Vilken respons! Tack så mycket för all input.
Jag tänkte göra det för hand med en grep. Jag inser att för att det här ska fungera gäller det att hålla nere kostnaderna rejält = ingen bilkörning.
Jag har ganska bra förutsättningar i det att jag bor på 10 minuters cykelavstånd till ridgymnasium, ridskola och en annan ryttarförening. Samt så ligger det en del gårdar runtom som ligger på kanske 30 minuters cykelavstånd. Så det kan finnas en del potentiella kunder i området. Nu jobbar jag ju på ridgymnasiet så jag vet inte riktigt om det skulle vara tillåtet att jag är både anställd samt har elever som kunder, det får jag fråga min chef om i så fall. Men mockning av hage för elevernas privathästar är inget som är personalens arbetsuppgifter, så på så vis krockar det inte.
Angående upplägg på pris-sättning så kanske det vore bäst att sätta ett fast pris som någon skrev. T ex. mocka ren en hel hage på ett visst antal kvm för ett fast pris. Det kanske gör att kunder känner sig mer trygga i vad kostnaden blir exakt och vad som blir gjort för den kostnaden, i stället för att ta en timpeng och inte veta hur mycket som blir gjort under den timmen eller timmarna det tar. Jag tror jag själv hade föredragit det framför att betala ut timlön om jag hade haft häst. Det skulle nog kännas mindre stressigt för mig också.
En annan sak som hade varit bra är om man kunde göra en deal om att sköta mockningen regelbundet för någon för ett fast månadspris, som någon skrev här ovanför, och kanske göra det en gång i veckan eller vad hästägaren föredrar.
Varför jag tänker att det här kan vara en god idé är för att jag sett hur det här med hagmockning mer eller mindre ALLTID släpar efter, det tar tid och är oftast tyngre än att mocka boxen i stallet, kan vara lerigt och allmänt jävligt att mocka hage speciellt vid sämre väder så jag kan förstå att det släpar efter för hästägare och även verksamheter.
Jag kan ju alltid slänga ut frågan till alla dessa ställen i närområdet och se om det nappar någonstans, får jag bara en kund så är det fortfarande värt det lilla extra, då jag bara behöver investera i grep och arbetskläder har jag redan, men hoppas givetvis på flera kunder.
Pris-sättningen är klurigt här dock. Om vi ska utgå från att jag tar betalt för hur stor hagen är och att i priset ingår att mocka hela hagen ren, vad tror ni är en rimlig kostnad att ta för att få en hage på säg 0.5ha ren utan att ta hänsyn till hur lång tid arbetet tar eller hur mycket som behöver mockas? Alltså enbart sätta pris efter storlek.