Hur mycket rutin?

Annanaz

Trådstartare
Hur många klasser brukar ni rida med en och samma häst på en höjd innan ni tar steget upp på nästa tävlingshöjd?

Brukar ni ta mellan höjderna emellan? Typ 115 cm innan 120?

Förstår givetvis att det är mycket olika från person till person och från häst till häst men det gör det mer intressant att höra era åsikter!

Kom igen nu! :) Mvh

Sv: Hur mycket rutin?

Hur många klasser brukar ni rida med en och samma häst på en höjd innan ni tar steget upp på nästa tävlingshöjd?

Förstår givetvis att det är mycket olika från person till person och från häst till häst men det gör det mer intressant att höra era åsikter!

Hej jag brukar rida samma klass tills det käns bra och att jag är redo för nästa klass. i bland rider jag samma klass 3 gånger innan jag går upp och i bland 7 det beror på.

Jag har inte alls mkt tävlingserfarenhet, inte hästen heller men vi red 90 ca 3-4 ggr sen har vi gått upp till 1 m.
Anledningen till att jag gick upp "ganska fort" är för att vi dels tränar högre utan problem och sen har vi placerat oss bra i 90 och även kommit bra på 1m.
Sen blir han trött av att tävla två klasser samma dag och då kände jag att jag skippar 90, som för det mesta är CR och går över till 1m där man kan placera sig också.
Sen kommer jag ligga kvar längre på 1 m.

Jag tävlade 90+1m hela våren i år, gick bra på varenda tävling med placeringar i alla 90 jag ställde upp på. Debuterade 1.10 i slutet av maj, målet är att rida stadiga 1.10 hela hösten. Flyter allt på bra blir det nog en 1.20 till våren nästa år.

är otroligt olika på vilken häst man sitter på .

Den jag tävlar nu har gått tre 110 o kommer nästa tävling prova en 120 (uppvärmning i 110 först).
Har inga planer på att gå in o vinna utan de är endast för att utbilda honom , se hur han reagerar på de högre hindren.
De 110 han ahr gått har han gått väldigt stabilt och ger ingenting att gå 1 meter utan han får prova 120 istället.

Jag har rutin tom 135 och vi tränar den hästen på 120 så jag hoppas att de ska gå bra.
Känns de konstigt är de bara att utgå.

Det beror ju helt på hur länge man ridit hästen, och hur pass erfaren hästen och en själv är. Det allra viktigaste tycker jag är att man känner att man behärskar höjden och den tekniska biten väl, så man inte ger sig in på något man inte klarar av. Ett bra tips är att prata med sin ridlärare angående detta, eftersom hon/han vet vad du och hästen ligger på för nivå.

Om jag rider 1,10 1,20 och 1,10 käns löjligt lätt och jag känner att 1,20 klara jag utan större problem då tar jag ett steg upp så det blir 1,20 och 1,30 (prövar först nån gång på mellan höjd 1,25). När 1,20 känns löjligt lätt (hinderna käns låga och man får ingen utmaning) och 1,30 sitter där den ska, då tar jag nästa steg (prövar lite på 1,35 först). Nu är jag på 1,30 och 1,40. Känner att jag klarar av 1,30 helt okej har bara ridit en st 1,40 (regional), men fler lär det bli. Dock är planen att börja förbereda för mer tekniska svårigheter genom att nu pröva på nationell status på 1,20 och 1,30 nivå. När det känns bra så tar jag ett steg upp till 1,40 även på nationell.

Man får hålla på så, man ska känna sig mogen, känna att man klarar sin höjd lätt, att man mentalt tycker att höjden känns låg och det inte finns så mkt att utmana.
Jag tävlar för att utmana mig själva, och man blir så stolt när man klarar av sin utmaning (för att man helt enkelt var redo).

Har man mer rutin som ryttare så kan man klättra fortare i klasserna, mkt hänger på ryttaren efter som det är den som utbildar hästen och ger den förtoende att klara sin uppgift och vara väl förbered för den.

Det beror på vilken häst det är.

Med min ena 6-åring rider jag nu 1.20 1.30 klasser Nationellt med.
1.20 känns jätte lätt och vi är alltid felfria, 1.30 känns också lätt, har ridit fyra 1.30 klasser med felfria runder så jag ska snart gå upp till 1.35 med honom.
Medan den andra 6åringen går 1.10 klasser och brukar vara felfri eller med ett litet pet, han därimot får ta det väldigt lugnt då han har lite mer nerever och gärna överhoppar sig så fort han tycker det är lite tittigt.

Det gäller bara att känna sig fram.

när man tycker att den höjden man rider är plättlätt + att man fixar banor/linjer på minst "nya" höjden eller svårare på träning kan det vara lämpligt att fundera på högre klass om man vill det tycker jag.

om man rider typ 110 - 120. så ska 110 kännas löjligt enkelt & 120 lätt innan man börjar hoppa 130. tkr jag :p

Kul med alla svar! Tackar!

Tränaren säger: -Ni är redo! Bara du känner dig mogen och vill...

Det är just det!! Att känna sig mogen! Jag är "perfektionist" och får otroligt dåligt samvete om jag skulle bedömma avståndet fel.
Tränaren säger om detta: -Din häst tror han har någon jäkla autopilot låt han se sig för lite!

Jag brukar rida 110 och 120 och men på den tävlingen jag ska på härnäst fanns bara 110 och 125 så jag ville se lite hur ni andra resornerar.

I och för sig har jag redan anmält mig.... Jag har ridit 5st 120 som har kännts bra.

Ville bara se om jag var totalt dumdristig som går upp till 125 cm efter bara 5st 120 men det verkar som det är känslan som avgör hos er alla. så vi får väl se hur det går... :crazy:

Jag brukar rida åtminstonde 3-4 bra ritter på samma nivå innan jag går upp, för om man har gjort fler än två ritter på samma nivå känns det som om man är redo att hoppa/tävla dressyr/eller starta fälttävlan på en ny nivå.

Jag tänker självklart inte på samma sätt på alla hästar utan det beror ju på hur länge jag har haft hästen och på hur mycket rutin hästen hade innan jag fick den. Men 3-4 ritter på samma nivå med en vuxen ponny/häst med lite rutin tycker jag brukar vara ganska lagom för en bra grund :)

Med unghäst/ungponny är det ju dock mycket viktigare att man verkligen ger den en bra chans så att men inte ställer den i en taskig sits och gör att hästen/ponnyn förlorar allt sitt självförtoende.

Men det gäller ju oftast att följa sin magkänsla, känns det bra så är det ofta det, annars så kan man ju använda det gamla tricket att fråga sin tränare vad den tycker:angel:

När jag har tränat andras hästar och ägarna kommit från en dag till en annan och velat ha hästen startad i en tävling några dagar senare så har det vissa gånger blivit som så att jag hoppat en hel bana med en häst på t ex 0.90 m för första gången på tävlingen.. Om det har gått bra så har jag startat 1 m helgen därefter. Och det har vart med unghäst. Hade det vart mina egna hästar och det inte hade vart till salu så hade jag gärna ridit en 3-4 klasser (eller tills man känner sig redo) innan man går vidare till nästa höjd.

Personligen tror jag att det är viktigt (speciellt när man arbetar med unghästar) att hästen har ett förtroende och känner sig säker och att man inte skyndar fram för fort. Har sett många exempel på mycket fina hästar som hamnat hos ryttare som haft väldigt bråttom upp i klasserna och tappat lusten helt och hållet, och istället blivit väldigt osäkra. Sen behöver man ju inte överdriva. Vet man att hästen har kapacitet och man känner att både häst och ryttare är redo för en högre höjd eller en mer tekniskt svår bana så finns det ingen anledning att fortsätta på samma höjd flera gånger till för att man bestämt sig för det från början.

Om du har ridit 5 st 1.20 som gått bra ser jag ingen anledning att inte pröva rida 1.25! Lycka till!

125 är likadant som 120 så du har nog ingenting att orora dig för, lycka till på tävlingen!

Jag gjorde så att när jag kände att jag i en klass bara kunde gå in och vinna den, så var det dags att höja svårighetsgraden.
Det finns många som är "höjdfixerade" och tror att ju högre du hoppat desto bättre är du, men hur det går verkar inte spela någon roll, de ska bara högre och högre så fort som möjligt, detta slutar dock oftast med katastrof.
Då är det nog bättre att vara säker på sin sak innan man går vidare, både för hästens och sin egen skull.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig startat nån dagbokstråd här innan. Men det här är för tungt att bära ensam, och jag vill inte lägga hela tyngden på min...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 646
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist