Sv: hur mycket?
Det här är ju väldigt svårt att mäta... Man ser när man har lagt in lagom med strö till hästen.
Halm är ju väldigt fluffigt när man lägger in det, men hästarna trampar runt det, sprider ut det och plattar till det när de ligger på det. Är det en helt ny halmbädd, så lägger jag oftast in hö, så det går upp till framknäna i stort sett på hästen. För att jag vet att hon trampar runt, trampar av stråna och ligger på dem. Efter ett par dagar, när halmen är lite mer tilltrampad, så ser man att det är en sviktande "tunn bädd" på 8-10 cm ungefär med halm som lagt sig "tillrätta". Då räcker det att strö i ett par fång, så det ljusar upp och ser fräscht ut och sedan fylla på allt eftersom man bär ut "begagnat"
Där jag står nu, har vi spån och då är grundprincipen att hästarna alltid ska ha en bädd på 10 cm att kunna ligga bekvämt på, Spån är ganska lättmockat och ljust.
Torv är ungefär samma idé som spån, en bädd på 10 cm brukar vara lagom. Torven är mer kompakt och blir därför lite tyngre att hantera när man mockar ut och så tycker många att det är mörkt och dammigt.
Mitt favoritströ är faktiskt torv, men spånet är också fruktansvärt bra. För hästen själv är väl halmen roligast, eftersom det ger sysselsättning även nattetid, när höet har tagit slut och hästar har ju stort tuggbehov.