Just andra jobb utan att flytta är för mig inte särskilt relevant då jag i framtiden ändå kommer återvända "hem" och där har ett hus. Men rent allmänt är det relevant.
Sen är ju problemet när det är myndigheter att hur mycket de själv tex skulle inse att vi måste betala mer så är det regeringen som bestämmer. Får de inte mer pengar så kan de inte betala mer. Se bara på polislönerna, de är ett hån mot poliserna.
En annan myndighet kan samma regering ösa pengar över - allt beror på politik. Jag jobbar för Migrationsverket nu, inom förvarsavdelningen. Som det öses pengar över, återvändande och verkställighet av utvisnings- och avvisningsbeslut är politiskt en högt prioriterad fråga och budgeten höjs och höjs. Men om x år kan de politiska vindarna vänt och alla förvar ska läggas ner, budgeten minskar och minskar etc. Och då kommer samma massuppsägningar som sker inom mottagningsdelen just nu även drabba förvarsdelen tex.
Så det är aldrig "bara" för en myndighet. För myndighetsinternt är en sak, i verkligheten en annan.. tyvärr. Så jag lägger ingen skuld på en myndighet som inte kan betala si eller så lön, som pga lönebudgeten tvingas anställa mindre kvalificerad arbetskraft än önskas etc. Så länge regeringen ser det anställs så.. sen kan man önska att saken skulle vara med när myndigheter kritiseras för sitt (bristande) jobb. Att vad förväntar man sig när de inte har råd att anställa de bästa/behålla folk/etc...