Sv: Hur mycket skyller ni...
Såhär ser JAG på det..
Om valacken taktar när jag leder, men lägger av om jag säger till honom så skyller jag det på överskottsenergi. Om han däremot fortsätter takta EFTER jag sagt till så har vi ett dubbelt problem, dvs både överskottsenergi OCH bristande lydnad/respekt.
Samma sak gäller vid ridningen, om han taktar men lägger ner och sköter sig när jag ber om det är det överskottsenergi, om han inte lyssnar på mig är det inte energin som är huvudproblemet utan att han inte lyssnar på och respekterar det jag säger.
Busbockar i galoppen är överskottsenergi, att prova smygöka är överskottsenergi osv. Att vägra sluta bocka eller inte ta en förhållning när jag säger till är bristande respekt/lydnad.
Som jag ser det så om en häst ligger på för den har överskottsenergi, och vägrar lyssna på en förhållning så har överskottsenergin bara påvisat ett tidigare dolt problem, nämligen att hästen inte lyder oavsett, utan mest när den tycker det är okej. Och DET är inte ett energiproblem.
Så, ökad andel av 'bus'är överskottsenergi. Men om JAG inte kan tala om att 'nej d, min gode herre, nu har vi busat klart och nu ska här JOBBAS' så har jag ett till problem, som aktualiserats/tagits upp till ytan av överskottsenergin.
Och japps, vi stöter på de där problemen med 'det pyser ur mina öron och jag hör lite dåligt vad du säger just nu' ibland, men inte så det eg är ngot större problem, man får påminna herrn ibland om vad jag sa, t ex genom att om han iggar en mjuk förhållning 'väcka' herrn genom att göra en tvärnit. Sen brukar han höra myyyycket bättre ang de mjuka förhållningarna efter det
Jag tolererar en del överskottsenergi. Inte saker som inte kan stå still etc, det SKA de. Men att de är lite mer på tårna, busbockar lite etc, det ser jag oftast genom fingrarna med, men checkar av ibland att det fortfarande är så att jag kan få honom att sluta med det om jag inte tycker det är kul längre. Taktning tillåter jag aldrig vid ridning, tillåter det vid ledning sålänge hästen behåller sin position och grimskaftet är slakt.
Jag försöker att lyssna lika mkt på mina hästar som jag villd e lyssnar på mig, så de får tala om att de har myror i kroppen vissa dagar, så länge de gör det inom ramarna för hur man uppför sig.