Hur mycket sanning ligger det i det här?

sthu

Trådstartare
Satt och tittade runt lite på olika sadelmodeller igår kväll och fick fram den här länken:
http://www.jjmaxwell.com/saddle_fit.htm

De är visserligen ute efter att sälja (som alla andra) men ligger det något i det?
hope%20saddle%20fit%20detail2.JPG

western%20saddle%20fit%20detail.JPG

Vad jag funderat mest på är inte hur det påverkar hästen, utan hur ryttaren påverkas. Enligt bilden blir man inte helt stabil och böjer sig i ryggraden vilket kan leda till ryggont. Sitsen kanske är lite överdriven men visst sitter man så i en westernsadel!
Problemet är att källan inte är helt opartisk, så jag vet inte hur mycket man vågar lita på att detta stämmer. Har även tänkt att fråga kiropraktorn nästan gång jag går dit, om det är så kan det förklara varför jag måste lägga massa pengar på att få ryggen manipulerad flera gånger om året! I väntan på det, vad tror ni med lite bättre westernsadelerfarnehet än kiropraktorn (han kör shettisar, rider inte)? Ligger det någonting i det, eller är det bara försäljningsknep?

Sv: Hur mycket sanning ligger det i det här?

Skulle vilja påstå att bilden som påvisar en sits i en "vanlig" westernsadel är helt missvisande...ryttaren ser ju ut att sitta på korset:smirk:
I en bra westernsadel sitter man korrekt samt mitt över hästen...skulle tro det lutar åt lite väl mycket försäljningsknep:angel:

Ja, att bilden är överdriven är ganska självklart. Men jag har kollat runt lite på bilder på ryttare i westernsadel, och de allra flesta ser ut att sitta på ett liknande sätt, med benen lite framför sig påminner om stolsits. Jag ska se om jag hittar några bra exempel.
Men vad jag mest var ute efter var inte hur det påverkar hästen utan hur det påverkar ryttaren. Westernsadeln är ju konstruerad annorlunda än den engelska, och det borde ju påverka såväl sits som rygg hos ryttaren? Nu har jag visserligen inte ridit engelskt på flera år, men jag har suttit i en engelsk sadel ett par gånger och kan verkligen säga att det ger en annan känsla..

Westernsadeln är ju konstruerad för att fördela tyngden över en större yta, med sin stabila träbom, varför det verkar otroligt att tyngden skulle hamna specifikt på en enda punkt.

Var inne på sidan för att försöka komma på vad skillnaden mot en vanlig westernsadel var, men det enda det står är att den är "specialdesignad" för att placera ryttaren över den 15'de ryggkotan. Bommen är av samma material som i en vanlig westernsadel. Jag kunde inte hitta någon bild på själva bommen, så att man kan se vad skillnaden är mot en vanlig westernbom.

En korrekt sits är lodrät och så ska man sitta även i en westernsadel.

Skulle vilja påstå att bilden som påvisar en sits i en "vanlig" westernsadel är helt missvisande...ryttaren ser ju ut att sitta på korset:smirk:
I en bra westernsadel sitter man korrekt samt mitt över hästen...skulle tro det lutar åt lite väl mycket försäljningsknep:angel:

Ja, jag håller med...som Wrangler säger: Man ska ha en lodrät sits även i western:cool:

Ja, att bilden är överdriven är ganska självklart. Men jag har kollat runt lite på bilder på ryttare i westernsadel, och de allra flesta ser ut att sitta på ett liknande sätt, med benen lite framför sig påminner om stolsits. Jag ska se om jag hittar några bra exempel.
Men vad jag mest var ute efter var inte hur det påverkar hästen utan hur det påverkar ryttaren. Westernsadeln är ju konstruerad annorlunda än den engelska, och det borde ju påverka såväl sits som rygg hos ryttaren? Nu har jag visserligen inte ridit engelskt på flera år, men jag har suttit i en engelsk sadel ett par gånger och kan verkligen säga att det ger en annan känsla..

De westernryttare som sitter i stolsits har en inkorrekt och felaktig sits...finns inga "varianter" på en korrekt sits!:smirk:

Men jag har kollat runt lite på bilder på ryttare i westernsadel, och de allra flesta ser ut att sitta på ett liknande sätt, med benen lite framför sig påminner om stolsits.

Min tränare berättade för mig att många av de "billigare" westernsadlarna är tillverkade så att man lätt hamnar i stolsits, eftersom fendrarna (visst heter stigläder så?) inte är så rörliga. På de dyrare sadlarna är de mer rörliga, så benen inte åker fram så lätt.
T.ex. så ligger min sadel i medelprisklassen, och jag hamnar väldigt lätt med benen lite för långt fram. För att få bak benen måste jag dra bak fendrarna med benen...

Som sagt, jag bryr mig inte så mycket om vad sidan säger om hur det påverkar hästen, bara hur ryttaren påverkas. Jag har tittat på bilder av westernridare, och i 9 fall av 10 sitter de med fötterna längre fram. Inte så extremt som på den bilden, men aningens framför höften. Visa mig gärna bilder på hur det ska se ut! Jag menar, jag vet hur en lodrät sits ser ut rak från axel till häl, men jag har mig veterligen inte sett någon i en westernsadel.. Raka ryggar, men fötterna en liten aning längre fram.

I tex tävlingsgrenen Western Horsemanhip bedöms sitsen och den ska vara korrekt lodrät sits!

Bilder ja.... med fokus på benen då...och inget annat :smirk:

Trixieokt-0712.jpg

annariderhrig.jpg

(tror att Theci har tagit denna bilden...? Det ser ut som jag är kutryggig men det är faktiskt jackans fel fast man får ignorera att jag glor ner på något :angel:)

Det finns otaliga bilder på webben på korrekt sittande westernryttare. Eller så kollar du in AQHA World Show Live Feed som pågår nu så kan du ju se massor med duktiga ryttare i olika grenar i rörelse!

http://www.charolotranch.com/updates/07july20/wantedinparadise.jpg

Förutom att filmen på AQHA hade superdålig upplösning var det säkert jättebra... Jag har nästan hittat fler inkorrekta sitsar än korrekta är jag rädd. Och fortfarade inte fått ett bra svar på vad jag egentligen ville veta; hur påverkas ryttaren? Släng gärna upp fler bilder, jag har inte hittat några bra på internet. Fötterna hamnar ofta en liten aning för långt fram för att sitsen ska vara helt lodrät.
Men skit i det nu, jag vill bara veta hur ryttaren påverkas!

Vilka klasser har du tittat på då?
Självklart finns det massor med ryttare som sitter fel, det var inte det jag menade, det finns det i engelska sadlar också! :smirk: Och man kanske inte ska titta på kosseryttarna i första hand.

Jag har ett en hel del ryttare som sitter otroligt bra, absolut inte med fötterna ens det minsta framför sig....

Det finns massor av bilder på webben med ryttare i lodrät sits.

Tycker du inte att ryttaren på bilden jag länkade till tex sitter i lodrät sits?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med hur det påverkar ryttaren? Vad?
Jag trodde du ville se bilder på en lodrät sits?

horsemanship.jpg

Jag har exempelvis tittat på pleasure, tänkte att de borde veta hur det ska vara.. Men inte ens hästarna såg vettiga ut ibland :crazy:
Ok, jag ska förklara min tanke med tråden igen:
Generellt verkar många westernryttare sitta i lite stolsits. Att det påverkar hästen är ju en vanlig disskusion, men ryttaren? Hur påverkas ryttaren på lång sikt? Vad jag ville veta var om bilden i mitt första inlägg bara är propaganda, eller om ryggraden verkligen böjs och orsakar smärta så som de säger. Sedan att de överdrivit sin bild får man ha lite överseende med.
Saken är den att jag har haft problem med ryggen en längre tid och springer hos kiropraktorn var och varannan månad. = svindyrt. Sist jag var där sa han att jag inte ska "sitta ner oaktiv så mycket", något jag inte heller gör. Jag sitter inte still längre än en timme ens i skolan. Så när jag kom in på den länken i första inlägget tänkte jag, jag sitter ju faktiskt i sadeln! Kanske kan det vara den? Men i samma veva tänkte jag, nej tränaren sa ju att det enda som var bra med min häst och mig var min sits...
Så jag står lite villrådig. Jag funderar på att byta sadel, men det är inte gratis precis. Och vad tjänar det till om det kanske är så att jag inte kan ha westernsadel alls?
Därför vill jag veta, kan verkligen sadeln orsaka ryggproblem hos ryttaren? (Dra inte up "skitsadel-diskussionen" snälla)

Jag tycker jag sitter bättre i pleasure sadlar än sadlarna för de snabbare grenarna som är anpassade mer för att sitta på rumpan (för att kunna sitta kvar i de snabba stoppen). Pleasure sadlarna är mer anpassade för att "sitta fint" och kanske sitter även fendrarna lite längre bak på dessa sadlar?

Fast antingen har man ju bra sits eller så har man sämre sits. Om du sitter bra i en sadel som dessutom är bra för hästen så är det väl ingen anledning att byta sadeln. Om din sits är bra så är ju det jättebra.

Om du däremot har dålig sits och kanske tom får ont i ryggen så kan det ju vara idé att prova andra sadlar (eller tränare)
Visst kan man få ont i ryggen av en sadel, men om du tycker det känns bra när du sitter i den och du har korrekt sits så är nog inte sadeln problemet.

Som Kickis säger så brukar Pleasure och Equitationsadlarna placera ryttarens ben något längre bak och det är ofta lättare att sitta snyggt och korrekt i dom.

Många som rider pleasure i USA är långa karlar och dom hamnar lätt lite fram med benen.
och, om du ska titta på någon gren så är det western horsemanship, där´ryttaren bedöms, det gör den inte i pleasure.

Senast ändrad:

Jag slutade träna lika fort som jag började, det gick inte alls emd den tränaren och här finns vad jag vet ingen annan. Enligt henne satt (sitter?) jag bra, men jag undrar jag.. Nu börjar jag tveka om det ens finns en korrekt sits :crazy: Sett flera bilder där fötterna är bra placerade, men istället putar ryttaren med rumpan eller skjuter fram/bak höften. En del sitter bakåtlutade, en del framåt, andra med benen bak vid flankgjorden, andra begriper jag inte ens hur de kan sitta kvar.. Men det är en annan fråga.
Hur mycket "fel" tror ni det "behövs" för att ryggen ska ta skada? Inte bara fotplaceringen jag tänker på, utan sitsen överhuvudtaget?
Kanske bäst jag lägger bort sadeln ett tag, tills jag kan vara säker på att det inte beror på den.. Ska låna en engelsk dressyrsadel idag och se hur länge jag kan rida i den utan att få ont. Annars blir det barbacka eller vagn.

Tänk också på att alla bilder är ögonblicksbilder, och att ryttaren kanske gör något precis just då och därför putar hit eller dit med någon kroppsdel...

Prova träna för lite olika tränare tills du hittar en som du tycker funkar. Videofilmning är ovärdeligt för att se sin egen sits och hållning i sadeln.

Det kan ju mycket väl vara så att din sadel inte funkar för er. Där kommer en duktig tränare också in i bilden, och kan se det och hjälpa till att hitta en som passar.

Om det räcker med att man sitter lite fel i sadeln för att få jätteproblem med ryggen så undrar jag om det inte finns någon annan problematik med ryggen också? Kankske dags att kolla upp den först och främst så du vet vad du har att jobba med?

Viktigt vad gäller sits och rygg är ju också en stark framsida-mage.

Jag har stora problem med min rygg och för mig är ridningen ovärderlig. Hade jag inte ridit, hade jag inte kunna sitta i en soffa, åka bil, eller sitta/stå på jobbet. För mig är det uppenbart att tiden i sadeln påverkar min rygg till det bättre. Samtidigt vet jag personer som varit tvungna att sluta med ridningen pga. sina ryggproblem.

Jag har ridit i sadlar som passat min anatomi riktigt illa, där jag hamnat i en sits som ser fruktansvärd ut, men jag har aldrig upplevt att det påverkat min rygg åt det ena eller andra hållet. Upplever man att det är utrustningen som ger en oönskad sits, skall man välja en annan. Gå inte på försäljningsknep om ”det enda rätta”, det finns modeller av samma tillverkare som är olika som natt och dag vad gäller passform för både häst och människa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 235
Senast: Monstermom
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
O
Hästvård Skriver under anonymt nick nu för att undvika skadeglada typer... Hästar är inte elaka djur men ibland blir det bara helt helt fel...
2
Svar
24
· Visningar
3 373
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar