Kraftfoder för svårfött varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bättre med mer grovfoder än att trycka i massa kraftfoder tycker jag. Någon form av obalans är det ju eftersom hon är smal.
Om du läser vad jag skriver i trådstarten
I fint hull men åt det smalare hållet..

Varför misstolka och tolka in

Fråga om du inte förstår

Ännu hellre svara på frågan utan att dramatisera ihop en roman om något som inte finns 😅
 
Hej hopp
När blev den här tråden utfrågning av mig?😅

Jag har en fråga den går att läsa i trådstarten.
Den handlar om vad andra har för erfarenhet av att ge svårfödd häst som tillägsfoder..

Men det är ju jättesvårt att ge råd om tillägg till en svårfödd häst utan att få ett hum om hur många MJ som saknas...

Är det ett stort varmblod som bara får typ 10kg hösilage med 80% ts (dvs 8kg ts) så är ju våra tips om 1-2 kilo lusern plus olja helt åt skogen för lite ändå. Det fattas för mycket.

Men om hästen får i sig kanske 20kg (16kg ts) så kan det ju bli rimligt med 1-2kg i tillskottsfoder.

Grunden i hästens foderstat ska vara ett balanserat grovfoder. Är den för mager ska den ha mer grovfoder. När man når gränsen för vad den orkar äta i grovfoder, eller grovfodret har en obalanserad analys, är när man kikar på att lägga till annat.
 
Men det är ju jättesvårt att ge råd om tillägg till en svårfödd häst utan att få ett hum om hur många MJ som saknas...

Är det ett stort varmblod som bara får typ 10kg hösilage med 80% ts (dvs 8kg ts) så är ju våra tips om 1-2 kilo lusern plus olja helt åt skogen för lite ändå. Det fattas för mycket.

Men om hästen får i sig kanske 20kg (16kg ts) så kan det ju bli rimligt med 1-2kg i tillskottsfoder.

Grunden i hästens foderstat ska vara ett balanserat grovfoder. Är den för mager ska den ha mer grovfoder. När man når gränsen för vad den orkar äta i grovfoder, eller grovfodret har en obalanserad analys, är när man kikar på att lägga till annat
 
ok!

Jag förstår att du menar väl.

Jag har grundläggande kunskaper och mer om vad hästar behöver.
Och nu är frågan

Ni som har svårfödda hästar vad ger ni för kraftfoder som komplement?

Jag har fått några svar så jag vet att det går att förstå och svara på min i mitt tycke ganska rakt på sak fråga.

Alltså:
Har du en svårfödd häst? Om du ger den kraftfoder, vad ger du?

Du behlver inte spekulera i min hästs grovfoder mängd etc.

Så om du har svar på det varsågod.

Jag är inte intresserad av något annat hur välmenande du än är 💖
 
Fast vet man inte vad hästen får i sig idag så kvittar det ju vad vi har för erfarenheter. Det är lite som att fråga vilket läkemedel som hjälpte när man var sjuk men man inte vill berätta om det handlar om förkylning, magsjuka eller feber man behöver hjälp med.
 
Fast vet man inte vad hästen får i sig idag så kvittar det ju vad vi har för erfarenheter. Det är lite som att fråga vilket läkemedel som hjälpte när man var sjuk men man inte vill berätta om det handlar om förkylning, magsjuka eller feber man behöver hjälp med.
Det kan ju du tycka men det är inte vad jag är intresserad av☺️

Jag är fortfarande intresserad av svar på min tydliga fråga
 
Jag ger så mycket grovfoder som går och ger sen det hästen äter, har en kinkig typ, ibland blir det någon sportmusli, ibland pellets (utan för mycket protein pga att det är äckligt enligt hästen), ingen olja - pga äckligt. Havre - oätligt. Lucern i olika former - ätligt ibland, betfor — också ibland. Potisprotein - äckligt, linfrökaka är gott, ges till och från.

Har gett upp att räkna på hennes foderstat pga går inte eftersom hon är så kinkig och ombytlig, fodrar på känn och efter vad damen råkar äta just då.
 
Det kan ju du tycka men det är inte vad jag är intresserad av☺️

Jag är fortfarande intresserad av svar på min tydliga fråga
Det är ju ett diskussionsforum, ibland tar tråden inte riktigt den riktning man tänkt sig. Du tycker att du ställer en tydlig fråga, det betyder ju inte att vi andra tycker den är tydlig 🙂

Jag har en svårfödd häst. Fått utfodra olika beroende på analys och hur gott hon tyckt att grovfodret varit, olika saker har fungerat i olika situationer.
 
Det är ju ett diskussionsforum, ibland tar tråden inte riktigt den riktning man tänkt sig. Du tycker att du ställer en tydlig fråga, det betyder ju inte att vi andra tycker den är tydlig 🙂

Jag har en svårfödd häst. Fått utfodra olika beroende på analys och hur gott hon tyckt att grovfodret varit, olika saker har fungerat i olika situationer.
Det är iaf tydligt 😂😂

Några har ju faktiskt förstått frågan och velat ge ett svar.

Det är väl snarare så att på ett diskussionsforum vill en del så gärna diskutera och visa sig duktiga. Högst mänskligt 💖
 
Varför undrar du?
Folk antar att du vill ha utfodringstips och då är det ju fullt rimligt med de svar du fått.
Vissa svar har varit svar på den aktuella frågan.

Några svar har varit mer svar att komplicera och dramatisera
Så som det så lätt blir på ett diskussionsforum
Man får så många svar som är värdelösa utifrån frågeställningen

Men kanske viktiga för den som svarade att förmedla (utan hänsyn till frågeställaren och den faktiska frågan) 💖
 
Fast det går ju faktiskt inte att svara ordentligt på frågan utan mer information?

Jag har haft svårfödd häst. Hur jag fodrat har berott på hur mycket grovfoder jag kunnat få i hästen och hur analysen sett ut. Det går ju inte att ge någon vettig rekommendation utan att veta det? :confused:
 
Om du läser vad jag skriver i trådstarten
I fint hull men åt det smalare hållet..

Varför misstolka och tolka in

Fråga om du inte förstår

Ännu hellre svara på frågan utan att dramatisera ihop en roman om något som inte finns 😅
Jag misstolkar inte men tycker du verkar vara lite lättkränkt. Du skriver din häst är svårfödd. En häst som äter mat i rätt balans är inte svårfödd. Vad som är rätt för en häst är inte rätt för en annan dvs tabellhästarna är det väldigt få som passar in i.
Jag skrev i mitt första inlägg att jag ger lusern och olja tex, att man måste balansera protein och energi för att hästen ska lägga på sig men öser man bara på med det ena eller andra kommer hästen inte att lägga på sig.

Ingen har skrivit att din häst inte mår bra, men när man går igång såhär på svar på ett forum tänker jag att hästen är nog lite väl smal och ngn har påpekat det till dig och du tar det personligt här nu och jag tycker hästen såg smal ut redan i juli..
Alla hästar kan vara smala någon period av olika anledningar men man måste lägga sitt ego åt sidan och göra något åt det. För övrigt är du som sagt på ett forum och du kan inte styra användarna vad de ska svara.
 
Jag misstolkar inte men tycker du verkar vara lite lättkränkt. Du skriver din häst är svårfödd. En häst som äter mat i rätt balans är inte svårfödd. Vad som är rätt för en häst är inte rätt för en annan dvs tabellhästarna är det väldigt få som passar in i.
Jag skrev i mitt första inlägg att jag ger lusern och olja tex, att man måste balansera protein och energi för att hästen ska lägga på sig men öser man bara på med det ena eller andra kommer hästen inte att lägga på sig.

Jag håller inte riktigt med dig om din definition här. Jag räknar min häst som svårfödd då hans behov (de senaste åren har legat kring 180-200% av tabellhästens. Dvs, även med ett rätt schysst grovfoder har det varit svårt att få i honom rätt mängd (dvs tillräckligt för att han inte ska gå ner i vikt).

Jag hoppas att hans behov skall gå ner iom att han blir äldre (7år i år) men vi får se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 041
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
517
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 261
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 438
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp