Hur mycket sanning ligger det i det här?

Sv: Hur mycket sanning ligger det i det här?

Hade gärna ridit för tränare någon gång, men här finns ingen i närheten.. Hade gärna blivit filmad med, om jag haft kamera och en filmare..

Vad jag vet är det inte ens nåt fel på min sits, men det är ju lite svårt att se själv.. Jag är tyvärr ensam i stallet och har ingen som kan hjälpa mig.

Jag springer till kiropraktorn titt som tätt, men hans enda teori är att jag sitter ner för mycket. Jag sitter i princip aldrig ner mer än en timme i sträck så jag tror inte det är det. Magmuskler har jag gott om, spelar trumpet och det ger muskler ska du veta :p Ryggmusklerna tränar jag efter ett träningsprogram jag fått av sjukgymnasten, men det hjälper inte. Har tränat snart ett år, och hon säger bara "ooh, men det kommer!".. Jag ska prata med kiropraktorn nästa gång jag går dit, om två veckor, och höra vad han tror.

Jag har inte tänkt att köpa en sån sadel, de är ju skitfula :rofl: nej, det var bara den sidan som fick mig att börja tänka i de här banorna.
Just nu har jag så fruktansvärt ont att jag inte kan rida alls. Jag kan varken sitta eller stå speciellt länge.. Det enda jag kan göra en längre tid är cykla, så jag får nog ta med cykeln till stallet och se vad hästen tror om det. Testade en dressyrsadel idag, det gick inte heller. Barbacka gick, men inte smärtfritt.. Så antingen beror det inte på sadeln och jag får ont "bara sådär", eller så sitter jag verkligen vedervärdigt, eller så är det att jag ridit i en sadel som är bekväm men inte passar mig för länge.. Fast jag har iofs haft en annan sadel innan denna och problem med ryggen då med..
Gah! Jag blir inte klok på det här, jag får försöka tänka på nåt annat och se vad hästen tycker om att vara ute och jogga med en cykel tills jag pratat med kiropraktorn.

Mitt tips är att du börjar hos VC och får en remiss till röngen med en gång....

Självklart! Jag hade inte hjärnan med mej :angel:
Jo det kan ju vara en idé.. Men med tanke på att det tog tre månader att få en "stukad" handled röntgad, och ytterligare tre månader att få konstaterat att den var bruten men läkt ihop snett och de inte tänker göra något åt det för det gör för ont (som om det inte gör det nu :smirk: ), så har jag inte så höga förväntningar på sjukvården. "Ja vi ser här att din ryggrad är lite böjd.. Du får remiss, välkommen åter om ett halvår!". Jag har funtionell skolios som inte vill gå över, så jag vet redan att den är krokig som ett s. Äh, jag gnäller lite hos kiropraktorn så skickar han mig direkt till stora sjukhuset! Sen tar jag itu med sadlingen igen, blir det inte bättre får hästen bli körhäst på heltid. Han klagar nog inte

KL:
jag är ju "westernnybörjare"men har sådan himla tur att jag har ett proffs som kan hjälpa mig.Jag har i vart fall fått lära mig,i mitt sökand efter en egen westernsadel,attdet fins olika typer och att jag som dressyrryttare skal titta efter pleasure eller show.funderar även på roping pga hållbarheten,jag vägrar få dem snedridna av personalen.

här är en reiningsadel,men med ryttaren i korrekt position.Ignorera hästen,den vet inet vad den gör men är skitglad!

bilderaug07063.jpg

Har du gjort någon röntgen av ryggen med frågeställningen skolios? Om du inte har gjort det tycker jag att det är på tiden för det är så att en skolios inte går över men kan förbättras/korrigeras.

Citat från KiropraktorCentrum Göteborg
"Tyvärr finns ännu inga forskarrapporter som visar att kiropraktisk manipulationsbehandling kan påverka den naturliga orsaken till en "oförklarlig" skolios. Kiropraktorn kan dock hjälpa till att hålla krökningens utveckling under kontroll.

Hos vuxna har skoliosen stannat av i sin krökning eftersom skelettet vuxit färdigt. Små förändringar kan dock fortfarande ske. Då är det svårt att få den att räta ut sig igen. Om du tillhör denna grupp kan du kontrollera ryggen med jämna mellanrum hos en kiropraktor för att undvika att värk uppstår. Mellan två till fyra kontroller per år är vanligt att kroppen behöver, i vissa fall fler eller färre."

Så jag tror att du måste fortsätta med din träning hos sjukgymnasten och hos din kiropraktor. Jag hoppas att du blir bättre i din rygg och kan återuppta din ridning.

MVH Ann

Funktionell skolios är inte medfödd, utan har uppstått pga "yttre påverkan" och går över "bara" man hittar vad som krökt ryggraden. Har jag fått höra av kiropraktorn i alla fall. Först trodde de att det var för lite ryggmuskler, det är det inte längre. Sen var det nån anna teori om att stiglädren var olika långa, så jag mäter dem före och efter ridning, men de är lika långa. Nu är han alltså inne på att jag sitter för mycket... Sadeln, misstänker jag. Jag ska kolla med kiropraktorn vad han tror, och även ringa en sadelutprovare och höra vad han har för "ryttarvänliga" alternativ att prova ut, så får vi se vad som händer. Jag är lite inne på att skaffa en ny rygg :p

T.Alsterfeldt, jo självklart finns det olika sadeltyper! Jag är väl mest inne på trail/allround jag, men jag är bara skogslullare så jag tar vad som helst bara det är bekvämt :p

hehe, nu har det blivit väldigt off topic här. Men det är trevligt med en liten pratstund ändå (så får man vara lite gnällig :rofl:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 235
Senast: Monstermom
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
O
Hästvård Skriver under anonymt nick nu för att undvika skadeglada typer... Hästar är inte elaka djur men ibland blir det bara helt helt fel...
2
Svar
24
· Visningar
3 373
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar