Hur mycket orkar man när man är höggravid?

B

bestatjejen

Hej alla föreldrar!

Jag är nu stoooor, jättestor... Är BF 3/5 och känner mig allmänt otymplig. Men tyvärr har jag också konstant dåligt samvete som ligger och gnager i mig.
Det handlar om allt jag inte orkar.. Och ärligt talat just nu är det inte mkt jag orkar.
Hur mycket orkade ni när det var som värst och hur mycket fick stöd fick ni av eran partner?
Ni som har hund, hur länge orkade ni ut och gå?

Sv: Hur mycket orkar man när man är höggravid?

Nu har jag ju aldrig varit höggravid, men tänkte mer på hunden och motionen. Går det inte att cykla med den? Eller det kanske inte går att cykla när man är höggravid:D (Jag har verkligen ingen aning).

En annan sak är ju att göra paket till hunden så att den får mer hjärnjympa nu på slutet av graviditeten, det gör dem trötta och nöjda!

Jo då, jag har provat med cykel. Men det var verkligen inte nån höjdare. Min bak fick inte plats på sadeln ordentligt och det vart inte så värst bekvämt =).

Jag försöker att lägga spår osv med vovven, men den behöver ju ändå ett par promenader om dagen. Jag orkar bara gå runt kvarteret i stort sett och sen behöver jag vila efter det. Skittrist!

Hur mycket man orkar är ju individuellt. Jag hade foglossning och gick upp 19 kg vilket gjorde att jag klarade av mycket lite. Var hemma de 2 månaderna före BF och lyfte inte på häcken särskilt mycket kan jag påstå.

Min man var väldigt stöttande. Det är väl klart att han inte kunde veta hur jag kände mig, men han litade ju på att det jag sade var sant. Vad annat kunde han göra?

Till en början kände jag mig lat, men kroppen sade ju faktiskt ifrån och när man är gravid har man inte bara sig själv att tänka på. Det var nog det som gjorde att jag släppte tankar om lathet och dåligt samvete. Jag hade en annan person i mig att ta hänsyn till och då var det bara att lyssna på vad kroppen sa.

Jag har ingen egen hund men under hela gravidieten gick jag eftermiddagspromenaden med föräldrarnas hundar. I början gick vi 1h i raskt tempo men sista månaden gick vi ½h i minitempo, gick på platser där hundarna kunde vara lösa så motionerade dom sig själva mkt. Jag hade ganska lite, smidig mage och lätt foglossning.

Jag fick klara annat hemma själv, då sambon bodde 200mil bort och kom 2v förre bf. Men jag bodde på 31 kvm så städningen var enkel och gick fort.

Jag tycker du ska känna efter, lyssna på din kropp. Orkar du inte så orkar du inte, bry dig inte om vad andra orkat.

Senast ändrad:

Haha, vad roligt, men om inte cykel fungerar då får du väl ta bilen bredvid;)

Finns det ingen i ditt område som kan tänka sig att gå ut med hunden en längre promenad för en liten peng?

Kan tänka mig att man får dåligt samvete över att inte kunna ge hunden det man vill.:(

jag tror att det är meningen att man ska börja varva ner för att kunna ta emot det nya livet bra..
Jag höll iof igång med att vara i stallet och så tills vattnet gick typ, men jag var sjukskriven pga tungt jobb (skulle varit halvdöd om jag jobbat heltid!).

Man orkar så mycket som man orkar. Och det kan variera från dag till dag tycker jag. Min hund (dvärgpudel) har inte fått så många promenader på sistone, men vi har åtminstone stor inhängnad villatomt på 1200 kvm där hon får springa fritt flera gånger per dag. Och springer gör hon. :p

Jag har BF den 5/5, men verkar inte behöva vänta så länge. :)

Det dar ar ju sa individuellt :)

Jag gick ut med min hund varje dag, oftast 45-60min, fram till vecka 36. Darefter kunde jag inte for att en av bebisarna lag pa en nerv vilket gjorde att jag fick jatteont i vansterfoten och inte kunde stodja pa den.
Tvillingarna foddes i vecka 38+0 :love:
Vi skickade ivag hunden i 3 veckor (en vecka fore och tva veckor efter forlossningen) pa "boot camp" dvs intensivtraning for han var knappt ett ar och behovde det, det funkade jattebra :)

Har BF 23/5, har gått hemma nu i två månader och jag gör inte mycket alls. Min sambo stöttar och tycker väl att jag gör för mycket nästan.

Är mitt uppe i en flytt, flyttlasset går på lördag och på söndag är det tänkt att vi ska städa ur lägenheten. Tillåter mig dock att ta det väldigt lugnt. Har packat ca en kartong/dag. Vi har lejt en massa vänner till flytten för att jag i princip ska kunna sitta på rumpan och titta på. Till lägenhetsstädningen är andra vänner inbokade. ;)

Hade jag haft hund hade jag inte orkat med mer än korta kissrundor, det gör helt enkelt lite för ont att gå mycket. Är glad att vi inte skaffade vovve för ett år sedan som vi tänkte.

Försök slå undan det dåliga samvetet, du kommer ju inte vara såhär orkeslös resten av livet, det handlar bara om några veckor till! Jag nojade mig för hästen när jag efter jul inte kunde rida längre men min vettiga hovslagare påminde mig om just det - det handlar om en sån kort period! De överlever!

Hej!

Jag har BF 12/5 och har hund. Har gått skogspromenader fram tills för ca 2 veckor sedan, nu orkar jag gå långsamma promenader på kanske 20 minuter två gånger per dag. När sambon kommer hem tar han en längre raskare promenad så hunden får ju iallafall röra på sig. Kanske tur att hunden börjar bli till åren också så han gillar att slappa på gården eller i soffan ;)

Som någon skrev så ska man inte ha dåligt samvete för det gäller ju bara under en kortare period innan man kommer igång igen!

Däremot har jag sämre samvete för allt jag inte orkar göra hemma som att städa, rensa rabatterna, kratta löv, tvätta bilen osv. Men vad göra när man knappt kan klä sig själv :crazy: Hoppas bara att bäbis tänker komma ut i tid, vill verkligen inte gå flera dagar/ veckor över tiden...

Det går inte att jämföra med andra gravida, hur mycket man orkar är så individuellt och beror på en himla massa faktorer.

Jag hade stort stöd från sambon med våran hund, han aktiverade henne dom dagar jag inte orkade.

Men jag höll igång hela graviditeten, dagen innan Ella föddes var jag ute och promenaderade med hunden i skogen 1 ½ timme.

Var ute så gott som varje dag minst 1 timme, men så hade jag inga foglossningsbesvär och inte gick jag upp så speciellt mycket heller..

Att hunden får ta det lite lugnare under en period är inget som du ska ha dåligt samvete för, så länge hunden får komma ut och röra på sig lite varje dag så ( här får ju din sambo dra ett större lass eftersom du faktiskt bär runt på er bebis ;) )

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 403
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till. Jag är så otroligt förvirrad och kan inte se något klart just nu. För att göra en...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka