Hur mycket?

Youweremyangel

Trådstartare
Det är så att jag funderar på att skaffa häst till sommarn men jag är så osäker på de här med foder. Hur vet jag hur mycket mat jag ska ge hästen och vad jag ska ge den? Jag ska ha en allround häst, mest för skogsridning men även lite markarbete och hoppning. Har tänkt mig ett varmblod, halvblod eller en frieser.
Tacksam för svar!

Sv: Hur mycket?

Det beror helt och hållet på vad hästen ska få för grovfoder och hur analysen ser ut :)
Två olika hö kan innehålla helt olika !

Lägger till lite att det beror helt på hästen också. Om den är lättfödd, normal eller svårfödd, ålder, kön, uppstallad eller på lösdrift osv...

Låna Hästens näringsbehov och utfodring på bibblan så länge är mitt tips! Passa på att läsa och lära dig så mycket som möjligt innan du börjar titta på annonser och åka och provrida, så har du lite mer att gå på när du ska välja häst. Lycka till!

Beror som sagt mycket på andra omständigheter.
Ska den gå på bete eller stå installad? Är betet kraftigt eller "smalt", brukar de andra i stallet stödfodra?
Kraftfodret ger du ju efter hur höets näringsvärden ser ut, hur hårt hästen ska arbeta, om den faller ur lätt, osv osv. Lycka till! :)

Jag håller helt med fg talare. Jag kan bistå med lite erfarenheter då jag haft både två friesers och två halvblod. Även fast de åt av samma hö åt den ena friesern 7-8 kg hö och den andra 12 kg vintertid, upp emot 14 kg när det var kallt. I höstas åt friesern knappt 3 kg hö och ett av halvbloden 8 kg. Det kan alltså skilje sig enormt från häst till häst. Precis som människor behöver/kan vissa hästar äta väldigt mycket hö och ändå vara smala och vice versa.

Beroende på vad höanalysen innehåller kompletterar man från den, om man tar analys. Det är det inte alla som gör och jag tycker inte att det är något måste. Jag tycker däremot att alla ska komplettera sin foderstat med någon form av mineralgiva (rena mineraler eller ett färdigfoder). Betfor ska även vara bra för matsmältningen. Att välja foder till sin häst är (tyvärr) en djungel och det finns ett enormt utbud. Själv har jag gått flera kurser i att räkna foderstater och hur/vad man ska/bör fodra med och varför. Jag kan varmt rekommendera det. Det finns också s k "foderskolor" på nätet där man kan läsa mycket matnyttigt. Kom ihåg att alltid vara kritisk till vad du läser och inte tro på allt bara.

Tack för alla svar :D ska absolut läsa på en massa innan jag tittar på annonser. Vill kunna så mycket som möjligt för att ge min häst bästa möjliga liv:)

Det kan hjälpa att prata med säljaren av hästen också :D
Oftast kanske du kan fortsätta med samma foder, men höet kanske du får skaffa någon annanstans :)

Jag håller helt med fg talare. Jag kan bistå med lite erfarenheter då jag haft både två friesers och två halvblod. Även fast de åt av samma hö åt den ena friesern 7-8 kg hö och den andra 12 kg vintertid, upp emot 14 kg när det var kallt. I höstas åt friesern knappt 3 kg hö och ett av halvbloden 8 kg. Det kan alltså skilje sig enormt från häst till häst. Precis som människor behöver/kan vissa hästar äta väldigt mycket hö och ändå vara smala och vice versa.

Beroende på vad höanalysen innehåller kompletterar man från den, om man tar analys. Det är det inte alla som gör och jag tycker inte att det är något måste. Jag tycker däremot att alla ska komplettera sin foderstat med någon form av mineralgiva (rena mineraler eller ett färdigfoder). Betfor ska även vara bra för matsmältningen. Att välja foder till sin häst är (tyvärr) en djungel och det finns ett enormt utbud. Själv har jag gått flera kurser i att räkna foderstater och hur/vad man ska/bör fodra med och varför. Jag kan varmt rekommendera det. Det finns också s k "foderskolor" på nätet där man kan läsa mycket matnyttigt. Kom ihåg att alltid vara kritisk till vad du läser och inte tro på allt bara.

Varför tycker du att alla bör komplitera? Har man ett tillräckligt bra grovfoder så behövs det inte.

Varför tycker du att alla bör komplitera? Har man ett tillräckligt bra grovfoder så behövs det inte.

jag har visserligen aldrig stött på ett grovfoder med alla mineraler som behövs i rätt proportioner och doser... så jag har också kompletterat med mineraler. Vilka mineraler beror ju dock på grovfodret och ev. kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar