hur mycket??

Min shettis hingst som betäcker på sommaren och körs rest del av året ca 4-5dgr/vecka
5kg hö
1kg havre halm
0,5kg lusern hack
0,25kg betfor
o,5kg havre
1/4 dl mineraler
Multivitaminer
Salt 20g/dag
Selen
I perioder så blir han tunnare då han springer mycket i hagen ökar då lusernet till 1kg.
 
Tänkte på en sak när jag läste vad alla gav sin små shettisar. En del verkar få mycket mat för att vara så små.
Med tanke på hur lättfödda många shettisar verkar vara måste de flesta ha ganska lågt energi behov. Men jag kanske har fel ?

>miamiamia: Detta var ingen svar på just ditt inlägg utan jag svarade bara på ett i högen.
 
Hej!

Jag upplever att många shettisägare tror att deras ponnyer är lättfödda och att de blir feta bara de tittar på hö. Jag tror att många många shettisar har uppsvällda magar pga proteinbrist. (se på svältbarnen i Afrika).
Mitt dräktiga sto om 150 kg äter fem eller sex kg hö per dygn, har fri tillgång, och får även en liter havre och en dl soja per dygn. Detta pga att analysen på höet visade att jag behöver komplettera med ytterligare proteiner. (se mitt tidigare inlägg i denna tråd) Analysera erat grovfoder så behöver ni inte gissa er till vad de behöver!
 
4 kg hö
1.5 l fibergi låg + Kraffts blåa mineraler.
 
Min shettis får som sagt bara 3 kg hö, naturligtvis är det analyserat och jag har räknat ut hans foderstat. När det är kallt ute ökar jag mängden hö till 2 kg på kvällen och då ligger det alltid en del kvar på morgonen efter, så visst är han lättfödd.
 
hej hej inelin!!!
tänkte på det dära med protein brist.. går det att överfodra med sådant? mina får ca en dl om dagen. vad händer om de får för mycket? kommer överskottet ut bakvägen?

gick det bra på utställningen?

//Mizz_perfect
 
Hej!
Svar på din fråga om proteiner kommer! Jag har konsulterat med en person här på Buke som är duktigare än jag.
Det gick tyvärr inte så bra på senaste utställningen. Dolly visade oren gång bak så hon fick bara ett omdöme istället för komplett bedömning. Men omdömmet var åttor på typ och kropp! *glad* Hälsa Vucke från oss.
 
tänkte på det dära med protein brist.. går det att överfodra med sådant?
Beror på vad du fodrar med.
Har du ett väldigt proteinrikt grovfoder så gör det inget att det blir för mkt proteiner, men ger du proteinrikt kraftfoder i för stor mängd så kan pålle bli ordentligt sjuk. (gör en sökning på Baron Gruff - det är en sjukdom just orsakat av detta, om jag inte missminner mig...)
Analyserar du höet och räknar så VET du hur mkt du behöver ge och riskerar inga sjukdomar... ;)
 
Mina shettisar äter mycket kraftfoder och hö *S* om jag tittar här.
tex ena stoet
får 4 dl betfor (torr)
5 DL Havre
4 Dl kraft grov
2 dl Vetekli
mineraler och kalk
iblan dfår hon även lucern
fri till gång till hö så hon äter säkert 6 kg om dan
de andra får rätt så likt förutom kraften, sen får man ju ändra eller så om man märker det ju.
Men den shettisen är inte alls tjock utan i helt perfekt hull får tom öka maten sen när hon sätts igång ordentlig , har ofta fått frågan hur jag håller henne så fin då svarar jag mata henne *S* men sen beror det ju säkert på hennes gener för även om hon går på bete hela sommaren så blir hon inte tjock :angel:
 
9 och 5 åringen får:
1dl betfor, 1dl kli, 1 ½dl kornkross, morötter, lite mineraler och kalk, tokosel 1 gång i veckan.
ca.5 kg hö och lite halm.

blivande åringarna
½ dl betofr, 1 dl kli, 1 dl kornkross, morötter och mineraler & kalk + tokosel
Äter ca. 3-3½ kg hö om dan men har tillgång till mera. (står på halm också.)
 
Min fyraåring har fri tillgång på hö. Har räknat ut att han äter mellan 6-9kg/dygn beroende på hur kallt det är.
Till det får han 600gr rimbo-blandning, 2dl betfor, 2dl lucern och ett vitammintillskott gjort av samma tillverkare som fodret.
Ska tillägga att han är STOR, b-ponny
 
Mitt shettissto på 4 år äter
5 kg hösilage
0.5 kg havre
0.8 kg lucern
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
845
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 739
Senast: Görel
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp