Hur mycket "tid tillgodo" innan intervju?

Men självklart förstår jag att det är ingångslönen. Det jag vänder mig mot är att ingångslönen är så låg.

(GA?)
Ska man vara helt krass är man, inser jag nu i efterhand, ganska onyttig första året jämfört med senare års prestation så lönen är nog ganska väl avpassad för vad gängse nyutexad bidrar med rent konkret. GA är min telefons omskrivning av ga som i förkortning för ganska.

Jag tycker rent generellt att det är synd att man stirrar på ingångslönen, den kan jag tycka är ganska skälig i de allra flesta fall. För oss som pluggar sent så kan den kännas låg, men den hämtar sig snabbt å andra sidan.

Nu är ju själva grejen inte att jag "nä DEN lönen tänker jag inte kliva ur sängen för". Utan att jag inte vill göra mig av med hästen. Som jag skrivit så skulle jag utan problem ta den ingångslönen och jobba upp den (dock är det INTE den löneutveckling som är på rena juristtjänster. Så har man ökat 2' på fyra år ska man vara glad) - men inte när det innebär att göra mig av med hästen.

Så der känns som senaste inläggen behandla lite sidospår som inte är relevanta.

Nu är ju själva grejen inte att jag "nä DEN lönen tänker jag inte kliva ur sängen för". Utan att jag inte vill göra mig av med hästen. Som jag skrivit så skulle jag utan problem ta den ingångslönen och jobba upp den (dock är det INTE den löneutveckling som är på rena juristtjänster. Så har man ökat 2' på fyra år ska man vara glad) - men inte när det innebär att göra mig av med hästen.

Så der känns som senaste inläggen behandla lite sidospår som inte är relevanta.
Hu, under 30' efter fyra års arbete, då hade jag sprungit åt andra hållet! Jag tänker att en löneutv på i vart fall 5-6' kr/år är minimum i början, innan det planar ut, så då förstår jag dig verkligen. Efter så lång utbildning är det ju typ som att jobba ideellt. :(

Hur långt kan du tänka dig pendla? Det är betydligt billigare några mil söder om Falun tex. Om det kan vara en variant för att kompensera den lägre lönen.

Jag kollade allt inom 30 min (med bil). Det är bostadsbrist överallt dvs det blir ändå rätt dyrt hitta nåt utan att haft köpoäng etc. Vilket gjorde att ihop med kostnad för pendling blev det ganska samma lika i slutsumma.

I Gävle (där mitt nuvarande jobb finns) har jag 20 års köpoäng och kan välja vilken lägenhet jag vill, vilket gör det lättare att få till billigt boende, centralt boende eller boende i precis ditt eller datt område eller vad man nu vill (trots bostadsbrist även här).

Så det blir verkligen stor skillnad här jämfört med där. På gott och ont.

Jag kollade allt inom 30 min (med bil). Det är bostadsbrist överallt dvs det blir ändå rätt dyrt hitta nåt utan att haft köpoäng etc. Vilket gjorde att ihop med kostnad för pendling blev det ganska samma lika i slutsumma.

I Gävle (där mitt nuvarande jobb finns) har jag 20 års köpoäng och kan välja vilken lägenhet jag vill, vilket gör det lättare att få till billigt boende, centralt boende eller boende i precis ditt eller datt område eller vad man nu vill (trots bostadsbrist även här).

Så det blir verkligen stor skillnad här jämfört med där. På gott och ont.
Jag vet att i Avesta finns bostadsrätter till bra pris. Men då tar det en timme att köra. Kanske blir för långt?

Det finns väl en hel del som pendlar mellan Gävle och Falun i och för sig (jag pendlar nästan lika långt). Hofors har de annars en del (billiga) hyresrätter i har jag sett och schyssta stall dessutom. Tar 30 minuter in till högskolan därifrån. Stora Skedvi kan det finnas ledigt i. Ligger på vischan men det verkar ju inte vara det stora problemet för dig? Vika likaså, såg ett mindre hus som hyrdes ut där förut. Runt Hedemora brukar det också kunna finnas ledigt. Men visst. Med längre avstånd tillkommer pendlingskostnad också :-/

Jag tycker att du gjorde rätt. Antingen är arbetsmarknaden på orten sådan att de kan få en annan med samma/liknanade meriter, eller så får de välja en med lägre kvalifikationer. Alternativt omvärdera sin uppfattning om lönenivån. Har ju varit många myndigheter som på senare år insett att det inte går att rekrytera med de löner som de gamla trotjänarna accepterade. Bl a för att många inser att enda möjligheten att få upp lönen märkbart är att byta jobb.
Jag hade dock varit tveksam även om de var beredda att gå upp. Då hade du sannolikt haft en ännu sämre löneutveckling framöver (du fick ju vad du ville ha ... du har högre lön än andra etc).
Om du skulle flytta dit och inte trivas, eller tycka att löneutvecklingen inte är ok. Hur ser då arbetsmarkanden ut runt om? Finns det andra juristjobb att söka utan att flytta? Det tycker jag är en viktig aspekt, och ett gissel för arbetsgivare på orter där det inte finns så många högkvalificerade jobb.

Just andra jobb utan att flytta är för mig inte särskilt relevant då jag i framtiden ändå kommer återvända "hem" och där har ett hus. Men rent allmänt är det relevant.

Sen är ju problemet när det är myndigheter att hur mycket de själv tex skulle inse att vi måste betala mer så är det regeringen som bestämmer. Får de inte mer pengar så kan de inte betala mer. Se bara på polislönerna, de är ett hån mot poliserna.

En annan myndighet kan samma regering ösa pengar över - allt beror på politik. Jag jobbar för Migrationsverket nu, inom förvarsavdelningen. Som det öses pengar över, återvändande och verkställighet av utvisnings- och avvisningsbeslut är politiskt en högt prioriterad fråga och budgeten höjs och höjs. Men om x år kan de politiska vindarna vänt och alla förvar ska läggas ner, budgeten minskar och minskar etc. Och då kommer samma massuppsägningar som sker inom mottagningsdelen just nu även drabba förvarsdelen tex.

Så det är aldrig "bara" för en myndighet. För myndighetsinternt är en sak, i verkligheten en annan.. tyvärr. Så jag lägger ingen skuld på en myndighet som inte kan betala si eller så lön, som pga lönebudgeten tvingas anställa mindre kvalificerad arbetskraft än önskas etc. Så länge regeringen ser det anställs så.. sen kan man önska att saken skulle vara med när myndigheter kritiseras för sitt (bristande) jobb. Att vad förväntar man sig när de inte har råd att anställa de bästa/behålla folk/etc...

Min sambo är jurist och hade inte betyg nog för ting eller byrå. Så han hamnade på myndigheter, han har veckopendlat och nu är han sen 2 år tillbaka i huvudstaden. De är endast jurister på hans avdelning som handlägger. Lönerna är de du nämner, både ingång och sen utveckling.

Han var en av 11 som fick jobb den gången, 400 sökande, många jurister. Så tyvärr är arbetsmarknaden inte som den varit för jurister. Examen innebär inte hög lön.

Just andra jobb utan att flytta är för mig inte särskilt relevant då jag i framtiden ändå kommer återvända "hem" och där har ett hus. Men rent allmänt är det relevant.

Sen är ju problemet när det är myndigheter att hur mycket de själv tex skulle inse att vi måste betala mer så är det regeringen som bestämmer. Får de inte mer pengar så kan de inte betala mer. Se bara på polislönerna, de är ett hån mot poliserna.

En annan myndighet kan samma regering ösa pengar över - allt beror på politik. Jag jobbar för Migrationsverket nu, inom förvarsavdelningen. Som det öses pengar över, återvändande och verkställighet av utvisnings- och avvisningsbeslut är politiskt en högt prioriterad fråga och budgeten höjs och höjs. Men om x år kan de politiska vindarna vänt och alla förvar ska läggas ner, budgeten minskar och minskar etc. Och då kommer samma massuppsägningar som sker inom mottagningsdelen just nu även drabba förvarsdelen tex.

Så det är aldrig "bara" för en myndighet. För myndighetsinternt är en sak, i verkligheten en annan.. tyvärr. Så jag lägger ingen skuld på en myndighet som inte kan betala si eller så lön, som pga lönebudgeten tvingas anställa mindre kvalificerad arbetskraft än önskas etc. Så länge regeringen ser det anställs så.. sen kan man önska att saken skulle vara med när myndigheter kritiseras för sitt (bristande) jobb. Att vad förväntar man sig när de inte har råd att anställa de bästa/behålla folk/etc...
Jag tycker 27 000 känns lite pinsamt lågt. Jag fick många tusen mer än så när jag började en ny tjänst nästan helt utan erfarenhet. Och jag jobbar kommunalt. Jag var ungefär i samma ålder som dig och hade också erfarenhet från annat.

Jag tycker 27 000 känns lite pinsamt lågt. Jag fick många tusen mer än så när jag började en ny tjänst nästan helt utan erfarenhet. Och jag jobbar kommunalt. Jag var ungefär i samma ålder som dig och hade också erfarenhet från annat.
Var det som jurist? Det utexas massor av jurister varje år. Alla är fostrade i tingsnormen, så 27' som ingång är fullt normalt. Att däremot bara öka ett par tusen kr på fyra år är uselt för en jurist på en juristanställning, det är anmärkningsvärt (men nu var det väl iofs inte en ren juristtjänst så kanske inte helt tillämpligt). Ibland kan jag förföras av tanken på ett jobb som har reglerad arbetstid och där jag inte alltid måste finnas tillgänglig och lockas då av myndighetsjobb så det finns ju en uppsida också (sen kommer jag på att jag älskar mitt jobb och så kutar jag vidare, men ändå, det finns plus och minus helt klart), om än inte ekonomiskt.

Var det som jurist? Det utexas massor av jurister varje år. Alla är fostrade i tingsnormen, så 27' som ingång är fullt normalt. Att däremot bara öka ett par tusen kr på fyra år är uselt för en jurist på en juristanställning, det är anmärkningsvärt (men nu var det väl iofs inte en ren juristtjänst så kanske inte helt tillämpligt). Ibland kan jag förföras av tanken på ett jobb som har reglerad arbetstid och där jag inte alltid måste finnas tillgänglig och lockas då av myndighetsjobb så det finns ju en uppsida också (sen kommer jag på att jag älskar mitt jobb och så kutar jag vidare, men ändå, det finns plus och minus helt klart), om än inte ekonomiskt.
Det är jobb efter en treårig utbildning och inte jurist. Jurist känns ju mer kvalificerat. Fast mitt jobb hänger ändå inte helt ihop med min utbildning och jag har jobbat med helt andra saker de senaste 15 åren.

Jag tänkte på det, men glömde skriva att min löneutveckling är ju bara 2%, så det blir ju stor skillnad på kort tid. Så är det.

Men ändå. Min tjänst är ju knappt en tjänst. Mer rätt person på rätt ställe, allkonstnär och med en bred teknisk bakgrund. Men det kunde de ju inte veta när de anställde mig...

Jag är förvånad att ingångslönen för jurister är så låg. Det gäller ju att vara färdig med utbildningen när man är så ung som möjligt...

Jag är förvånad att ingångslönen för jurister är så låg. Det gäller ju att vara färdig med utbildningen när man är så ung som möjligt...
Ja, så är det ju. Själv var jag flera år äldre än merparten av mina kursare men hade "turen" att ha usel lön på mitt gamla jobb så det var ändå hanterbart. Första ett-två åren utför man inte sådär kvalificerat jobb precis som regel, mer mängdarbete för att lära sig hantverket. Är ingen praktik under utbildningen och första åren är närmast betalt lärlingsarbete med en brant lönekurva (runt 15-20 % första åren är nog ganska rimligt att förhandla om, i vart fall på byrå, så med det i bakhuvudet är ingångslönen ganska ointressant).

Fast det är extremt viktigt att komma ihåg att någon brant lönekurva handlar det inte om på myndighet. Dvs går du in på 27 så tar det år att nå 30' tex.

Jag har haft lönesamtal och fick närmast stående ovationer. Så ska bli mycket intressant sen när vi ska prata kronor och ören. Att det kommer vara högre än vad annan myndighet erbjöd på det sökta jobbet vet jag ju dock. Men intressant se var de tänker lägga sig. Jag räknar dock inte med några 15% ;)

Fast det är extremt viktigt att komma ihåg att någon brant lönekurva handlar det inte om på myndighet. Dvs går du in på 27 så tar det år att nå 30' tex.

Jag har haft lönesamtal och fick närmast stående ovationer. Så ska bli mycket intressant sen när vi ska prata kronor och ören. Att det kommer vara högre än vad annan myndighet erbjöd på det sökta jobbet vet jag ju dock. Men intressant se var de tänker lägga sig. Jag räknar dock inte med några 15% ;)
Se det positivt, på vissa byråer (inte min tack och lov) förväntas du jobba två år på ett år så siktar du på 7,5 så är det kanske lika. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns... 2
Svar
25
· Visningar
2 940
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Det är lite kaos och katastrof här, för att uttrycka det milt. Jag har ju innan varit synnerligen priveligerad med hundvakt, så vovve... 2
Svar
21
· Visningar
5 168
Senast: Hyacinth
·
Övr. Katt Har nu försökt sälja min ena snart 4 månader gamla kattunge. Hon var bokad från födslen men av någon anledning så ångrade personen sig... 2
Svar
21
· Visningar
6 424
Senast: Sastra
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka