Hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala i inträde för personalfest?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Tilma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 982
Är det bara kollegor som är inbjudna?
Kan ni inte söka spons från jobbet?

Vi har sommarfester varje år med jobbet. Företaget arrangerar inte utan vi ordnar med plats osv själva. Däremot står företaget för maten och alkoholfri dryck.

Fd arbetskollegor. Vi jobbar inte tillsammans länge.

Fd arbetskollegor. Vi jobbar inte tillsammans länge.

Alltså undrar du om vi skulle kunna tänka oss att betala 150kr för en lokalfest a lá typ jobb-reunion? Om jag vill gå på en sån fest så är 150kr absolut inget konstigt.
Det är väl bara att be alla swisha in 150kr till er och sedan gå och handla? Och att man är tydlig med det i inbjudan.
"Vi tänkte att alla lägger 150kr i vår pott, så bokar vi lokal, handlar xx xx xx och ser till att xx xx xx finns på plats"

Alltså undrar du om vi skulle kunna tänka oss att betala 150kr för en lokalfest a lá typ jobb-reunion? Om jag vill gå på en sån fest så är 150kr absolut inget konstigt.
Det är väl bara att be alla swisha in 150kr till er och sedan gå och handla? Och att man är tydlig med det i inbjudan.
"Vi tänkte att alla lägger 150kr i vår pott, så bokar vi lokal, handlar xx xx xx och ser till att xx xx xx finns på plats"

Ja precis. Var lite nyfiken på en syn utifrån. De var inga som helst problem sist när vi hade 100 kr i inträde. Vi gick dock nästan 2000 kr back och de kan ju bli lite övermäktigt i längden eftersom vi gillar att ordna fest :) Därför funderade jag på om 150 kr kan ses som rimligt så det inte blir för dyrt.

Inget såvida arbetsgivaren anordnar den. Hela meningen är väl isf att arb givaren bjuder sina anställda?

Du kan också skriva "150kr för er som vill dricka vatten och 200kr för er som tänkt dricka alkohol" 200 kr för alkohol, middag och lokal är fortfarande snorbilligt.

Cred till dig som kan tänka dig att betala för att få ihop en lokalfest med lekar och f.d. kollegor.
Det hade jag aldrig gjort :rofl:

Hur mycket skulle ni personligen tycka är rimligt att betala för en sådan typ av tillställning?
Hos oss har vi en personalklubb, där betalar varje medlem en viss summa i månaden, sen när det blir dags att göra saker betalas det ur kassan där alla pengarna kommit in. Har även stött samma fenomen på andra företag.

Jag vet i somras anordnade en kollega en sommarfest och då har jag för mig de tog 150kr per person som skulle dit om jag inte missminner mig.

Vi ska ordna en personalfest och av tidigare erfarenhet så har man gått back ganska mycket. Att man går back några hundra tycker vi personligen att man får räkna med men kanske inte närmare ett par tusen. I festen kommer det att ingå festlokal med tillhörande rekvisita till lekar. Välkomstbål med aptitretare. Varmrätt och efterrätt. Cider och mineralvatten. Utöver de så kommer skjuts hem på natten erbjudas för förmånlig summa. (Dom som vill betalar) Hur mycket skulle ni personligen tycka är rimligt att betala för en sådan typ av tillställning?

Som anställd hade inte jag velat betala alls.

Men meddtag av egen alkohol och beställa egen taxi hem tycker jag ni kan spara in på om budgeten är knaper

Ja eftersom jag uttryckte mig otydligt. Det är ju en privatfest för gamla arbetskamrater. Har funderat på ett inträde på 150 kr för att täcka lokalkostnader och en liten del av matkostnadrna. Men funderar på om det är för dyrt?

Sådana fester har vi ca 2 gånger om året. Vi delar alla kostnader sinsemellan såklart! Oftast splittar vi efteråt när vi vet exakt då de flesta bidrar med mat o drar av sin kostnad osv. Jag hade skämts om någon betalade för mig i ett sådant sammanhang!

Om jobbet varit anordnande så hade jag inte betalat en krona, endast om det avtalats innan att extra dryck tex bekostas av en själv.
Om det är en ”privat” personalfest så får var och en stå för sina egna kostnader.

För min del skulle det nog inte vara kostnaden i sig som vore gränssättande för huruvida jag skulle vilja gå på en sådan fest (läs: privat-/vänfest om än med jobbkoppling). Det skulle mer bero på omständigheter, tidpunkt, andra inbjudna etc. Prislappens storlek skulle jag se som en betydande faktor när den överstiger... kanske 300 kr, men det beror också på vad som ingår. En knytisfest där 250 kr av 300 går till lokalhyra och resten till välkomstdrink och snacks skulle jag antagligen inte vara så lockad av, som extremexempel.

Vi brukar sätta 200 spänn som gräns för våra fester. Vi kallar det personalfest även om inte ag ordnar - vi är kommunalt anställda och skulle få vänta jäkligt länge på fest - och det är absolut inga konstigheter.

Jag har ordnat fester ibland och delat summan (ungefärlig men det brukar alltid bli plus minus noll) på antalet.
Har fungerat ypperligt varje gång.
Beroende på ’innehåll’ mellan 50-125 kr per man kanske.

Men, då har alla vetat om det från början vad som gäller. Alla har också alltid varit nöjda att få komma till bra ordnad fest utan att lägga ett finger på arbete.
Alkohol har man tagit med själv.(eftersom alla vill ha olika, nån typ av välkomstdrink brukar ingå)

Jag skulle inte gå på en sån fest där det bara är arbetskamrater, jag var inte kamrat med många alls. Personalfest där jobbet anordnar kanske för där propsas det på att gå, stannar tills maten är äten och åker sen hem i egen bil.

Om det är en personalfest betalar arbetsgivaren. Det skulle jag aldrig betala för.

Festa med kollegor kan jag väl betala för, typ min andel av de faktiska kostnaderna.

Olyckligt att trådstarten blev så förvirrad och personalfest var termen, när det istället handlar om en privat fest för en grupp människor dvs fd arbetskollegor.

Skillnaden är ju total.
Sällar mig till alla som redan svarat: en personalfest företaget har skulle jag aldrig betala en spänn för (och har aldrig varit med om att ställas inför heller, det hade blivit katastrof oavsett vilken arbetsplats jag jobbat på gällande hur folk reagerat på ett sådant upplägg 😳. Att alkohol bara ingår till middagen och vill någon ha mer betalar man är givetvis fullt normalt).

En privat arrangerad ”återträff /fest” är ju inga konstigheter som redan folk svarat, att det kostar 150:-.

Liknande trådar

Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi... 18 19 20
Svar
383
· Visningar
34 947
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka