hur mycket?

M

*Maria*

vad använder ni för strö? hur mycket t.ex. halm lägger ni i boxen? vilket strö är bäst?

MVH

Sv: hur mycket?

Jag använder spån till min häst. Vet inte riktigt hur mycket jag har men börjar i en ny box att lägga in tre balar och sen börjar jag lägga bädd. Använder ca 5 balar/mån och efter som att han har bädd så tar jag inte ut speciellt mycket.
Boxen är 4x4 kvm och det är ca 4 dm tjockt spånlager - när det är nymockat. Det trapas ju ihop av hästen sen.

Jag anser helt klart att spån är bästa stöet, men det beror såklart också på vad hästen trivs bäst med. Spån är lättmockat, fräsht och mjukt. Hästen behöver aldrig komma i kontakt med kisset vilket jag tycker är väldigt bra. Men det förutsätte ju att man sköter den rätt och jag föredrar bädd.

Jag använder halm, och gärna MYCKET! För hästen är det klart bäst anser jag, men ur mockningsperspektiv är det ju jobbigare tyvärr

Det här är ju väldigt svårt att mäta... Man ser när man har lagt in lagom med strö till hästen.

Halm är ju väldigt fluffigt när man lägger in det, men hästarna trampar runt det, sprider ut det och plattar till det när de ligger på det. Är det en helt ny halmbädd, så lägger jag oftast in hö, så det går upp till framknäna i stort sett på hästen. För att jag vet att hon trampar runt, trampar av stråna och ligger på dem. Efter ett par dagar, när halmen är lite mer tilltrampad, så ser man att det är en sviktande "tunn bädd" på 8-10 cm ungefär med halm som lagt sig "tillrätta". Då räcker det att strö i ett par fång, så det ljusar upp och ser fräscht ut och sedan fylla på allt eftersom man bär ut "begagnat"

Där jag står nu, har vi spån och då är grundprincipen att hästarna alltid ska ha en bädd på 10 cm att kunna ligga bekvämt på, Spån är ganska lättmockat och ljust.

Torv är ungefär samma idé som spån, en bädd på 10 cm brukar vara lagom. Torven är mer kompakt och blir därför lite tyngre att hantera när man mockar ut och så tycker många att det är mörkt och dammigt.

Mitt favoritströ är faktiskt torv, men spånet är också fruktansvärt bra. För hästen själv är väl halmen roligast, eftersom det ger sysselsättning även nattetid, när höet har tagit slut och hästar har ju stort tuggbehov.

Använder spån för att det tar liten plats i gödselhanteringen. Gillar egentligen inte spån, det är orsaken till många luftrörsproblem men jag har hästarna ut e mkt och kallstall med öppet året runt så det får gå.
Alternativet är torv som är betydligt hälosammare men som ser väldigt ofräsht och dammigt ut samt är svårt att mocka i (man ser ju knappt vad som är rent och smutsigt) vilket resulterar i att torvboxar oftast stinker.
Vill ha halm men det är omöjligt när man har inhyrd dyr gödselcontainer.

Man brukar säga att man ska ha 15 cm packad bädd i hela boxen, dvs inte sån där fuskvriant som många kör med med ett tomt spår i kanterna för då glider ju spånet ut och det blir obekväm för hästen.
Jag har 15 cm till renliga hästar men till riktiga smustgrisar så har jag bara kanske 5-7 cm tills de lärt sig hålla ordning i boxen. Det kan man lära en häst genom noggrann planerad mockning och genom att se till att hästen mår bra psykiskt och fysiskt.

hej
jag har en riktig smutsgris till häst, hon är hemsk på det viset trampar sönder ALLT och bryr sig inte om VART i boxen hon kissar o bajsar. Jag använder spån.
HUR sjutton gör du för att LÄRA dina smutsgrisar att hålla ordning?

madde

Man måste ta hänsyn till mkt men ur mockningsynpunkt så får man inte rör omkring i boxen. Man mockar en halvmeter i taget tex, tar bort skräpet där och lägger tillbaks den rena pånen där , sen gör man likadant med nästa halvmeter o.s.v..
då strör man inte ut hästens lukter och revir och på nån månad med detta sätt så brukar ett renlighetsmönster börja uppträda.
Nytt spån lägger man ovanpå och blandar inte runt med det gamla.
Sen måste man ta red på varför hästen kanske trampar runt så mkt, är den kanske direkt olämplig att ha på box? Kanske trivs bätre ute? Magsår, står fel i stallet smed tanke på rang och utfodringsordning etc.

Jag fick bra tips av dig, när jag hade Tima på halm i tidigare stall. Tyvärr funkade det ändå aldrig... :crazy:

Numera, står vi som sagt på spån och det funkar MYCKET bättre. Jag gör i stort sett som du säger i ditt inlägg, jag sorterar bit för bit och lägger nytt spån ovanpå. Det är mkt trevligare att mocka nu, än på halmtiden och Tima verkar att trivas.
1jump.gif

Mvh

En snorig IngelaH, som snart ska ge sig iväg för dagens stallkväll med mockning, ompyssling och sedan jobb i ridskolestallet.

hon skulle säkert trivas allra bäst med att gå ute dygnet runt, men då skulle hon bli själv ute under nätterna. I den del av stallet där hon står så finns det bara 2 boxar, hon står normalt brevid sin syster som hon är högre i rang. Just nu så är hon dock ensam inne i stallet, och faktiskt så är det inte fullt så stökigt i boxen.
Magsår, ja det vet jag ju inte om hon har. Hon få maten först inne i stallet eftersom man går igenom hennes box för att komma till nästa ( ja det är ett gaaaaammalt stall).
Ska prova att mocka på ditt vis och hoppas att det blir bättre.

Jag använder numer torv till min häst och det passar honom och mig utmärkt. Jag har torvbädd som jag fyller på ungefär var 8-9:e dag. Jag kalkar också varje gång jag fyller på med torv. 15-20cm tjock är bädden. Visst blir det lite mörkt men det luktar fräscht, dammar inte och är lätt att mocka. Tidigare har jag haft spån som min häst rört runt massor så det blev väldigt tungmockat och såg ofräscht ut. Eftersom det såg så tråkigt ut i boxen så mockade jag ut mycket och blev därför tvungen att fylla på ungefär var 5:e dag.
Kan hålla med om att det tar ett par veckor innan man lär sig mocka torv men sen är det lätt som en plätt.

föredrog spån för fullt men efter o ha provat halm till pållan så kommer ja aldrig gå ifrån de.. hon trivs me o äta de o ja tycker det är superenkelt att mocka i.. inte samma rörelser hela tiden som de blir me spån.. fyller på me ca 1 bal i veckan men då har ja oxå ett tunt lager me spån under som suger upp kisset så de inte går åt så mkt halm.. fyller på me 2 skyfflar spån per dag..

syrrans fjording e däremot en gris.. han drar runt allt han åstakommer på natten o smular sönder så syrran föredrar spån... ;) men får lite halm o äta så han slipper stå o höra min mala hela natten :D fyller på me 1 skottkärra spån ca varannan dag..

men ska se till att de provas att mocka på sättet som rekomenderades till grisar ;)

*vad använder ni för strö?
Jag använder halm till min häst.

*hur mycket t.ex. halm lägger ni i boxen?
Det varierar från dag till dag.

*vilket strö är bäst?
Halm.

Hur lär du en häst att vara renlig i boxen genom mockningen? Skulle verkligen vilja lära mitt ena sto. Suck.
Hälsning Maja

Läste sedan längre och såg att du redan svarat på det. Måste jag prova.
Maja

Jag gillar torv bäst, och det har vi också i stallet där jag står nu.

Jag har permanentbädd och tar bara bort bajset varje dag. Om det kommer upp blöt torv till ytan hyvlar jag ju såklart bort det, men annars rör jag inte själva bädden.

Nu när bädden är klar behöver jag bara strö nytt ett par ggr/vecka. Har en renlig häst, men hon trampar runt ganska mycket i mitten av boxen, därför hamnar ganska mycket av den rena torven ute i kanterna och är alltså bara att lägga tillbaka på mitten de flesta dagar.

Vattnar bädden ibland för att packa till extra i mitten där hon trampar runt.

Spån, bara jag och min kompis som har det i stallet, de andra har torv, men spån är billigare här :p Använder ca 5-6 säckar spån (stora svarta sopsäckar med hårtpressat spån) ungefär 10-15 cm tjockt lager, boxen är ca 3x5 m .

Min häst är rätt renlig av sej, bajsar mest i ett och samma hörn så det är lättmockat. Jag har honom på halm (vetehalm för att han käkar för mkt av halmen när han står på havrehalm). Jag behöver inte mocka ut speciellt mkt halm, så jag strör kankse med 2 kakor/dag. Har även lite, lite sågspån i botten där han kissar för att suga upp kisset lite.

Har halm i vårt stall och min dam står med mycket. Tycker de är båst speciellt eftersom hästarna under v9ntertid står inne längre. Bra att ha dem sysselsatta med halmen.

När det är nyhalmat går halmen lite över knäna på hästen ihopackat blir det ca 20-30cm högt

Liknande trådar

Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 259
Senast: Palermo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama