Hur mycket skyller ni...

Tassetass

Trådstartare
... på överskottsenergi?

Att hästen inte vill stå still, att den inte tar en förhållning, att den drar när du leder..? Skyller du någonsin det på överskottsenergi istället för att se till kommunikationen mellan dig och hästen (läs: hur väl hästen lyssnar på dig).

Sv: Hur mycket skyller ni...

vadå? nu hänger jag inte med,,menar du varje dag eller bara ngn gång ibland?

varje dag är det kommuniktationsproblem oftast men visst kan ju en häst ha överskottsenergi oxå och någon dag ibland va piggare än vanligt och sen kan det ju till viss del även bero på åldern.

får nog formulera din fråga lite mera?

Jag menar helt enkelt om du ser överskottsenergi som en ursäkt för dig att låta hästen strunta i saker den annars kan alt. göra saker den annars inte får göra.

Kom att tänka på det när jag läste en annan tråd, om en tjej vars häst inte stod still när hon skulle sitta upp eftersom hästen var så pigg. Är det verkligen en ursäkt..?

Tja, om det gäller t ex en konvalescent på boxvila som är mindre uppmärksam än vanligt, så anser jag absolut att det troliga är att det har med överskottsenergi att göra. Min vanligen mkt snälla ettårshingst hoppade och studsade en hel del när han gjort sig illa och enbart fick promenera i grimskaft 2 * 10 min per dag. Kännar faktiskt inte på något sätt, hur ärlig jag än är mot mig själv, att ett sådant beteende har med dålig hantering/kommunikation att göra, utan direkt beror på understimulans och överskottsenergi.

Vad vill du få ut av frågan förresten? Tycker den var lite skum... Men, sn'll som jag är svarade jag ändå :)

En ettårig konvalescent är en sak. Men hästar som inte blivit ridna på ett tag, eller som fått stå inne en dag pga oväder och "mindre" extrema saker. Kan ta min sköthäst som exempel, som tamejtusan är sjövild om han inte rids väldigt, väldigt mycket (om han ens är lugn då). Nog kan han stå still och ta det lugnt, han vill bara inte, behöver inte, därför gör han det inte (ska bli kul när JAG ska rida honom :devil: ).

Ok, förstår nu frågan bättre. Ditt andra inlägg kom medan jag skrev mitt.

Tror inte det är svart eller vitt. Klart att hästen av olika anledningar kan vara extra pigg någon gång, och det tycker inte jag är så mkt att göra problem utav. Om man däremot HAR ett verkligt problem och skyller det på olika saker istället för att s a s face the facts, så är det så klart värre.

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag tänker just nu... :D Är lite väck i bollen.

Det är en massa funderingar som snurrar i det här ämnet, och främst gäller det frågan om att stå STILL, vilket få hästar kan när en människa är i närheten, men står utan problem och dräller flera timmar i hagen. Det är väl dit jag vill komma, varför det är så svårt för folk att ställa högre krav på sig själv. Krav att hästen faktiskt ska göra de saker den gör i hagen, dvs t.ex. stå still, gå lugnt, även när den är med sin människa.

min pålla har nu varit igång i 3 dagar sen hon ej ridits på 2 veckor pga en sträckning i ena bak. jag kräver fortfarande att hon ska lyssna och hon lyssnar ju, att hon hoppar och skuttar lite får man ta, hon är ju bara glad, men hon lyssnar alltid på förhållningar osv, blir väl lite bockningar och sånt i några dagar men det gör faktiskt ingenting.
jag accepterar aldrig att hon inte gör halt när jag säger det och liknande.

beror väl lite på sitaionen. en häst som för jämna gör dessa saker skulle jag kalla ouppfostrad (ja av sin matte eller husse)

men åldern gör sitt också.

som idag tex skulle mina 2 unghästar (en 2 resp 3 åring) få komma ut i skogen. Snön kom igår och den ena hästen har aldrig sett snö i sitt liv förutom ett par ggr innan och dessutom hade båda vilat.
så skulle vi ut på tur. 3 åringen som vanligtvis brukar stå still vid uppsittning börjar redan här börja vilja komma iväg. 2 åringen som aldrig gör en fluga förnär ville oxå iväg direkt medans jag skulle sätta på tömmarna på gjorden.
när vi väl kommer iväg och det går så bra så, så kommer en människa med unge och skrapar ngt precis bakom arlserna på hästen med ungen sittandes på och springer runt, båda hästarna rusar givetvis framåt och ruskar på sig/taktar sig fram men stannar direkt efteråt.
sen går vi förbi hästhagar där samtliga hästar (som vanligen brukar stå stilla o glo när vi passerar) börjar tokgaloppera, bocka, pipa och stojja. (alla pigga...) givetvis vill båda mina hästar vara med i leken och 3 åringen som går först vänder om och småskuttar. 2 åringen galopperar iväg 3 steg och ruskar på huvudet. Båda hästarna stannar efter några sekunder. Tills hästarna i hagen börjar på nytt precis brevid dom. samma sak upprepas på mina hästar.
kommer vidare in i skogen, efter ngn minut har båda hästarna kommit ner i varv och 3 åringen som bara är riden ca 3 veckor sammanlagt på ½ år går och leder oss över snön och några diken. stannar till ibland men knallar direkt på igen. 2 åringen som blivit tömkörd endast 3 ggr själv i skogen innan går jättefint framåt utan att dra iväg igen.
vi går åter ut på bilväg och båda hästar möter en jättestor plogbil bara ngn ½ meter brevid sig samtidigt som den plogar. (tilläggas att tömkörningshästen leds brevid på vägen) 3 åringen bryr sig inte, 2 åringen galopperar ett par steg på stället men drar absolut inte iväg.

en sån här dag började med att:
1. Det var 2 unga hästar
2. det var flera pigga hästar som drog igång dom så dom kom upp i varv när dom redan var lite uppe i varv när vi skulle iväg
3. dom gick ner i varv så fort dom kunde koncentrera sig på sina människor.

jag skulle inte kanna det ouppfostrand. Utan lite överskottsenergi blandat med naturliga instinker.
Men som slutade mycket bra för att va 2 orutinerade unghästar.

Skyller ALDRIG på hästens "energinivå".
Vill inte hästen stå still så är det JAG som brustit i min kommunikation.

Jag skyller inte på överskottsenergi om det inte är så att hästen i galoppen drar iväg och gör en serie glädje-språng, om den inte brukar göra så för jämnan förstås.

Jag brukar skylla på kommunikationen, lydnaden, hur väl hästen förstår vad jag vill säga/visa.

Ingenting. Skulle det hända så beror det på att jag missat i kommunikationen med hästen.

Immer

Jag skyller varken på energi eller kommunikation. Om hästen är ovanligt yster någon dag så får den vara det helt enkelt!

/Timsetim

Det beror ju på, hästen kan faktiskt bli skrämd å dra å då är det ju inget jag kan göra ngt åt hur mkt jag än vill, den kommer alltid vara starkare än mej.

Om det blir "problem" vid hantering pga. överskottsenergi anser jag att det tyder på brist i kommunikationen. Om kommunikationen störs så tyder det på att den kunde varit bättre, oavsett anledning till "störningen" - kan tänkas att viss fara kan vara undantag.

Visst händer det att min häst utmanar saker och ofta är det under perioder då han har mycket energi. Men det är fortfarande bara vår relation som måste förbättras.

Sen tycker jag att det är naturligt att min häst kanske stojjar runt lite när han är väldigt pigg. Det måste han ju få göra. Så istället brukar jag be honom göra sånt han ev. skulle kunna göra "mot min vilja" så var det problemet löst. Att ändra i tillvaron och komma med överaskningar gör att han fokuserar och gör sig av med överskottet på det jag vill istället efter som att jag plötsligt blir ovanligt intressant - vilket också är energistimulerande.

visst skyller jag lite bocksprång och sånt på överskotts energi..men att d står stilla när jag hoppar upp måste de... det är ingen regel.. det är en lag.. men dancer min c-ponny får göra lite som han vill i skogen.. kanske 3 ggr i månaden är han lugn i skogen.. jag bryr mig inte för fast att han är en dressyr ponny på hög nivå så får han bussa, skena, hoppa stenmurar i skogen osv, det tycker han är kul.. han gör detta men då lindar jag ju in honom mer men jag tror han känner sig mer som häst med linderna och att han får göra som han vill än om jag inte hade haft skydd då jag bara hade ridit lungt på nån åker och rakt fram på grus vägar.. ibland är han så pigg så han går i passage och bockar samtidigt :P inte högt och ALDRIG för han vill ha av sin ryttare utan bara för att han är busig... detta skulle kanske andra kalla överskottsenergi (eftersom han står inne i boxen rätt mkt) men så länge jag låter han busa i skogen så gör han ALLT för mig på banan!! och det är det viktigaste för mig: att både han och jag har kul av det vi håller på men ch att dancer är lycklig :love:

Såhär ser JAG på det..

Om valacken taktar när jag leder, men lägger av om jag säger till honom så skyller jag det på överskottsenergi. Om han däremot fortsätter takta EFTER jag sagt till så har vi ett dubbelt problem, dvs både överskottsenergi OCH bristande lydnad/respekt.

Samma sak gäller vid ridningen, om han taktar men lägger ner och sköter sig när jag ber om det är det överskottsenergi, om han inte lyssnar på mig är det inte energin som är huvudproblemet utan att han inte lyssnar på och respekterar det jag säger.

Busbockar i galoppen är överskottsenergi, att prova smygöka är överskottsenergi osv. Att vägra sluta bocka eller inte ta en förhållning när jag säger till är bristande respekt/lydnad.

Som jag ser det så om en häst ligger på för den har överskottsenergi, och vägrar lyssna på en förhållning så har överskottsenergin bara påvisat ett tidigare dolt problem, nämligen att hästen inte lyder oavsett, utan mest när den tycker det är okej. Och DET är inte ett energiproblem.

Så, ökad andel av 'bus'är överskottsenergi. Men om JAG inte kan tala om att 'nej d, min gode herre, nu har vi busat klart och nu ska här JOBBAS' så har jag ett till problem, som aktualiserats/tagits upp till ytan av överskottsenergin.

Och japps, vi stöter på de där problemen med 'det pyser ur mina öron och jag hör lite dåligt vad du säger just nu' ibland, men inte så det eg är ngot större problem, man får påminna herrn ibland om vad jag sa, t ex genom att om han iggar en mjuk förhållning 'väcka' herrn genom att göra en tvärnit. Sen brukar han höra myyyycket bättre ang de mjuka förhållningarna efter det :angel:

Jag tolererar en del överskottsenergi. Inte saker som inte kan stå still etc, det SKA de. Men att de är lite mer på tårna, busbockar lite etc, det ser jag oftast genom fingrarna med, men checkar av ibland att det fortfarande är så att jag kan få honom att sluta med det om jag inte tycker det är kul längre. Taktning tillåter jag aldrig vid ridning, tillåter det vid ledning sålänge hästen behåller sin position och grimskaftet är slakt.

Jag försöker att lyssna lika mkt på mina hästar som jag villd e lyssnar på mig, så de får tala om att de har myror i kroppen vissa dagar, så länge de gör det inom ramarna för hur man uppför sig.

Överskottsenergi kan lika gärna vara hunger som just överskottsenergi. Överskottsenergi kan lika gärna även vara stress från kraven eller inte kraven som människan ställer som gör att hästen blir totalförvirrad för den vet inte vad som förväntas eller vilka krav som skall ställas.

Personligen så ser jag det sällan som just överskottsenergi från att inte göra ngt. (förutom en del konvalecenter etc).

I hagen så vet hästen exakt vad som gäller, kommer det en ny regel så är det den som gäller till nästa till nästa gång en ny regel kommer, i hagen är det inget larv och okoncekvent beteénde.

När hästen kommer in på stall så kommer en ny värld fram och kraven och förvirringen ökar allt som oftast eftersom det inte finns ngn. koncekvent hantering i många fall. Där kan man få jobba med sådant man kanske inte är mogen för, grejer som ont. Ena dagen kanske den får en hötuss och en morot, nästa dag ingen. Ena dagen så får den stå lös, för att nästa stå uppbunden, ena dgaen så fick den följa med in i foderkammaren för att nästa dag inte m.m. Ena dagen så är det flängridning, nästa dag ett dressyrpass och nästa dag har den ont i kroppen av träningsvärk men då skall man iväg på en långrunda eller bli longerad m.m.

Det är väl inte så konstigt att vissa hästar är som de är så fort människan kommer i närheten. Å ännu värre blir det när det sedan är fler än en person på en häst och båda oftast gör olika och ställer olika krav.
I mina ögon handlar det minst om just överskottsenergi och mer om totalförvirring, ju känsligare häst desto mer förvirring och "istadighet".

När det sedan handlar om en häst som man faktiskt vet att den kan sina saker och där man själv vet att man är koncekvent och detta ändå händer då funderar jag alltid på vad som är fel eftersom jag inte får rätt respons, vad vill hästen säga mig och lyssnar man så finner man oftast svaren.

En massa flum, men kanske lite tankeväckande.

MVH/

Det ska mkt till för att jag ska skylla nåt på det. Har nog ganska höga krav på mina djur i allmänhet. De måste ju sätta mej o mina regler före det mesta annars brister både säkerhet och annat. Men jag känner hästen väl, vet vad han kan o hurdan han är. Då är det lättare o veta var ribban ska ligga. :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 881
Senast: super
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar