Hur mycket tid spenderar ni i stallet?

Bor på gården, så spenderar väl i snitt 3-4 timmar om dagen i stallet på vardagarna och säkert 5-6 timmar på helgen.
 
Bara bas skötsel med mockning, vatten, hö påsar, in och utsläpp och fodringar och hästskötsel är minsta tiden 2 timmar per dag och då har jag dom hemma på gården. Träning och annat utöver är inte med räknat.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Ja, hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar? Åker ni till stallet flera gånger per dag?

Har ni egen gård eller uppstallad någon annanstans? Hur lång resväg?

Har ni någon stallfri dag i veckan?


Har hästarna hemma. Har syrrorna/mamma stallet (deras hästar står hos mig) är det ca 30 min per dag med alla fodringar. (3-5st)

Ska jag mocka och fixa foder också blir det ca 40 min extra. Låter vattenslangen fylla hinkar medan jag mockar, har höpåsarna uppradade i en tom box, kraftfoder läggs i krubban en gång per dag. haggrinden precis utanför stallet. Där finns frostfri balja som slangen når till och hölådor att lägga hö, så allt fixas till 4hästar på ca 40 minuter. Men det kan ju ta längre tid om man ska pyssla med en massa extrafix :)

Rider jag blir det 1-3 timmar :)

Snittar nog på... 7-10 timmar per vecka? Tränar hästen ca 4 dagar per v.
 
Senast ändrad:
Hästen bor 2 km hemifrån. Är där en gång om dagen. När beroende på hur jag jobbar.
Jag och en stallkompis brukar byta en dag med varandra så vi är hästfria en dag i veckan. Jag jobbar ofta väldigt långa dagar så då är det perfekt att slippa åka till stallet 23 på kvällen..
Om han vilar är jag i stallet ca 30 min. Ska han tränas eller göras något annat med tar det totalt allt mellan 2-5 h.
 
Har två hästar inackorderade på lösdrift fem minuter hemifrån. Är där en gång om dagen, men har hästfria dagar om båda hästarna ska vila. Om stallägaren är bortrest är jag där flera gånger på en dag för att hjälpa till med foder etc (vi är några som delar på det i de fallen men jag bor närmast), men det är bara några tillfällen per år.
Lägger väl mellan 30 min och tre timmar i stallet beroende på om båda hästarna ska motionernas eller om jag bara ska fixa vatten, foder etc. Vanligast blir det två timmar per dag.
 
Ja, hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar? Åker ni till stallet flera gånger per dag?

Har ni egen gård eller uppstallad någon annanstans? Hur lång resväg?

Har ni någon stallfri dag i veckan?
Hej!
Jag har min häst ca 5 min med bil hemifrån. En normal dag är jag där ca 3 timmar. Då mockar jag, ryktar, rider och pysslar lite.
Ibland åker jag bara ner och mockar och ibland är jag där hela dagen.
Det är sällan jag har en helt stallfri dag, det är väl om jag är sjuk eller så.
Mvh Linnpan
 
Ja, hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar? Åker ni till stallet flera gånger per dag?

Har ni egen gård eller uppstallad någon annanstans? Hur lång resväg?

Har ni någon stallfri dag i veckan?

Typ 1-2 h utan motion och 2-4 h med motion i snitt. Gör aldrig allt på en gång eftersom hästarna står på box o därmed ska ut på morgonen o in på kvällen.

Stall hemma m en egen o en inackordering.

Nej fy vad hemskt o ha en stall"fri"dag. Det är ett straff jag lyckligtvis sällan behöver stå ut med. Har inte hänt sedan hästen flyttade till gården för 3 år sedan. Har haft hjälp med ett insläpp o följande utsläpp en gång vad jag minns pga hästaktivitet m övernattning. Lagom nivå för mig :)

Sådana här dagar när jag bara släppt ut, tittat på hästen på håll i hagen på lunchen, jobbat kväll o nu ska ut o fixa stall o ta in känns lite läskiga. Har ju inte sett min häst "på hela dagen". Jag är en typisk "ha hästen hemma" människa som föredrar ju mer koll jag kan ha.
 
hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar?
I snitt 2-3 timmar skulle jag säga, Men det varierar ju ibland kortare ibland längre.

Åker ni till stallet flera gånger per dag?
Vissa dagar ja andra inte. Ibland lunchar jag påväg till jobbet och åker och rider/kör efter jobbet.


Hästarna är inhyrda i ett stall där varje ägare sköter sina hästar helt själv. Jag och en kompis samarbetar med våra hästar i hög grad, en häst äger vi t.o.m ihop.

Hur lång resväg?
12 minuter med bil hemifrån. 4 minuter med bil från jobbet

Har ni någon stallfri dag i veckan?
Jag och kompisen hjälps åt så ofta får vi en stallfri dag i veckan, går att få fler om man behöver/vill. Nu innan vi fått ut storbal är det lite pyssel med fordringar men sen när det blir kallare och vi kan få ut hösilagbalarna så blir det inte lika pyssligt och lättare att vara "hästledig"
 
I snitt kanske fem timmar per dag (eller rättare sagt kväll, då jag jobbar på dagarna). Betydligt mer på helgerna. Inga stallfria dagar - det är i stallet jag vill vara. Jag har gångavstånd, men åker oftast bil dit ändå.
 
Har hästarna inackorderade två kilometer hemifrån. Delar på stallpass, så när jag är ledig/går av nattjobb så har jag lunch, stalltjänst (mock/påsar/vatten till alla hästar i stallet, 4 hästar varav två är mina) och insläpp. Då blir det minst två vändor. När jag sover heldag mellan två nätter är jag stallfri (1-2 dagar/vecka) och hästarna vilodag. Ibland åker jag upp för att pussa på dom ändå ;)

Flyttar till egen gård i januari. Då blir det lösdrift, fodergrind till två av fyra mål hö (lättfödda, så fri tillgång funkar inte). Räknar med något mindre tidsåtgång, mockning blir inte fullt lika mycket i vindskyddet (och skippas när jag sover hela dagen), påsar kan packas långt i förväg och tanken är uppvärmd vattenkopp. Men det är ju annat pyssel med gård som tar tid, såsom hämta foder mm, så i slutänden går det nog på ett ut :)

Dagarna båda hästarna ska motioneras (3-åringen går ju inte så mycket) och jag har stalltjänst blir det åtminstone 4 timmar. Ibland två minuter för en puss på mulen vid "stallfri" dag :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 055
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 181
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 031
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp