Kraftfoder för svårfött varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
ok!

Jag förstår att du menar väl.

Jag har grundläggande kunskaper och mer om vad hästar behöver.
Och nu är frågan

Ni som har svårfödda hästar vad ger ni för kraftfoder som komplement?

Jag har fått några svar så jag vet att det går att förstå och svara på min i mitt tycke ganska rakt på sak fråga.

Alltså:
Har du en svårfödd häst? Om du ger den kraftfoder, vad ger du?

Du behlver inte spekulera i min hästs grovfoder mängd etc.

Så om du har svar på det varsågod.

Jag är inte intresserad av något annat hur välmenande du än är 💖
Jag har och har haft flera svårfödda hästar. Vad jag ger dem för kraftfoder beror helt på vad jag har för värden på grovfodret. Det kan vara muscle up, olja, havre, betfor, någon slags färdigfoder, eller olika kombinationer av detta. Just nu får den lite tunnare lusitanon i huvudsak bete, men jag kompletterar med hö på småbal, havre, mineraler och betfor.
 
Vissa svar har varit svar på den aktuella frågan.

Några svar har varit mer svar att komplicera och dramatisera
Så som det så lätt blir på ett diskussionsforum
Man får så många svar som är värdelösa utifrån frågeställningen

Men kanske viktiga för den som svarade att förmedla (utan hänsyn till frågeställaren och den faktiska frågan) 💖
Jag tror att orsaken till att du inte får svar på frågan utan motfrågor är för att frågan innehåller för lite information för att det ska gå att komma med ett någorlunda relevant svar. Att ställa följdfrågor då ser inte jag som att komplicera och dramatisera.
 
Du skriver att hästen är svårfödd och åt det tunna hållet. Samtidigt skriver du att hästen inte har något stopp när det kommer till att äta hö men att hon inte får fri tillgång. Det går för mig inte ihop.
Det skulle inte jag kalla en svårfödd häst, det är en häst som inte får nog med grovfoder för att kunna hålla vikten.

Att ge kraftfoder istället för grovfoder är att göra både hästen och dig en otjänst. Hästarnas matsmältningssystem är gjort för att tugga och spjälka grovfoder under största delen av dygnet.
Att ge mindre grovfoder än hästen kan äta och i stället ge kraftfoder ger stor risk för bla magsår. Dessutom dyrt för plånboken.
Ger du maxmängd grovfoder som hästen kan äta och den ändå är tunn så finns det två alternativ. Skaffa ett bättre hö eller komplettera med kraftfoder.
Men även om du då behöver ge kraftfoder så finns det tex lusern och betfor som faktiskt räknas som grovfoder och som är mycket bättre för hästen än spannmål.
Behövs mycket protein så är det ofta lättare och mer ekonomiskt att få i hästen ett högproteinfoder, tex potatisprotein eller soja. Proteinpellets som finns att köpa i butik innehåller potatisprotein.

Men utifrån din beskrivning av hästen skulle jag inte säga att en lite tunn häst som inte får maximal mängd hö är svårfödd. Den är i det hull som du fodrar den till att vara.
 
Jag misstolkar inte men tycker du verkar vara lite lättkränkt. Du skriver din häst är svårfödd. En häst som äter mat i rätt balans är inte svårfödd. Vad som är rätt för en häst är inte rätt för en annan dvs tabellhästarna är det väldigt få som passar in i.
Jag skrev i mitt första inlägg att jag ger lusern och olja tex, att man måste balansera protein och energi för att hästen ska lägga på sig men öser man bara på med det ena eller andra kommer hästen inte att lägga på sig.

Ingen har skrivit att din häst inte mår bra, men när man går igång såhär på svar på ett forum tänker jag att hästen är nog lite väl smal och ngn har påpekat det till dig och du tar det personligt här nu och jag tycker hästen såg smal ut redan i juli..
Alla hästar kan vara smala någon period av olika anledningar men man måste lägga sitt ego åt sidan och göra något åt det. För övrigt är du som sagt på ett forum och du kan inte styra användarna vad de ska svara.
Jag känner mig inte kränkt sur eller så alls jag könner inte så lätt av ord på ett forum
Och i text blir det oerhört lätt att anta. Högst mänskligt och vanligt 💖

Däremot lite nyfiken på varför jag inte kan få ett svar på en enkel fråga men tråden lever vidare 😁
 
Du skriver att hästen är svårfödd och åt det tunna hållet. Samtidigt skriver du att hästen inte har något stopp när det kommer till att äta hö men att hon inte får fri tillgång. Det går för mig inte ihop.
Det skulle inte jag kalla en svårfödd häst, det är en häst som inte får nog med grovfoder för att kunna hålla vikten.

Att ge kraftfoder istället för grovfoder är att göra både hästen och dig en otjänst. Hästarnas matsmältningssystem är gjort för att tugga och spjälka grovfoder under största delen av dygnet.
Att ge mindre grovfoder än hästen kan äta och i stället ge kraftfoder ger stor risk för bla magsår. Dessutom dyrt för plånboken.
Ger du maxmängd grovfoder som hästen kan äta och den ändå är tunn så finns det två alternativ. Skaffa ett bättre hö eller komplettera med kraftfoder.
Men även om du då behöver ge kraftfoder så finns det tex lusern och betfor som faktiskt räknas som grovfoder och som är mycket bättre för hästen än spannmål.
Behövs mycket protein så är det ofta lättare och mer ekonomiskt att få i hästen ett högproteinfoder, tex potatisprotein eller soja. Proteinpellets som finns att köpa i butik innehåller potatisprotein.

Men utifrån din beskrivning av hästen skulle jag inte säga att en lite tunn häst som inte får maximal mängd hö är svårfödd. Den är i det hull som du fodrar den till att vara.
Ok
Hon är svårfödd och kommer behöva stöd utöver grovfoder

Min fråga ses i trådstarten
😅
 
Jag känner mig inte kränkt sur eller så alls jag könner inte så lätt av ord på ett forum
Och i text blir det oerhört lätt att anta. Högst mänskligt och vanligt 💖

Däremot lite nyfiken på varför jag inte kan få ett svar på en enkel fråga men tråden lever vidare 😁

För att din fråga inte är enkel och det saknas mycket information för att kunna ge mer specifika råd och inte bara i generella drag vilket många har försökt förklara för dig 🤷🏼‍♀️
 
Jag har fått i mitt tycke en del bra svar
En del kassa
Utifrån frågan jag ställde

😄⭐💖

Det kanske inte fungerar riktigt så att du kan bestämma vilka svar andra ska ge dig, du äger ju liksom inte tråden utan får acceptera svar som du inte tycker är nytta för dig o tänka på att det finns andra läsare som tycker det är intressant att läsa. Lite magstarkt att kalla en del av de råd du fått för kassa när de inte är det.

I övrigt låter din fodring lite snålt, betet är slut, ensilage 4 ggr per dag som äts upp är i min hästvälfärdssyn alldeles för snålt, dessutom verkar du inte ha nån koll på mängd, TS, kvalité och kan antagligen inte själv räkna ut vare sig det ena eller det andra.
 
För att din fråga inte är enkel och det saknas mycket information för att kunna ge mer specifika råd och inte bara i generella drag vilket många har försökt förklara för dig 🤷🏼‍♀️
Fast jag efterfrågar ingen förklaring 🥹
Och frågan är ju varför man fortsätter med ”sitt svar”
Det är viktigt att få ge information som inte efterfrågas
En vilja att få rätt såklart.

Och uppenbarligen har ju fler svarat på frågan så den går ju att svara på 💖💫🙌
 
Det kanske inte fungerar riktigt så att du kan bestämma vilka svar andra ska ge dig, du äger ju liksom inte tråden utan får acceptera svar som du inte tycker är nytta för dig o tänka på att det finns andra läsare som tycker det är intressant att läsa. Lite magstarkt att kalla en del av de råd du fått för kassa när de inte är det.

I övrigt låter din fodring lite snålt, betet är slut, ensilage 4 ggr per dag som äts upp är i min hästvälfärdssyn alldeles för snålt, dessutom verkar du inte ha nån koll på mängd, TS, kvalité och kan antagligen inte själv räkna ut vare sig det ena eller det andra.
För mig är de kassa🥹❤️
Jättefint om andra kan ha glädje av dem

Hon får inte snålt med mat.
Lika lite som du kan äta en stor portion och äta upp.


Hon mår utmärkt. Jag vill bara veta vad andra ger. Se trådstart 😀🥹
 
Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli,
Tidigare har vi gjort så med hästar som behöver extra fått betfor och kornkross.

Jag är nyfiken på vad andra ger sina lite äldre hästar som är åt det svårfödda håller och varför.

Dodson&Horrell bild up cubes och riskli. Grymt resultat och snabbt går det oxå.

Men först och främst en analys på grovfodret. I år är värdena p 1a skörden katastrofala för väldigt många och då spelar det ingen roll vad man ger i kraftfoderväg då det aldrig kommer kunna väga upp för bristen från grovfodret.

Sen har du ett varmblod och rasen i sig är ju åt det smalare hållet. Är hästen fin i hullet behöver du ju bara bibehålla det.
 
Fast jag efterfrågar ingen förklaring 🥹
Och frågan är ju varför man fortsätter med ”sitt svar”
Det är viktigt att få ge information som inte efterfrågas
En vilja att få rätt såklart.

Och uppenbarligen har ju fler svarat på frågan så den går ju att svara på 💖💫🙌

Vad ska du fodra hästarna med när betet är slut? Analyserna har ju kommit in för de flesta, vad har du fått tag på för parti?

Jag kan räkna en foderstat gratis lite snabbt åt dig om du vill, jag är utbildad. Räknar bara mängd, energin och proteinet isf men det är en bra början.

Shettisar och varmblod har ganska olika behov, men det brukar kunna gå att lösa med lite trixande.

Men som flera av oss har sagt nu, grunden i en bra foderstaten är grovfodret. Hö eller hösilage. Med analys, så du vet vad du ger.
 
Dodson&Horrell bild up cubes och riskli. Grymt resultat och snabbt går det oxå.

Men först och främst en analys på grovfodret. I år är värdena p 1a skörden katastrofala för väldigt många och då spelar det ingen roll vad man ger i kraftfoderväg då det aldrig kommer kunna väga upp för bristen från grovfodret.

Sen har du ett varmblod och rasen i sig är ju åt det smalare hållet. Är hästen fin i hullet behöver du ju bara bibehålla det.
Yes
Vad ska du fodra hästarna med när betet är slut? Analyserna har ju kommit in för de flesta, vad har du fått tag på för parti?

Jag kan räkna en foderstat gratis lite snabbt åt dig om du vill, jag är utbildad. Räknar bara mängd, energin och proteinet isf men det är en bra början.

Shettisar och varmblod har ganska olika behov, men det brukar kunna gå att lösa med lite trixande.

Men som flera av oss har sagt nu, grunden i en bra foderstaten är grovfodret. Hö eller hösilage. Med analys, så du vet vad du
Jag tycker det här är fantastiskt.
Du och några andra har tolkat in så mycket av min trådstart och att jag inte är intresserad av oombedda råd att ni verkar lite uppvarvade och läser in lite allt möjligt.

Jag tror det är välmenande absolut 💖
Tack för erbjudandet. Men det behövs inte❤🙏🏻
 
I bra hull nu men svårfödd, så skulle jag satsa på ett bra grovfoder och lägga till ev kraftfoder utifrån det. Utöver det kolla tänder, ta träckprov, kolla ev magsår och sånt som kan påverka också. ☺️
Tack för input

Alltså hon mår bra så det du skriver är bra råd i en annan situation 🙏🏻
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 041
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
517
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 261
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 438
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp