Kraftfoder för svårfött varmblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag överlämnar tråden till er
Den kanske kan vara till nytta

Om inte annat för en studie i människans obändiga vilja Jag ska ha rätt

⭐😍
 
Det behövs inte för att du kan räkna själv, eller det behövs inte för att du inte har något foder?
Varför skulle jag inte ha något foder?
Hur kan du tolka in det?

Hästarna får hösilage.
Betet är ju slut

Tråkigt om du tror att hästarna inte får mat
Undrar dock var du läst in det

Förstår i sådana fall dina ”desperata” inlägg
 
Varför skulle jag inte ha något foder?
Hur kan du tolka in det?

Hästarna får hösilage.
Betet är ju slut

Tråkigt om du tror att hästarna inte får mat
Undrar dock var du läst in det

Förstår i sådana fall dina ”desperata” inlägg

För att vanligtvis när folk ställer såna här frågor, så skriver dom hur många kilo dom ger per dygn, vad hästen väger/borde väga, laddar upp analysen om sån finns, tackar för all hjälp, osv.

Du verkar bara gå i försvar istället, vilket är skumt.
 
Om inte annat för en studie i människans obändiga vilja Jag ska ha rätt
Spännande hur olika man kan tolka det. Jag tolkar det som att du måste hålla fast vid att du visst kan och har kunskap om detta och visst har rätt. Samtidigt som det märks att du inte har riktigt koll utifrån frågorna du ställer och (bristen på) information du ger. Och när folk fint bidrar information går du in i försvar och försöker släta över det med emojis. 💖
 
Jag hade

1. Ökat hö/hösilaget - om inte 1 funkar

2. Gett lusern/grönpellets - om inte 2 räcker

3. Någon typ av müsli eller proteintillskott
(finns många att välja på tycke och smak samt tillgång avgör valet)
 
Jag känner mig inte kränkt sur eller så alls jag könner inte så lätt av ord på ett forum
Och i text blir det oerhört lätt att anta. Högst mänskligt och vanligt 💖

Däremot lite nyfiken på varför jag inte kan få ett svar på en enkel fråga men tråden lever vidare 😁
Här ska du få ett svar. Grattis! Du har en häst som kan äta hur mycket grovfoder helst. Något de flesta kunniga hästägare drömmer om. Vad du väljer att ge som krubbskrammel kvittar precis. Ge det hästen tycker är gott och där du kan blanda i de mineraler som behövs för att få en bra kvot mellan mineralerna. Glöm inte e-vitamin.
 
Spännande hur olika man kan tolka det. Jag tolkar det som att du måste hålla fast vid att du visst kan och har kunskap om detta och visst har rätt. Samtidigt som det märks att du inte har riktigt koll utifrån frågorna du ställer och (bristen på) information du ger. Och när folk fint bidrar information går du in i försvar och försöker släta över det med emojis. 💖
Ja men ofta så projicerar man sina egna känslor på andra

Jag ville bara ha svar på en fråga💖

Jag använder ofta emojis

Tack för analysen förresten 😉(skojar)
 
Ja men ofta så projicerar man sina egna känslor på andra

Jag ville bara ha svar på en fråga💖

Jag använder ofta emojis

Tack för analysen förresten 😉(skojar)
Ja det är ju jag som startar en tråd och inte är nöjd med svaren. Startar en till med omröstning. Tycker att folk inte röstar som mig där heller så startar en till omröstning, nu anonym och skriver om hur andra beter sig ”skuldbeläggande och hätskhet mot de som nu inte har denna övertro” (och i den anonyma omröstningen är det just nu mindre än 5% som håller med dig). Du har helt rätt, det är ju jag som gjort allt detta och har denna obändiga viljan att ha rätt 🙂
 
Ja det är ju jag som startar en tråd och inte är nöjd med svaren. Startar en till med omröstning. Tycker att folk inte röstar som mig där heller så startar en till omröstning, nu anonym och skriver om hur andra beter sig ”skuldbeläggande och hätskhet mot de som nu inte har denna övertro” (och i den anonyma omröstningen är det just nu mindre än 5% som håller med dig). Du har helt rätt, det är ju jag som gjort allt detta och har denna obändiga viljan att ha rätt 🙂

Allt jag ville var att ha svar på en fråga men det var svårt ☺️

Om jag startar omröstningar är för att jag vill se hur det röstas. Inget mer inget mindre

Jag är inte anonym

Och om du tycker att du inte behöver ha rätt varför skriver du överallt där jag postar 🥹

Och jag lovar att du könner att du måste fortsätta svara mig. Ha rätt, sista ordet

Och jag som bara ville veta vad andra med svårfödda hästar gav som komplement..😅
 
Jag håller inte riktigt med dig om din definition här. Jag räknar min häst som svårfödd då hans behov (de senaste åren har legat kring 180-200% av tabellhästens. Dvs, även med ett rätt schysst grovfoder har det varit svårt att få i honom rätt mängd (dvs tillräckligt för att han inte ska gå ner i vikt).

Jag hoppas att hans behov skall gå ner iom att han blir äldre (7år i år) men vi får se.
Det behöver du inte heller. Dock är din häst ett exempel på en icke tabellhäst och skillnaden är att du försökt göra något åt det eller hur?
I mina ögon så har du ju dock uppenbart behövt ett bättre grovfoder och balanserat foderstaten bättre för den ska hålla sitt hull.
 
Jag känner mig inte kränkt sur eller så alls jag könner inte så lätt av ord på ett forum
Och i text blir det oerhört lätt att anta. Högst mänskligt och vanligt 💖

Däremot lite nyfiken på varför jag inte kan få ett svar på en enkel fråga men tråden lever vidare 😁
Dina svar tyder på motsatsen 🤷‍♀️
Om hästen är smal nu, hur tror du den kommer se ut i vinter?

Då upprepar jag igen, du är på ett diskussionsforum och kan inte styra andra medlemmars svar.
 
Dina svar tyder på motsatsen 🤷‍♀️
Om hästen är smal nu, hur tror du den kommer se ut i vinter?

Då upprepar jag igen, du är på ett diskussionsforum och kan inte styra andra medlemmars svar.
Ok men det är ju bara din tolkning och inte fakta

Hon kommer se fin ut i vinter. Det kommer vi hennes familj se till. Hon mår inte dåligt och bara för att du tror att smal är dåligt så behöver det inte vara fakta. Och hur man ser på smal. Mycket spridda skurar, se bara i den här tråden. Du kanske har en övergödd häst som verkligen lever i riskzonen.
Vad vet jag
De flesta människor upplever tjocka hästar som sunda

Vad ska du ha på dig i vinter? Shorts eller byxor
Ungefär lika relevant fråga

Nej det är verkligen uppenbart
Att få svar på en enkel fråga blev lite för svårt för vissa 😅
 
Senast ändrad:
Det behöver du inte heller. Dock är din häst ett exempel på en icke tabellhäst och skillnaden är att du försökt göra något åt det eller hur?
I mina ögon så har du ju dock uppenbart behövt ett bättre grovfoder och balanserat foderstaten bättre för den ska hålla sitt hull.

Måste erkänna att jag inte förstår ditt svar alls.

Jag behöver inte hålla med om din definition av ordet eftersom jag försökt göra något åt att min häst inte är en tabellhäst?

Alltså, även med ett grovfoder med supervärden (egentligen tänkt för dignande kor/får men blev inte riktigt tillräckligt bra) blev det inte toppen. Det silaget räckte/ tekniskt sett, för hans behov i en mängd han skulle kunna trycka i sig. Men då blev fiberinnehållet så lågt att hästarna blev dåliga i magen. Vi fick blanda ut det med ett annat foder med lägre energi och proteininnhåll men med högre fiber för att slippa hästar som blev lösa i magen. Och då blev det igen så att det blev svårt att få i kraken tillräckligt mycket (även om han det året behövde mycket mindre kraftfoder än andra år behövde han ändå lite hjälp på traven).

Och vad skulle ha balanserats? Den ultimata kvoten mellan protein och energi verkar för honom ligga på runt 6,5. Dvs något högre än vad man generellt höftar till med för standardhästen men inget extremt på något sätt.
 
Erfarenhet

Fri tillgång är inte möjlig med 2 shettisar och andra stora hästen som inte ska ha det

Men svara gärna på min fråga 💖💫
Vore det mina hästar skulle jag dela på dem. Shettisar för sig och varmbloden för sig. Fodra på med fri tillgång till varmbloden, om det inte räcker, komplettera med lucern i första hand, sen ev proteinpellets/krafft groov om grovfodret är lågt i protein. Kanske Krafft senior sensitive till den äldre. Men börja med grovfodret.

Vi har tre hästar, en mustang som blir tjock bara man springer förbi med en hötuss, en paint som är normal till lättfödd och ett tvåårigt halvblod som det inte finns någon botten i. Under den varma perioden, före och efter bete går de ute (box nattetid under vintern). Vi får ta in dem några timmar varje dag och låta halvblodet äta medan de andra två knaprar lite halm.

Jag inser att du kommer välja att anse att det inte är svar på din fråga. Du kanske bara frågar av rent akademiskt intresse snarare än av omsorg om din svårfödda häst. Då är det väl så. Men din fråga blir lite som "hur långt är ett snöre". Jag har varit aktiv i travsporten i många år men utfodringen av en högpresterande tävlingstravare ser helt annorlunda ut, de har ett annat behov. Mina pensionärer/ridtravare, både svårfödda och lättfödda har alla klarat sig på ett bra grovfoder, ibland med lite tillskott av Krafft groov eller lucern.
Det finns tyvärr inga genvägar. Så länge de inte får så mycket grovfoder de orkar äta är kraftfoder bortkastade pengar. Man behöver göra det som krävs och det är nog att dela upp flocken i två hagar.
 
Vore det mina hästar skulle jag dela på dem. Shettisar för sig och varmbloden för sig. Fodra på med fri tillgång till varmbloden, om det inte räcker, komplettera med lucern i första hand, sen ev proteinpellets/krafft groov om grovfodret är lågt i protein. Kanske Krafft senior sensitive till den äldre. Men börja med grovfodret.

Vi har tre hästar, en mustang som blir tjock bara man springer förbi med en hötuss, en paint som är normal till lättfödd och ett tvåårigt halvblod som det inte finns någon botten i. Under den varma perioden, före och efter bete går de ute (box nattetid under vintern). Vi får ta in dem några timmar varje dag och låta halvblodet äta medan de andra två knaprar lite halm.

Jag inser att du kommer välja att anse att det inte är svar på din fråga. Du kanske bara frågar av rent akademiskt intresse snarare än av omsorg om din svårfödda häst. Då är det väl så. Men din fråga blir lite som "hur långt är ett snöre". Jag har varit aktiv i travsporten i många år men utfodringen av en högpresterande tävlingstravare ser helt annorlunda ut, de har ett annat behov. Mina pensionärer/ridtravare, både svårfödda och lättfödda har alla klarat sig på ett bra grovfoder, ibland med lite tillskott av Krafft groov eller lucern.
Det finns tyvärr inga genvägar. Så länge de inte får så mycket grovfoder de orkar äta är kraftfoder bortkastade pengar. Man behöver göra det som krävs och det är nog att dela upp flocken i två hagar.
Tack för input
De stora får tillräckligt med grovfoder
De äter inne också
Har ca 8 timmar att äta då
 
Den här hästen förbättrades otroligt på kort tid. Är ca 1.5 månader mellan varje bild. Han fick fri tillgång på hösilage med en kvot på 8. Åt ca 15 kg. Utöver det fick han 2kg lusern, och 2kg Krafft High protein müsli och 4 dl majsolja. Gjorde som synes ett mirakel. Han åt hälften när han nått matchvikt och höll sig riktigt fin i kroppen på det.
FunPic_20240828_223253220.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 041
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
517
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 261
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 438
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp