Hur mycket växer hästen på längden efter 2 år?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Eliza77
  • Startdatum Startdatum
E

Eliza77

Hej alla uppfödare!
Jag skall köpa en 2 åring nu till sommaren men jag tycker alla är så korta i kroppen. Att hästarna fortsätter att växa på höjden tills de är mellan 3-5 år vet man ju men hur mycket växer de på längden.
Mina tidigare hästar har varit 3 och 5 år när jag köpt dem så då har de varit relativt "färdiga" i kroppen.

Tacksam för svar då jag inte vill ha en liten häst!

Lite kuriosa...
Hästen jag funderar på att köpa är idag 160 i mkh. Han är född i Maj så han är knappt 2 år. Hans ryggmått (täckesstorlek) är runt i 135 idag. Dock sitter manken ganska långt bak så själva ryggen är inte mer än 125... (men han är inte felbyggd p.g.a det)

Vad tror ni, blir det en 145/155 häst av honom när han blir stor?

Sv: Hur mycket växer hästen på längden efter 2 år?

Täckesmåttet brukar ju helt klart öka efterhand muskulaturen utvecklas och hästen blir rundare i formerna, men skelettets längd växer väl knappast längre vid den åldern? Inte mkt i alla fall.

Jag tycker ofta att två-åringar är väldigt korta i sina linjer. Har haft flera två-åringar där jag tänkt att sadeln inte kommer få plats på ryggen, men som tre-åringar ser dom helt annorlunda ut.

Hade för en del år sedan ett 2års sto som hade 135 (och de var ganska stora) och var endast 150 hög, sedan började hon växa på längden först såg inte klok ut då när hon var 155 hög hade hon 155 i täcke snacka om tax utseende men sedan kom höjden också, på treårstestet ganska exakt ett år senare var hon 167 (alltså växte hon 17 cm på höjden och 20 på längden på ett år) Hon slutade till sist på 172 och fortfarande 155 i täcke. Så vist kan mkt hända på ett år i den åldern.

Var på en föreläsning för ett tag sen (kommer inte ihåg vem som höll den) och han sa att tillväxtzonerna i ryggen inte sluts förrns vid 6 års åldern i vissa fall. Så nog borde de ju kunna växa på längden ganska länge.

Tack för era svar, fast åsikterna verkar gå isär.

När vi ändå är inne på 2 åringar så kanske ni vill ta en kvallificerad gissning på hur hög han blir?!

Han var 154 i augusti och igår mätte han 160 i mkh. Far och morfar är 165 i mkh. (mamma var runt 163) Nog borde denna pålle bli lika hög?

Min arabdam hade 115 cm i täckesstorlek efter nyår det år hon blev två (vintertäcke). Tidiga vintern som tvååring (dvs ett halvår senare) hade hon 125 cm i täcke som var aningens långt, och några månader senare (efter nyår, samma år hon skulle fylla tre) så satt 125-täcke alldeles perfekt.

Det gör det fortfarande, men jag fick införskaffa ett som var rymligare över bogen för hon har breddat ur det gamla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda...
2
Svar
37
· Visningar
2 165
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
962
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka