Hur mycket strö?

F

fial8

Har en foderhäst som står på torvströ.
Jag vill gärna att hästen har mellan 5-10 cm tjockt täcke på boxgolvet, men ägaren tycker att en bal räcker MINST en vecka innan det är dax att fylla på nytt. Får bara FYLLA PÅ och INTE ta bort det gamla som är kvar......klart att det mockas varje dag, men boxen görs aldrig helt ren.
Hur mycket är normalt att man har i boxen igentligen??
Hur gör ni med era boxar? Tar ni ut allt strö imellanåt?
:confused::confused::confused::confused::confused:

Sv: Hur mycket strö?

Det ska vara så mycket strö att man själv kan lägga sig och tycka att det är bekvämt.

Vi har halm men inga permanentbäddar.

I Sverige är det snålt med strö...

AM

Boxen måste först fyllas upp med ett par balar torv. Jag börjar med 20 cm. På ena sidan av boxen har jag en bal utspridd i en liten backe mot väggen. Sen tar jag ut bajs varje dag. När ytan är mörkare än nytt så krattar jag ut ett tunt lager från de torra som jag sparat vid ena boxkanten. Om det uppstår någon plaskblött fläck lyfter jag ut det. Det kan bli av kiss på samma fläck flera gånger eller utspilt vatten från vattenspannen.
Jag fyller på med en bal i veckan/box och den "fluffar" jag i upp längst ena boxväggen, som jag skrev ovan, och "bäddar" med lite av den varje dag.

Jag tar aldrig ut mer än bajset. Bädden är väl 10-15 cm hög. Lägger in en bal torv varannan vecka. Men från början var det 3 balar som jag packade hårt.

Jag lägger in ca 18-20 säckar (vanliga svart sopsäckar) för att fylla en tom box,fyller på med 2-3 säckar åt gången sen när det behövs.

Har 10-20 cm spån i boxarna.

Senast ändrad:

Vi har cirka 15-25 cm spån och använder oss av bädd. Tar alltså bara ut skiten men mockar helt rent ett par gånger per säsong. Hur mycket spån som går åt är svårt att uppskatta då det är olika för olika hästar. Våran nya häst skiter jättelite, min mans häst är rumsren:rofl: och min stora stökar ner varje natt så jag tror att jag blir tokig snart:devil:

min pålla står på torv och har bädd.

började med att lägga in 4 balar torv (12kvm box) som jag packade och vattnade. vattnade dock inte så att det kändes plaskigt utan bara så att det binder lite bättre. har fyllt på en torvbal / vecka sedan jag gjorde detta och bädden har satt sig helt okej. vattnar lite ibland innan jag ska lägga in ny torv (det blir ca en gång varannan vecka) men bara för att torven inte ska damma så mycket. och så kalkar jag varje gång jag fyller på torv.

jag tar bara ut skitarna och de blöta "toppar" som ev. kommit upp till ytan. gör rent boxen helt vid betessläppet och gör iordning den vid insläppet på hösten.

Jag yller först upp boxen med ca 3-4 balar torvströ. Sedan räknar jag med att det i genomsnitt går en bal i veckan.

5-10 cm är alldeles för tunt, lägg dig själv och provligg, skulle du kunna sova där en natt?

Jag har torvbädd och när den satt sig och är tillräckligt tjock ca 25-30 cm så fyller jag med kutterspån, hur mycket beror på hästen, givetvis ska man alltid själv kunna tänka sig att lägga sig i boxen, så ren ska den vara.

Jag mockar bara bajset och tar bort kisset om det är blött på ytan vilket det sällan är, kutterspånet tar jag ut det som är blött/smutsigt.

Jag VET att det är för lite. Men ägarna tycker det är för MYCKET!!
Vad ska jag göra då? Jag får inte lägga in mer strö hos hästarna för det är bara slöseri med strö säger dom. Jag skulle inte kunna ligga på 5-10 cm själv. Men vad ska jag göra då det inte är min häst och jag inte betalar något för den??
:cry::confused:

Hur många liter är det i en torvbal?
Om det är en vanlig liten bal som är lika stor som en höbal är det absolut för lite.

tror att det är 30 kilo i dom som ägarna köper. Kan nog stämma att dom är i storlek med en liten höbal

Men du frågade ju..och vi gav dig svaret..
För nåt annat kan väl inte vi göra eller hur?
Och du visste ju förresten själv så varför fråga?
:confused::confused:

AM
Klart att jag fattar att det är alldeles för lite.
Hur ska jag få ägarna att förstå det? Ibland när jag kommer upp speciellt efter helgen(som jag inte är där) så står hästarna på en ströbädd av ett par cm och ibland är det precis att det täcker betonggolvet. :-(
Personligen tycker jag inte att man ska ha djur om man resonerar som dom gör. (dom tycker att strö är för dyrt att slösas på, det äker ju ändå ut snart igen)

Men får hästarna inte liggsår när de står på så lite strö?
Om jag lägger in en torvbal så täcker det inte ens hela golvet:crazy: ( jag har visserligen stora boxar, de kanske är mindre?) det är ju faktiskt ett djurskyddsärende som borde anmälas.

Men får hästarna inte liggsår när de står på så lite strö?
Om jag lägger in en torvbal så täcker det inte ens hela golvet:crazy: ( jag har visserligen stora boxar, de kanske är mindre?) det är ju faktiskt ett djurskyddsärende som borde anmälas.
nä, jag har inte sett något dom henne iallafall och jag har varit hos henne nu i snart 2 år.
Boxen är normalstor tror jag.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 523
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: Karamello30
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är NU jag ska passa på att njuta extra mycket! Jag har alltid hävdat att tiden efter man har sagt upp sig och innan man börjat på...
Svar
0
· Visningar
712
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka