hur mycket??

M

mizz_perfect

hur mycket ger ni era shettisar? och vad får dom?

nyfiken!! :D
 
min får ca. 4 kg hö
3 dl eggermanns equichamp/dag
1/2 dl mineraler
b-vitamin
han är 5 år, jobbas kanske 4-5 dar i veckan, fin i hullet nu o så :)
 
Min kompis minishettis som väger 180 kg, något överviktig får:
3 kg hösilage (8,3 mj och 95! smrp)
1 näve betfor och fosforbalans
 
Min kompis shettis (snart 2 år) har fri tillgång på hö, och så får hon 300g Krafft Breed och lite havre o betfor.
 
Shettisen i vårat stall får:

*Ca 2-3kg hö
*4dl betfor
*1dl havre
*mineraler
 
Shettisen som står inackorderad hos oss får ca 6 kg hösilage med bra kvot och tillräckligt med min/vit. Är de inne så finns det halm i boxen och är de ute om nätterna så får de också lite halm att tugga på. Hon tränas för ponnytrav men hon har några till kilon att gå ner och lite hårdare träning innan det blir dags att öka fodergivan. Har lätt för att lägga på sig och det är ingen bukmake utan fetma. Men vi jobbar hårt

Cissi :bump:
 
Mina hingstar får 4-5 kg hö och ½ resp 1½ kg havre/dag + mineraler.
Stona går i gemensambox, därför kan jag inte säja exakt vad de äter/ponny. Men de får enbart hö (med BRA värden!) och på det håller de sig runda och goa (med bibehållen "vattenränna" längs rugg o rumpa), även de vuxna dräktiga och 1½-åringen... :)
 
Han äter ca 4 kg hö enl. koll jag gjort, går på "fri" tillgång. Till detta 0,5 kg hippoalfa, 100g fiskmjöl 50g alger.

MVH/
 
Måste bara fråga; varför ger man animaliska produkter till en häst (fiskmjöl)?
 
Min shettis får:
2½ kg hö
1 dl havre
3 dl lucern
75g mineraler
1 mått vitlök
25g e vitamin med selen
15g koppar(något som jag inte kommer på här efter)
 
Jag har ju tre, men här kommer en av dem:
Mindy, dräktigt sto om 150 kg.
Fri tillgång på hö. Hon äter ca 5 till 6 kg per dygn. Höet innehåller bara 34 gr SMRP per kg TS.
Så jag behöver komplettera upp proteinet med en dl soja samt en liter havre. Får även lite Miner grön. Hälsar Inelin
 
Min shettis (ca 200 kg) får:

3 kg hö
3 dl havre
0,25 dl krafft miner blå
 
Visst får du fråga varför jag ger det mest skonsamma, naturliga proteinfodret som innheåller högvärdig nyttig protein, aminosyror och andra skonsamma fetter m.m.

Sedan att det i många folks ögon inte anses som etiskt rätt är en helt annan femma som jag ger blanka ........ i och helt upp till var och en.

Ingen större skillnad på sillätande islandshästar och fiskmjölsätande svenska hästar som jag ser det.
De mår helt enkelt bra av det. Fyra av fem hästar i stallet äter det.

MVH/
 
Han (190kg) får i nu när han bara promeneras (pga av skada):
6 kg hö
2 dl mustang musli
1 dl havre
1 dl betfor som blötlägges
mineraler
vallört
b-vitamin

När han var i tävlingskondition:

7 kg hö
1 l havre
0.5 dl betfor
1 l turbo kraft
chevinal plus
 
Sto 6 år 190kg går mest i hagen.
3,5 kg hö
0,1 kg hippo müsli
0,1 kg betfor
40 g hippo mineral avel
1 mått fosforbalans
Samt halm i boxen och "gräs" och träd i hagen.
Detta ger 28 mj & 206 srp (ligger högt men hö´t innehåller 55 SRP/kg...).
Rund och fin samt mätt och belåten. :)
 
Min 1,5-áring pá ca 150 kg, fár 2 kg hö, 1 dl Havens, 2 dl muesli, en liten mängd betfor, som jag blandar 25 gram mineraler med. Hon har gräs i hagen och halm i boxen.

Hon är lite rund om magen och hon har, som nágon skrev, vattenränna pá ryggen. Hon är jätte söt! (Se användarbild)
 
Har fem shettisar. Fyra av dom står hemma, dom har fri tillgång på hö allihop och äter betfor, kalk, mineraler, morötter och Hippo müsli. De fick havre och korn (vid behov) och sen gick vi över på müsli efter tips om fodret men nu ska vi gå tillbaks till havre/korn istället. Tycker inte att müslin var så bra som vi hört. :)
Sen får dom tillskott som ex, vitlök, B-vitamin osv när det behövs.
 
Glömde säga att hon fár 5 dl lusern och morötter ocksá.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
845
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 739
Senast: Görel
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp