Hur myser ni med era hästar?

finapina

Trådstartare
Var gillar dom att bli kliade / smekta / borstade? Ngt favoritmys? Jag älskar när hästen ställer sig med mulen mot min kind. Själv vill hon gärna bli kliad under ganaschen. Har inte varit jättemkt goshäst förr, men efter vi känt varann 1 år började hon mera visa att hon ville kela. Ägaren har sagt att hon aldrig myser med sin häst på det sättet. Jag kom inte att fråga då varför men jag har tänkt på det ibland efteråt.

Sv: Hur myser ni med era hästar?

Min häst gillar att bli masserad på undersidan av svansroten. Det började när han hade solklåda i svansen i somras och jag tvättade och smorde varje dag. Nu lyfter han lite på svansen och backar mot mig om jag står bakom honom och han vill bli masserad där.

Min häst är ingen myshäst, hon tycker dock om att bli kliad i pannan, ordentligt och gärna med knogarna :p. I öronen är det också mysigt att bli borstad(ingen mjuk borste utan helst Magic brush eller rotviska). Pill på spenarna är också mysigt :).
Klapp på halsen är dödssynd och klapp på bogen är ännu värre :p.

Min häst gillar inte att mysa alls. Bli lite klappad på och en snabb puss på mulen är okej men inget mer än så. Lite massage över mankammen kan vara okej med.
Lite tråkigt men sån är hans personlighet.

Alla mina andra tidigare hästar har varit myshästar som jag kunde stå och gosa med i evigheter. En gillade att bli kliad bredvid rumpan och bli borstad länge. Nuvarande tycker inte ens om att bli borstad mer än max 5 min.

Gamlingen vill bli kliad i öronen, med hårborste, de andra vill bli kliade bakom öronen och över atlaskotan, med piggborste/magic brush, annars får det gärna klias/rivas hårt på bringan/bogen, inget mes-smekande :p

Dinosaurien vill bli kliad överallt, hela tiden och det spelar ingen roll om det är med eller utan borste, eller kanske med en grep eller något annat som är klibart! :D Allt kli och gos och mys är det absolut bästa som finns. Hon kan komma väldigt nära eller backa upp mot en för att bli kliad, vilket folk som inte känner henne kan tycka är lite otäckt eftersom hon är över 180cm hög.

Sofia däremot gillar att bli kliad på korset, insidan av bakbenen, på magen, manken, i manen, mellan frambenen och i pannan. Lite olika beroende på dag. Att bli borstad är ganska tråkigt men hon står gärna och "är med". Hon blir inte tokgosig som dinosaurien, men tycker att det är mysigt.

Dinosaurien vill bli kliad överallt, hela tiden och det spelar ingen roll om det är med eller utan borste, eller kanske med en grep eller något annat som är klibart! :D

Hahaha stod ute och mockade vindskyddet ikväll när min dromedar backar upp för att få lite rumpkli. Trött efter en lååång jobbdag så ber jag honom gå. Men matte, bara lite, säger han. Så jag tryckte på honom med grepen i skinkan. Mmmm tyckte han och vaggade lite fram och tillbaka. Skrattade ganska gott åt honom och konstaterade att han nog inte är riktigt normal.

I övrigt så myser vi massor varje dag. Han vill bli kliad överallt, under halsen är favoriten men på sidan av halsen, pannan, rumpan och bogen är också helt klart godkänt. Har man väl börjat klia så fåååååår man inte sluta. Borstar jag bakben så har jag ofta ett hästhuvud i rumpan eftersom någon väntar på mer kli.

Andra hästen är tvärtom och blir kliaad endast när hon vill bli kliad. Vilket inte är så ofta, sambon får klia lite mer än jag men han tvångsmyser också. :D

På håll eller med tvång :-P

Min vill hålla sig på sin kant och helst titta under lugg med spetsade öron :-P ibland gillar han dock att trycka in mulen i halsgropen eller om han är trött vila mulen på valfri del, helst med något mellan läpparna.

På morgonen är han dock som en zombie, då kan man gosa lite i farten utan att han orkar bry sig, stackarn!

Han är mer förtjust i snack och trams än gos :-)

Jag är ogosig vilket väl delvis smittar av sig på mina hästar. Rödingen och jag pussas dock en del och det är en grej hon bara gör med rätt människor. Pannan är ok, i öronen är bäst och juverpill är bra grejer.

Lilla vit älskar alla och allt, hon fattar inte bättre, så henne kan man strögosa med och hon är nöjd.

Borstar nästan aldrig på dem så ingen av dem är direkt varken van det eller har nån spec relation till det.

Min är en klängranka som vill bli kliad överallt - dock helst i öronen, halsen/bogen/manken, på rumpan eller mellan bakbenen - och kliar alltid tillbaka. Struntar jag i henne eller kliar på fel ställe backar hon in i mig och/eller hindrar mig från att gå tills hon fått som hon vill. Däremot är hon inte särskilt förtjust i att bli borstad, det ska vara fingrar/naglar och kliande.

CIMG3192-Kopia.jpg

Min medryttarhäst är en knähund :D

allt är mysigt, man ska slicka på allt.
klias på ryggen på en när man kratsar hovarna, slickar i håret/på jackan när man borstar. gillar att ge en stor fet blöt puss rätt i ansiktet. :p
gillar kramar.

och favoriten är att hon tar ned huvudet i knähöjd, jag står framför och liksom kramar hela hennes huvud med min haka mot hennes nacke och kliar lite bakom öronen/nån annanstans.

:love:

Simba är ingen vidare mys häst, tycker du är trevligt att bli borstad och då hälst på benen.

My älskar att filosofera som jag kallar det, man sätter sig på huk och hon håller huvudet några cm från mitt och så kan hon så i evigheter känns det som.
Men borsta är onödigt ont enligt henne.

Cilla som är satkärring nummer 1 kan oxå vara mys häst favoriten är att lägga huvudet på mina axlar och så ska man krama hennes huvud men även klia med knuten näve i öronen och bli bostad med rotviska under huvudet på sommaren är kli mellan spenarna en favorit man får bara passa sig så man inte blir trampad när hon ställer sig bredare med bakbenen.

Min häst älskar att gosa och signalerar att det är dags genom att lägga huvudet på min axel. Då ska jag klia halsen och huvudet, hur länge som helst. Juvret är nog ändå favoriten, i alla fall på sommaren.

Min egen favorit är att medan jag kliar placera andra handen under hästens mule. Resultatet blir att hon stöder mulen lätt på min hand, och jag har en mjuk, ryckande mule i handen :love:.

Jag sätter mig på golvet i boxen, så får han lägga sig i närheten om han är gossugen :angel: Om han lägger sig i närheten och alltså är på goshumör, då är det bästa-bästa att bli kliad på bogen medans han ligger med huvudet i mitt knä :love:
Om vi bara ska "småmysa" lite tycker han om att bli smekt i pannan och runt öronen, och kliad på manken.

Konstigt nog är han ändå ingen "myshäst", trots att han är en knähäst. Han är lite knäpp, min ponny.

Roligt tråd tkr jag! ^^

Gamlingen min älskar att bli kliad i öronen och på sidorna av nosryggen samt pannan. Mulen är big no no och inte under hakan/ganachen heller. Han uppskattar inte direkt att bli kliad någon annanstans, men jätte mysigt när han trycker in pannan i magen på en så man lätt kommer åt öronen ;) haha

5åringen älskar att bli kliad på halsen, bogen och mellan bakbenen. Det bästa han vet, speciellt på sommaren, kliar det jätte mkt på honom så lyfter han upp ena bakbenet så han ser ut som en hund som precis ska kissa xD haha 2åringen älskar att mysa, han lägger upp haken på axeln för han ska snusa en i håret och i öronen typ.. Haha sedan vill han samtidigt bli kliad under hakan. Så står han och sover sen, tung blir han i alla fall. Även han gillar gos i pannan och är allmänt mysig. 1åringen är inte direkt mysig alls av sig, hans sätt att mysa är att han ska pilla på jackan överallt samt pilla på en i ansiktet och samtidigt flåsa lite så glasögonen immar igen.. Han gillar inte att bli klappad i ansiktet, öronen är väl sådär. Han gillar dock att bli kliad vid sidan av svansroten på svansen, samt likt 5åringen mellan bakbenen ^^

Min pålla gillar kliande uppe bakom öronen vid mankammen, kliande på ganascherna, stryka i ansiktet :) Det är mysigast tycker hon. sen dra men naglarna/massageborste upp o ner längst halsen är också helt okej.

Min ridlärares häst älskar när man kliar så hårt man kan med borste elelr naglar på halsen/manken Då ser han ut såhär

1381600_10151689519710849_1911151608_n.jpg

Min gillar att bli kliad överallt, hårt och länge. Just nu har han dessutom ingen kompis som gillar att klias så jag får ta hela bördan! Jag däremot gillar att pussas på mulen, men eftersom han tycker att han är en stor tuff kille som egentligen inte pussas så kompromissar vi lite där. Jag får pussas lite och han får bli kliad ;)

Ponnyn och jag myser mest genom att busa och röja.

Brukar slänga en handske åt honom eller låta han kasta runt med ryktpåsen, det är som julafton för honom. Ibland hejar på i stil med "ja men kom igen då! Finns det en morot där?! Finns det?! Men åh vad du är duktig, kasta borstarna, jaa!". Då är han verkligen dönöjd.

Gud vad jag älskar denna kompis alltså:D

min ena häst brukar lägga nosbenet mot min kind och stå så en lång stund och mysa med mig. han slickar mig även ofta i ansiktet.han är väldigt kärleksfull och slickar gärna på andra hästar, även obekanta hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: BoYo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 941
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 353
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2