Hur mycket salt?

MonteRose

Trådstartare
Hur mycket salt kan man ge ett halvblod för att få honom att dricka mera?

Har hitills gett honom en matsked om dan men han dricker inte mer för det. Han har saltsten, två vattenhinkar varav äpplejuice blandat i den ena samt vattenkopp med hyfsat bra tryck i.

De här svettersättningsmedeln som finns.. funkar de? eller går det lika bra med vanligt salt?

Sv: Hur mycket salt?

Man kan ge ganska mycket salt innan det tar skada. Men om han dricker dåligt så ska du inte ge han salt.

Jaså inte det, jag trodde det var enda sättet.

Höja Na-halten i blodet så att törstreflexen slår till. Så trodde jag det fungerade.

Det har jag oxå fått lära mig... Att det kan bli en ond cirkel om de från början dricker dåligt pga saltbrist.
20 g / dag e underhållsdosen för en stor häst. Ett riktmärke är att om en saltsten går åt på 2 - 3 mån får de i sig underhållet.

Jag har fått rekommenderat 45g / dag. ( Det beror på vad man ger för kraft foder ). Vilket blir en halv dl / dag ( jag köper grovsalt utan jod ).

Detta är vad jag lärt mig...Kanske jag har fel?:confused:

När jag kommer hem i kväll ska jag slå i Plancks utfodringsbok för att försäkra mig.

Jag tror jag vågar mig på att dubbla saltmängden i kväll, till 2 msk för att de om det blir nån reaktion.

Det har jag oxå fått lära mig... Att det kan bli en ond cirkel om de från början dricker dåligt pga saltbrist.
20 g / dag e underhållsdosen för en stor häst. Ett riktmärke är att om en saltsten går åt på 2 - 3 mån får de i sig underhållet.

Jag har fått rekommenderat 45g / dag. ( Det beror på vad man ger för kraft foder ). Vilket blir en halv dl / dag ( jag köper grovsalt utan jod ).

Detta är vad jag lärt mig...Kanske jag har fel?:confused:

Ger du en halv deciliter salt per dag????

Jag har fått riktlinjen; 1 msk salt/dag (underhåll) 3 msk salt på sommaren. Och detta gäller våra tävlingshästar som svettas mycket vid jobb!!!

Ts: Hur mycket dricker din häst då? hur stor? Är det ett allvarligt problem?

Tror inte heller det är rätt väg att gå att ge mer salt. Vi brukar blöta fodret (ordentligt) om de dricker dåligt (många av våra hästar älskar deras "slafs" :D), ellet ge rikligt blött betfor, eller smaksätta vattnet med tex. äpple.

kanske något är fel med vattnet hästen får?

Dricker hästen alltid dåligt lr är det bara nu?

Min ena kille han kan dricka jättebra(som han gör nu) och ibland så kan han knappt röra vattenhinken... :S

Prövade äppeljuice och lite annat men det ratades direkt... brukar dränka höet och ha massor av vatten i kraftfodret.

Är det något som börjat nu? Dricker andra hästar av vattnet så att inte kvaliteten har försämrats på själva vattnet?

Svarar er alla tre;

Märkte på honom i påskveckan att han var alldeles rutig i skinnet. Detta tolkade jag som märken efter halmen han legat i på natten. Märkena var kvar på eftermiddagen.

Veterinären var o tog blodprov på honom långfredagen för att kontrollera att hans blodvärden är på uppåtgående efter att han har legat dåligt till en längre tid.

Blodvärdena var bättre men hon påpekade att han drack för lite (syntes i blodanalysen).

I samband med detta har vi bytt hösilage, nu till andra skörd som är kollossalt torr (har inte fått analysen än).

Det tidigare hösilaget har han blött när han ätit men inte detta. Istället knuffar han det så långt bort från spannarna som möjligt.

Jag har två vattenspannar som rymmer ca 15 resp 10 liter + vattenkopp. Han dricker inte ens halva mängden ur var spann. Hästen väger drygt 600 kg och får tre krafftmått blött betfor om dan + 2 x 0.25 kg havre.

Tidigt förra våren låg han inne för förstoppning som tog tre dar att lösa upp.

Att vattenkvaliteten skulle blivit sämre är en möjlighet, ska smaka på det i kväll o känna om jag känner nåt.

Han brukar dricka när jag kommer med den nydiskade hinken med fräscht vatten. Hästarna runtikring dricker som de brukar.

Vattnet kan smaka bra, fast vara dåligt, man måste ta prover. Hästar brukar dricka det ändå, men man brukar märka att vattnet är dålig på hästen; den blir lätt sjuk, presterar under måttet m.m.

Dock kan ju vattnet smaka eller lukta illa om det stått i rören. spola vattnet en stund.

Kanske blöta höet kan vara till hjälp? och blöt fodret ordentligt, testa i separat hink som du enkelt kan ta bort och rengöra om han inte gillar det.
Lägg i fodret i hinken, fyll på ORDENTLIGT med vatten (börja prova med att fylla en halv 15 l hink, gillar han det kan du fylla på mer vart eftersom), gärna varmt och rör om ordentligt så det blandas.

Lycka till!:bump:

Ger du en halv deciliter salt per dag????

Jag har fått riktlinjen; 1 msk salt/dag (underhåll) 3 msk salt på sommaren. Och detta gäller våra tävlingshästar som svettas mycket vid jobb!!!

Underhållsbehovet 1 msk ca 20g salt är förlusten i träck o urin var dag.
Svettas hästen behöver den mer. 9g/l svett försvinner.
Så en halv dl är inte många liter svett.
// Linda

för varje liter svett hästen blir av med förlorar den 9g salt, ett ordentligt pass kan hästen förlora upp emot 8-10liter svett, alltså upp mot 90g salt = 1dl

TS: rent salt är minst lika bra som alla elektrolytblandningar o svettersättningar (där det ofta finns mkt extra som hästen absolut inte har ngt behov av)

sen hänger jag inte med riktigt, dricker han mindre nu än innan? eller samma mängd vatten men ändå vätskebrist??

/panzy, som haft föreläsning om just vätskebalans idag ;)

3msk är inte särskilt mycket för en häst som anstränger sig hårt och därmed svettas mycket.

Ger min travare en deciliter salt efter jobb en varm sommardag. Vid lättare jobb och/eller mindre svetting en halv deciliter. Och endast de dagar hästen behöver, alltså vid jobb.

Tack för tipsen men jag har ingen möjlighet att laborera med fodret då vi inte har egna foderhinkar och hösilaget fodras från gemensam vagn. Vattnet är det stor omsättning på så det kan inte bli "gammalt".

Men om det skulle bli riktigt illa så får jag prova dessa åtgärder.

Vad bra att du har varit på föreläsning, då har vi ju en expert här!

Han dricker markant mindre nu än tidigare och ännu mindre efter att blodprovet togs och vätskebrist konstaterades fast idag hade han faktiskt tömt bägge hinkarna :banana: och han fick massor med beröm.

När jag läste på innehållsförteckningarna på de elektrolyter jag hittade tyckte jag oxå att där var en massa "konstigheter", C-vitamin tex. Varför då?

Det mindre drickandet uppträdde samtidigt som det blev varmt. Kan det vara så att hästkroppen inte riktigt hinner ställa om? De kommer in i en period där de svettas bort så mycket Na att drickreflexen försvinner?

En dehydrering ska inte enbart diagnosticeras på ett rutinblodprow utan äwen kliniskt. Bedömde weterinären att hästen war uttorkad? I sådana fall borde hästen fått dropp. Ofta bedömer man hydreringsgrade på totalproteinhalten i blodet - detta är en ögonblicksbild och lite högt TP bör inte föranleda en massa mi trande med salt.

Wet du att hästen inte dricker ur wattenkoppen? Hur dricker den ute? Många hästar dricker mer ute när det är warmt och då kan det hända att de inte dricker lika mycket inne under natten. Men du kanske inte har watten i hagen?

Ge salt för att lura hästen att dricka får den effekten att hästen måste dricka mer för att spä ut blodet (osmolaritssnacket) och så kissas det ut. Inte blir hästen särskilt mindre uttorkad för det. Om den inte dricker mer går det åt mer aw den befintliga wätskan för att kissa ut öwerflödiga elektrolyter och dehydreringen ökar.

Jag tycker att man ska ge elektrolyter i wattnet om hästen swettas mkt och på så sätt har stora förluster. Normala ridhästar swettas inte 8-10 liter per dag i april...

Apropå risken för förstoppning, förstår att du är orolig. Jag skulle ge lite e tra blöt betfor + t e linfröslem som är milt la erande (fan wad många äks där...). Hur ser bajsarna ut?

expert vill jag verkligen inte påstå, men jag vet att det jag säger kommer från en expert ;)

sen var det mkt intressant att få ett "exempel på ett problem" direkt efter föreläsningen...

Jag kommer inte exakt ihåg vad som stod på analysen (har den i stallet) men kanske HCT(?) och det låg strax över gränsvärdet ca 54 nånting.

Han verkar inte uttorkad när jag nyper honom i skinnet men halmrynkorna efter nattlegan som finns kvar på kvällen stör mig mycket. Nån dag blev han dessutom svullen brevid sadelgjordsstaden.

Han dricker nästan aldrig ur vattenkoppen och vatten finns ej i hagen.

Ang. drickreflexen så dricker ju hästen inte alls om Na-konc. blir för låg.

Nu har vi bytt hösilage till andra skörden (övergången gick på en dag :eek:) och bajsarna är helt annorlunda, kommer i stora klumpar, väldigt mörka men glansiga och fina, inte alls smuliga.

Men om jag ger honom två matskedar salt om dan som då i princip ska täcka hans underhållsbehov + lite till så behöver han inte slicka på saltstenen, känns inte som nåt jätteöverskott, eller?

Han har fått loppefrön på helgerna ända fram tills nu och nu får han väl uppblött vetekli var eller varannan dag.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 018
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 901
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar