Hur mycket påverkar en omstoppning passformen?

_Zacke_

Trådstartare
Har äntligen hittat en sadel som passar både mig och hästen perfekt. Jag upplever dock att sadeln är i behov av en omstoppning. Stoppningen(ull) är jämn men tycker att den känns väldigt "stum" och hård. Men hur mycket påverkar en omstoppning passformen? Jag måste ju göra det i vilket fall men kan jag räkna med en sadel som fortfarande ligger lika bra när den kommer tillbaka eller brukar dom ändra sig och ligga dåligt tills stoppningen satt sig?

Har äntligen hittat en sadel som passar både mig och hästen perfekt. Jag upplever dock att sadeln är i behov av en omstoppning. Stoppningen(ull) är jämn men tycker att den känns väldigt "stum" och hård. Men hur mycket påverkar en omstoppning passformen? Jag måste ju göra det i vilket fall men kan jag räkna med en sadel som fortfarande ligger lika bra när den kommer tillbaka eller brukar dom ändra sig och ligga dåligt tills stoppningen satt sig?
Passformen kan ändras en hel del. Inget otroligt men tillräckligt för att det finns risk för att du inte blir nöjd.

Om möjlighet finns, se till att ta ut en, eller traila till en sadelmakare som kan prova sadeln på din häst efter ullbytet och justera den. Så gör vi. Häst och jag helnöjda varenda gång.

Hur många hundra annonser på sadlar ser man inte på nätet i den här stilen: "Nyss omstoppad, inte riden i sen dess".

• Gilla
Reactions: Ray
Det tar ju 20-30 ridtimmar innan ny stoppning satt sig på hästen, och under den tiden är det inte optimalt. Dessutom när sadlar helomstoppas så standardstoppas de, och om din häst har behov av avvikelse från standard för att passa så blir det mindre bra.
Därför bra med återkoll av ny el helomstoppad sadel efter 1-3 månader för korrigering.

Men om man säger såhär, Ts - sadeln passar ju nu, så då finns ju all potential i världen att den kommer passa även Efter en omstoppning, det är snarare om man mätt ut fel från början eller stoppat jätteannorlunda som den inte passar men man kan ju be sadelmakarn att i möjligaste mån stoppa om med bibehållen passform, eller prova ut på plats.

Liknande trådar

Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 673
Senast: caballus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 400
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar