kospark i ändan förekom också ofta, och hade hon inte lyckats puckla på mig så var den dan förstörd enligt henne.

Vi busade jämt med varann och retades men under alla år hon bodde här så gick det aldrig snett och kul hade vi jämt. Mysa kunde vi också och hon kramades gärna :love: men bara sen vi busat och hon befäst sitt ledarskap. :D

Hon var en udda häst och vi hade ett udda men kärleksfullt förhållande och tog aldrig varann på allvar.

Fast det är aldrig okej, typ: Sry pålle, jag är den som bestämmer om vad som händer och sker.

De har 22 timmar på sig att sura/vara ifred är jag i närheten då sköter man sig.

Håller med.

Ingen häst ska behöva "säga till mig som hästägare" vad som är rätt eller fel.
Då menar jag på ett rent förnuftig sätt både för hästägare och hästen vad som gäller i hästhantering.

Att hästen inte gillar att kela går väl an, då får man väl respektera det.
Men att den vaktar maten eller boxen öht skulle jag aldrig gå med på.

Ja fast jag tolkade det som att hen hugger MOT, inte hugger. En häst som vill hugga, hugger. En som hugger mot en, kanske bara markerar. Så man kan tala i ord hur mycket man vill om 22 timmar ifred, men hästen talar med kroppspråk. Och just den hästen visar ju tydligt att den vill vara ifred, även om den kanske tar till drastiska metoder.

Tycker inte att man behöver anta att den är ouppfostrad för det. Eller behöver uppfostras. < Nåja, som sagt, alla är ju olika.

Jag förstår din tanke men ibland kan "deras kroppsspråk" gå överstyr.

T ex om jag skulle backa eller gå ifrån så fort min surmärr hemma som dra bak öronen eller hugger efter mig, så hade jag aldrig kommit nära henne.

Samma sak gäller det med när jag borsta henne, hon kan även då hugga och sparka emot mig men det är inte hon som bestämmer vart och när jag ska borsta henne, eller hur? För det hade varit lite tokigt ^^

Fast det kvittar, hästen ska inte hota mig. Jag bestämmer, punkt.

Besten vill gärna bli kliad under magen, strax framför juvret. Hon visar det genom att backa mot mig och lyfta höger bakben.
Ungstoet vill att man kliar mellan frambenen och sedan uppåt längsmed undersidan av halsen.
5-årige valacken gillar att bli kliad under magen, där sadelgjorden ska ligga. Och gammelgubben älskar att bli kliad vid svansroten och bakom öronen :D

Haha vilken rolig tråd! :)

Min älskar att bli kliad under magen, det är såå skönt! Men det roligaste kliandet jag gjort var på en shettis, började klia honom under magen och han la sig ner som en hund på sidan och ville liksom ha mer, aldrig sett varken innan eller efter! Sjukt gulligt!

Nr 1, travare (valack): vill bli kliad på halsen, manken och rumpan. Hindrar en från att gå ut ur hagen när han vill ha extra kärlek. Huvudet får man inte gärna röra. Det är dock inte alltid man får kela, ibland surar han till och visar sig stor och ståtlig..

Nr 2, nordis (valack): "Gör vad du vill med mig matte!:love:" Jag får klia överallt, han är en gosegris. Favoritstället som han verkligen går igång på är mellan frambenen. Han är en väldigt social kille.

Nr 3, arabkorsning (sto): "Ge fan i mig :devil:". Den här damen har mycket humör. Det värsta hon vet är när jag borstar på bog/bringa. Insidan på bakbenen är inte poppis heller. Har dock upptäckt att hon kan uppskatta att bli masserad på mankammen samt svansroten. Även om hon inte gillar gos så, vill hon vara med överallt och är väldigt social.

Nr 4, ardenner (sto): hon älskar att bli kliad på insidan av bakbenen, gärna nära eller till och med mellan spenarna :cautious: Kliar man henne där håller hon ut bakbenet så man kommer åt riktigt ordentligt, haha..

Min älskar att bli kliad, vart som helst. Men svansroten är bäst, då står hon helskoj och liksom lutar sig mot en. Annars räcker det med att man smeker henne över "kinden" så sluter hon ögonen och kommer närmre. Gärna pannan mot kroppen och bli pussad på. Precis en sån häst som jag klaffar med! Min förra ville inte bli klappad, alls.. :p

Min tanta älskar att bli kliad i och runt öronen. Då lutar hon sig mot en och bara njuter. Hon kan stå så hur länge som helst och om man slutar tittar hon ledset på en och skrapar med hovarna tills man kommer tillbaka. Man får inte så mycket gjort vid de tillfällena :p

Liknande trådar

Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: BoYo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 353
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2