Hur mycket orkar hon dra?

Bobbo

Trådstartare
Jag har precis köpt en shettis på 5 år, hon är 99 i mkh.
Tanken är att hon ska gå som sällskap till mitt halvblod, men hon ska även trick-tränas. Jag tänkte också börjar köra henne, tanken är ju att börja enkelt ( dra pulka efter henne nästa vinter och låta barnen åka, Ta henne på promenad och ha en vagn efter med fika osv. )
Inte särskillt ansträngande, men kom då att tänka på hur mycket de verkligen klarar av att dra?

/ Beccahedberg

Sv: Hur mycket orkar hon dra?

På norrhalsinge hästrally spänstar shettisar 6 mil på två dar och verkar pigga och glada vid målgång .

På tävling drar min 99 cm-shettis 180-200 kg utan bekymmer (vagn + 2 vuxna) Och då inkluderar det ju full galopp genom hinder.

Hur mycket de "kan" dra som max beror förstås på individ och träning, samt tempo och underlag, hur lättrullad vagnen är mm. Men mer än en fikakorg törs du lasta, du kan nog klättra upp i vagnen själv också utan att skämmas :laugh: Det känns dessutom säkrare om du sitter i vagnen och kör istället för att gå bredvid och leda hästen med vagn påkopplad.

Jag har haft shettisar som har gått som arbetshästar och efter träning har dom i enbet dragit flakvagn med kusk plus ett par hundra kilo på flaket - totalt bortåt 400-500 kilo.

Jämför vi med stor häst så finns det hästar som har dragit 21 ton på gummihjul... så med träning, lämpligt åkdon etc så är det inga som helst problem för en shettis att dra både dig, fikakorgen, barnen och rentav en eventuell far till barnen... under rätt omständigheter skulle rentav shettisen kunna dra halvblodet bakom sig också :D

Man brukar säga som tumregel ett en välskolad arbetshäst drar 4 ggr sin egen vikt, men allt hänger ju på omständigheterna.

På plant underlag och med bra vagn skulle rent teoretiskt en shettis som är tränad för uppgiften kunna dra en vagn på 1000 kilo, shettisen är urpsrungligen en arbetshäst och inte nån leksak.

Historiskt sett var det mestadels ponnyer som jobbade runtom i jordbruket, de stora ardennrarna och bruksnordisarna inom jordbruket har en relativt kort historia på bara 100-150 år.

Oj, jisses, och jag var orolig för mina 60 kg. :grin: har kört med b-ponnyer som minst och känt mig stor, då var vi dock 2 st bakom, så var väl ungefär 120 kg plus rockard.
Men då vet jag att det är lugnt, hon är körd sen innan, fast av barn. Så börjar med att tömköra sen utveckla det där och se hur hon reagerar på det. Hon är ju världens snällaste lilla varelse, inte ett dugg bakskygg så borde gå bra.

Kan ju tillägga att barnen inte är mina, utan min närmsta kompis som har häst i samma stall, och de tycker att det är så roligt med min lilla och pysslar med henne då deras mamma har en 170cm hög 3åring. Inte direkt en häst man låter sina små flickor hantera.
Så därför tänkte jag låta dem köra henne lite och ev. rida om de vill. :)
Tack så mycket för era svar!

/ Beccahedberg

Du behöver inte vara orolig för dina 60 kilo.
Det är ju inte ens 60 kilo hästen drar i slutändan. Du har ju en vagn + din vikt, men vagnen har ju även hjul, så på plan mark, när hästen fått upp sin fart, så blir nog inte mycket kilon den drar egentligen.. Är du med på hur jag menar?

Jag personligen kommer aldrig att glömma den dagen när en bekant kom körandes med sin minishettis, mamman väger säkert runt 120 kilo, och barnen var runda och goa med, så ca 70-80 kilo x 2, plus minstingen, kanske 20-30 kilo.
Så säg närmare 300 kilo då, på den lilla. Men han var inte ett dugg trött när han kom fram till mig, men det såg ju lite kul ut måste jag säga.

Ja, jag förstår vad du menar! :d Tack för bra svar!!

Oj, ja, de måste sett ganska.. underligt ut. haha. De är starkare än vad man tror, de små rackarna!! :idea:

Det beror helt på vagnen.. En del vagnar går att ställa in sätet på eller de har en sån vinkel att den blir jätte lätt när man sitter i den. Andra kan bli jätte tungt. Hade man haft en skottkärra med tyngden närmare sej hade det blivit mycket tyngre. Prova alltid att själv dra vagnen med någon i och känn hur tung den blir..

Många låter sina shettisar dra alldeles för tungt... Flakvagnar med folk i mm. Där tycker jag att man ska ha ett par att dra..

Jag hade en gigg vagn med gigg sele som man kunde ställa in sätet fram eller bak så den knappt vägde något..
Men en shettis går rätt sakta så en lätt vagn gör att de kan gå fortare trava fortare mm. Så man inte tröttnar.. Inte kul när folk går förbi än när man kör..
Nu är min shettis helt galen och håller jämna trav steg med min Haflinger. Men mycket är det för att vagnen är så lätt. Med en tyngre hade vi kommit långt bak..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 486
Senast: ako
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 616
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar