Hur mycket ridning? :S

S

Sandra_93

Vi är två tjejer som hyr en häst i sommar. Vi delar alltså på honom. Båda rider varje dag ca. 40 minuter; ibland mer, ibland mindre. Men runt 40 minuter. Vi hoppar ca. 2 ggr/veckan och då hoppar båda ca. 5/6 hinder var. Han är 19 år, men riktigt fräsch. Han har lite dålig kondis men den har absolut förbättras. Tycker ni att vi rider för mycket? :crazy:

Han får ca 4 nävar havre om dagen (onödigt när det är så lite säger vissa, men jag vet inte?) Och han är rätt pigg så?
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Jag tycker ni rider för hårt! Han måste få vila sig också, minst en dag i veckan, och någon dag med lugnare träning. Och hoppa två ggr i veckan ska ni Inte göra! Och 4 nävar havre till en så gammal häst som tränas så mkt är helt åt skogen tycker jag. :crazy: Även om den går på bete... Gammla hästar tränger extra mat. Ge någon form av pellets istället, nån liter om dagen iaf.

Har ni ingen som kan hjälpa er lite, som är lite mer kunnig? Fortsätter ni sådär så låter det som att hästen kommer vara halt och mager när ni ska lämna tillbaks den och det är inte så trevligt för varken hästen eller er....
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket ridning? :S

Ni rider väl inte 40 minuter var?
En häst som har dålig kondis bör man bygga upp lugnt och efter något slags struktur, annars finns det risk att man tar i för hårt.

Regelrätt hoppning över hinder, och såpass många språng, 2 gånger i veckan är för mycket! En gång i veckan är nog mera lagom, och med lite varierat cavalettiarbete och lätt gymnastikhoppning över studs och liknande.

Vad gäller havren så är det svårt att säga, men går han på bete räcker det säkert. Normalt sett så tittar man på hullet och stödfodrar om hästen visar tendenser att falla ur, men ni skulle ju inte ha hästen så länge att ni lär märka någon skillnad.

Är ägaren där och tittar på hästen ibland, eller har ni fått några råd om hur hästen brukar klara sig under sommaren? Finns någon kunnig ni kan rådfråga om hullet?
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Tycker det låter som mkt ridning för en såpass gammal häst, dessutom hoppning 2 ggr/v är alldeles för mkt.
Har ni inget avtal med ägaren om hur mkt hästen ska ridas?
Får hästen 4 nävar havre efter varje ridtur eller 1gång om dagen? Tycker ändå det låter lite. Har ägaren varit o tittat till sin häst?
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Att hästen är 19 behöver inte vara en anledning att rida lugnt, men du säger själv att han har dålig kondis. Då ska man INTE rida så hårt. Rider ni 40 minuter var varje dag?! Nästan en och en halv timme per dag, hela veckorna, TVÅ dagars hoppning... Om jag var er skulle jag göra upp ett schema tillsammans med någon duktig som kan det där. Och sen rida varannan dag, alltså att ni turas om. Sliter mycket på hästen om den ska ha två uppsittningar per dag.
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Jag skulle nog delat upp dagarna så här:

1 vilodag
1 hopp- eller cavalettidag
1-2 dressyrdagar.
3-4 uteritter.

Sedan högst en timme hårdare ridning i paddock/hoppning. Lugnare uteritter kan vara längre. Men nu när det är så varmt blir det jobbigt för hästarna, och eftersom han inte är i bra kondis så bör ni inte rida så hårt. Men långa skritturer i skogen är bara bra, då kan en gå/cykla och en rida.

Jag skulle nog turas om med dagarna, så att bara en person rider/dag, alternativt en kortare tur morgon och en kortare tur på kvällen. Ni ka ju turas om att hoppa varannan vecka.

Angående havren kan jag inte säga något då jag inte vet så hur betet är och hur hästen är i övrigt. Men jag förmodar att den får mineraler och salt också?

Lycka till! :)
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

80min ridning dag/vecka.
12 hinder X2/vecka.
Dålig kondis, 19 år gammal.

Låter på lite väl mycket..

Nu vet jag inte hur stora nävar du har. Eller i hur stort behov hästen är av kraffoder så det kan jag inte uttala mig om.

Det är bättre att ni rider varannan dag eller delar på de 40min så att ni rider 20min var. Sen så tycker jag att alla hästar måste få en vilodag/vecka. Hoppa kan ni göra 1 gång/vecka och göra så att ni hoppar varannan vecka.
Jag vet att man vill rida så mycket som möjligt, speciellt när man bara hyr hästen för ett tag. Men ni får tänka på att det är en häst, inte en maskin.
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Håller med alla andra. På tok för mycket ridning och framförallt hoppning! Om hästen ska kunna hålla ett par år till kan ni definitivt inte rida så hårt..
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Jag håller inte med tidigare inlägg om att det är för mycket ridning, men det beror ju på hur ridningen är upplagd.

Om ni rider 40 min direkt efter varandra tycker jag att det känns mycket, men om ni rider vid två tillfällen under dagen med ett antal timmar emellan, rider försiktigt utifrån hästens kondition och skrittar fram och av ordentligt tycker jag inte att det är för mycket. Då ingår ju 15-20 min fram och avskrittning (alltså sammalagd tid) vid varje ridtillfälle, och då återstår ju bara 25-30 minuter som jag gissar att ni fördelar mellan de olika gångarterna med skrittpauser mellan. Alltså blir det inte så mycket aktiv tid.

Om ni däremot flänger 80 minuter i ett sträck utan skrittpauser tycker jag att det är för mycket.

Överlag tycker jag att många hästar motioneras aldeles för lite. Minst en timmes motion för en genomsnittlig häst, med undantag för vilodagarna. Nu är ju er häst lite äldre, så därför bör ni ta det lugnt vid ridningen. Kanske varva ridningen med tömkörning för att avlasta ryggen någon dag i veckan.

Angående hoppningen kan jag inte uttala mig då jag själv inte pysslar med sådant... *ler*
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Jag tycker att det låter som ett ganska felaktigt upplägg, och frågar som andra; har inte ägaren sagt någonting om foder och maxansträgning?

Om han har dålig kondis så skulle jag börja med ett pass/dag, alltså att ni rider varannan dag. När han blivit mer van av passen så skulle ni kunna börja rida honom två pass/ dag.
En vilodag /vecka.

Tänk på att helst rida tidigt på morgonen eller sent på kvällen, speciellt om han är otränad. (pga värmen)
Rider man exv dressyr barbacka, eller ett lättare uteridningspass som t.ex. avslutas med ett dopp i vattnet, så tycker jag att det kan vara okej att rida mitt på dagen. Men helst inte.
När ni börjar rida båda två, så se till att en tar morgonpass och en kvällspass, eftersom det annars blir ännu mer ansträngande för honom.

Hoppa bör ni i början göra en gång /vecka.
När han är tillräckligt upptränad så att ni börjar rida honom 2 ggr /dag, så tycker jag inte att det är helt fel att hoppa honom 2 ggr /vecka, sålänge ni håller er på lägre höjder (dvs under 60 cm för hans ålder) och inte hoppar mer än 10-12 språng /lektion. Förutsatt att ni har bra underlag.
Den dagen en av er hoppar så bör den andra rida väldigt lugnt på sitt pass. Men då ska han ha kommit upp i kondition oxå, annars bör han vila helt från "den andra" ryttaren.

Havren tycker jag oxå låter konstigt - 4 nävar för en stor häst :eek:

Bara för att dom går på bete så betyder det inte att man inte ska fodra dom. (om dom inte är avställda under betesperioden).
Rider du som vanligt (eller som i det här fallet då ni verkar vilja rida mer än han går vanligt) så ska hästen oxå ha den vanliga foderstaten. Jag skulle säga (nu vet jag ju inte alls hur hästen är eller så) men minst 2 kg havre /dag, uppdelat på minst 2 ggr /dag (alltså 1kg /gång). Om han inte är van så måste ni självklart vänja in honom, men det passar ju bra eftersom han behöver vänjas in på själva träningen oxå.
Glöm inte mineraler - speciellt nu på sommaren.

Hur länge ska ni ha honom?
Vad har ni tänkt ha för träninsschema?
Har han en stor hage så att han kan röra sig emellan ridpassen? Finns det skugga i den?
Hur ser den övriga foderstaten ut? Betfor? Mineraler? Andra tillskott?

Skriv gärna mer i tråden, eller skicka ett pm, så kan vi försöka hjälpas åt med ett schema...?
Det är ju synd om ni råkar köra för hårt med hästen, det brukar funka ett tag men ni kommer antagligen märka skillnad på hans humör efter bara några veckor. Och ägaren kommer definitivt märka skillnad när h*n får tillbaks honom :(

Och försök verkligen att prata med ägaren och se vad h*n har för upplägg! Den personen känner ju ändå hästen bäst och vet vad han klarar av ;)

Lycka till! (men försök göra någonting åt situationen för jag tycker nuläget låter lite galet... :crazy: )
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Haha massor av svar. Till första skrivare, jag förklarade inte riktigt rätt.

Han HAR en vilodag, vi rider MAX 40 minuter/pass men vanligtvis 20/30 min.

4 nävar havre har ägaren sagt åt oss att ge, han har rejält bete och är rund och fin om magen. Han är absolut inte mager! :O

Vi har byggt upp hans kondition och nu är han i topptrimm. Han mår bara fint och njuter av sommaren.

Tack för alla tips! :smirk:
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

menar ni att ni sen den 5e (8 dagar sen) då han hade "lite dålig kondis" nu har hunnit bygga upp honom till topptrim? :crazy: :o
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Den 5:e hade också rätt ok kondis. Men då vare ju värmen också vi tog lite fel på det osv :crazy: Nu hare vare svalt länge och vi märker mer och mer hur bra konditon han har.

Sen "topptrimm" för er är förmodligen inte samma sak som jag tycker. Jag känner Amigo, vet hurdan han vare och hur han är nu!
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

och till många ovanstående:

Ja, han får mineraler & salt, självklart :)

Hans ägare säger att han ska ha 4 nävar havre och bete, så det kan vi liksom inte ändra på heller. :crazy:

2 uppsittningar om dagen tar för mycket på honom sa någon, frågat veterinär som säger att så är det inte. 2 uppsittningar och ca 30 min pass är lagom. Vi rider ju inte full galopp framåt och massa krävande saker på en 19:årig häst heller :smirk:

Sen 2 hoppningar i veckan är också lite fel formulerat av mej. Vi har hitills ridit ut, eller dressyr, och sedan ställt upp ett litet hinder och hoppat några gånger. Ingen bana eller massa höga hinder. Bara nått skutt för kul.

Tack för alla svar :rofl:
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Ja de tänkte jag oxå på.. va lite skillnad från första inlägget till nu:crazy:
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Rider ni 40 min var eller sammanlagt 40 min? Oavsett vilket behöver en häst en fri dag per vecka. Hoppning 2 ggr per vecka låter också mycket för en så gammal häst. Det beror så klart på hur högt och mycket ni hoppar varje gång. Prova istället att rida över bommar i trav och gallopp, variera avstånden så att olika antal galloppsteg/ travsteg ska passa in mellan bommarna!
Äldre hästar har ofta svårt att ta upp näringen i havre eftersom de ibland har svårt att tugga sönder den, därför tycker jag det är bättre med pellets eller müsli. Något kraftfoder behöver ni ge om ni rider så mycket.
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

Till en äldre häst så borde man inte rida i längre än 60min/dag, särskilt när den inte har så bra kondis. Om hästen blir pigg av havre och är redan tillräckligt pigg utan så skulle jag ge den mer kraftfoder som inte ger så mycket energi. 1 hoppass i veckan blir lagom och glöm inte 1vilodag, det är väldigt bra om ni tar ridlektioner med den nya hästen. Om ni inte har lång erfarenhet av hästar så prata med någon som har det.

Lycka till // Ewe
 
Sv: Hur mycket ridning? :S

*kl*

trådskaparen har redan fåttt massor bra råd, mne det låter konstigt tycker jag.. först "kass" kondition, sen topptrimm? :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 823
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp