Hur mycket salt?

Sv: Hur mycket salt?

*KL*

Lånar tråden lite eftersom ni pratar om salt. Hur mycket salt kan man ge ett halvblod som inte alls är intresserad av sin saltsten? Hon äter alltså inte salt självmant. Hon dricker dock bra o är frisk som en nötkärna. Ger nu lite salt i havren, men tycker det är lite svårt att tyda exakt hur mycket man kan ge per dag. Någon som vet?

underhållsbehovet är på 20g/dag så det vore väl rimligt, mer om hon rids svettig (men då efter arbete, ingen mening att ge i "förebyggande" syfte inför svettigt arbetspass)

Fri tillgång till vatten är a och o. Ställ ut vatten i hagen. Min dricker inte mkt inne nu. Men väldigt mkt i hagen.
Lycka till!

för varje liter svett hästen blir av med förlorar den 9g salt, ett ordentligt pass kan hästen förlora upp emot 8-10liter svett, alltså upp mot 90g salt = 1dl

TS: rent salt är minst lika bra som alla elektrolytblandningar o svettersättningar (där det ofta finns mkt extra som hästen absolut inte har ngt behov av)

sen hänger jag inte med riktigt, dricker han mindre nu än innan? eller samma mängd vatten men ändå vätskebrist??

/panzy, som haft föreläsning om just vätskebalans idag ;)

Men då får ju våra hästar alldeles för lite salt????:eek:
Då har jag ändå följt råd från salt-producent och foder-"nisse"....

Men då får ju våra hästar alldeles för lite salt????:eek:
Då har jag ändå följt råd från salt-producent och foder-"nisse"....

beror väl iofs lite på hur mkt Na och Cl ev. kraftfoder och mineraler innehåller.

men överlag, enligt föreläsaren, får de flesta hästar för lite salt...

Han dricker nästan aldrig ur vattenkoppen och vatten finns ej i hagen.

Hade jag varit du så hade jag provat att ge fri tillgång på vatten i hagen också. Våra hästar dricker markant mycket mer ute än inne. Jag skulle kunna tänka mig att det är dels för att de blir varmare ute och dels för att de är ute så många fler timmar än de står inne (i hagen 06:00 - ca 22:00).

Får jag av ren nyfikenhet fråga varför det inte finns vatten i hagen?

Tack för era tips!
Hästarna är ute så pass kort tid att det inte känns nödvändigt med vatten i hagen dessutom har vi 11 hagar och skulle personalen fylla vatten i alla hagarna så skulle de knappt ha tid till annat.
Jag skulle iofs kunna släpa vatten själv men det känns inge vidare för dels är ägaren till min hästs hagkompis inte intresserad av att hjälpa till (har dock inte frågat henne) dels kommer hästarna i det andra hagpasset att massakrera baljan.

Igår hade han tömt bägge spannarna igen.

Det kan jag inte svara på precis, nöp honom inte.
Jag var bara inom stallet i går o gav juice då han hade medryttare igår men jag kollade pälsen lite snabbt och han hade en del halmmärken på kroppen.

Det känns i alla fall bättre att han nu tömmer spannarna det ger ju ca 25 liter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Bison
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 561
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 740
Senast: Sel
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 001
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18