Hur mycket näring på höstbetet?

K

kallblodsåklart

Har en liten fundering...

Är det väldigt lite näring nu i gräset så här på sensommaren eller vad tror ni? Hästen står inne under natten och får ju då hö morgon och kväll, samt har rätt så mycket bete kvar i hagen. Är nu uppe i ca 5 kg hö per dag, detta bör väl räcka än ett tag eller vad tror ni? När är ni uppe i fulla höransonen på era hästar efter betet?

Sv: Hur mycket näring på höstbetet?

Vi har fortfarande våra hästar ute och de får inget hö, men vi stödfodrar med ½-1 kg kraftfoder per häst. I somras fick de inget kraftfoder alls. De har mycket bete kvar, men näringen sjunker ju trots allt på hösten. Jag tror att näringen är hög i kort grönt gräs, men mycket gräs så här års har ju gått i ax och blommat. Det blir ju nästan bara bukfylla. Dessutom kräver pälssättningen sitt så här års. I alla fall om man har långhåriga raser.

En del säger att hästarna skall bli sävliga på hösten (de sparar för vintern), men jag tror det hänger ihop med brister i utfodringen och pälssättning.

Läste i en bok (tror det var utfodrings ABC) att i augusti så urtunnas näringen ur gräset, och mot slutet av månaden är det nästan ingen näring kvar...

Men då borde ju det märkas på hullet???

Jag har då inget märkt på min boll... :D

Fast det kanske inte går så snabbt..?

Visst blir det mindre näring i gräset på hösten. Men som tur är, är hästen ett så fenomenalt djur som kan kompensera detta genom att äte mer. (Till skillnad från idisslare så kan hästar skynda på prossesen i tarmarna så att mer foder går igenom.) Så länge det finns mycket bete i hagen är det ingen fara. Du märker om hästen blir tunn eller verkar väldigt hungrig.

Min fyraåring går fortfarande på bete och jag ger honom 1,5kg kraft grund och har nu börjat ge honom 0,5kg lusern också (plus mineraler och salt). Får väl snart börja stödfodra med hö.

Gräset håller åtminstone en kvot över 6 till långt in på hösten, och har de bara tillräckligt med gräs så kan de klara sig på betet i alla fall ett litet tag till.

Xara skrev:
Visst blir det mindre näring i gräset på hösten. Men som tur är, är hästen ett så fenomenalt djur som kan kompensera detta genom att äte mer. (Till skillnad från idisslare så kan hästar skynda på prossesen i tarmarna så att mer foder går igenom.) Så länge det finns mycket bete i hagen är det ingen fara. Du märker om hästen blir tunn eller verkar väldigt hungrig.

Ett problem är att det inte är speciellt roligt att rida hästar som bara har tillgång på höstbete. Energin räcker inte till ridningen, men framförallt är magen ett hinder för all seriös ridning. Ingen häst går bra med en stor gräsmage.

Borka skrev:
Ett problem är att det inte är speciellt roligt att rida hästar som bara har tillgång på höstbete. Energin räcker inte till ridningen, men framförallt är magen ett hinder för all seriös ridning. Ingen häst går bra med en stor gräsmage.

En lite fråga. (Inte menat tyket.) Vad menar du med seriös ridning? Är det tävlings kondition?
För de flesta fritidsryttare, som det finns mängder av i detta landet, gör lite gräsbuk inget för ridningen. Det är en svår avägning att göra mellan våra önskningar om en ridhäst lämpad för hård träning och hästens behov av att känna sig mätt, fri och nöjd.
Jag tycker att fler skulle tänka över vad de vill ha sin häst till. Är det nödvändigt att hålla hästen i tävlingstrimm? Är det ett mål i sig? (Få av oss fritidsryttare skulle ju kunna tänka oss att ha våra hästar i det hull (eller icke hull) som tävlande gallopörer har.) Är det nödvändigt att alla ridhästar klipps och går med täcke? Var går gränsen mellan våra viljor och deras behov? Vi har valt att hästen i fångenskap och rida och köra osv. Vi har ett stort ansvar att se till att de får så mycket som möjligt av sina behov tillgodosedda.
Behov som rörelsefrihet, gemenskap i en hästflock, möjlighet att tillgodose tuggbehovet får inte glömmas bort i drömmen om en "perfekt" ridhäst där inte ett gram är på fel ställe. En välmående häst behöver inte se ut som elitryttarnas hästar.

min ponny ska gå på bete iallafall hela september ut och kanske även oktober(beroende på vädret). jag kommer ge honom hö i hagen senare men det brukar han inte äta ändå. han är en new foret ponny 15 år gammal och rids varje dag.

Xara skrev:
Vad menar du med seriös ridning?

Med seriös ridning menar jag att rida hästen i balans med framåtbjudning och harmoni mellan häst och ryttare. Jag är själv inte tävlingsryttare. Min erfarenhet säger att en häst med en stor gräsmage inte är en speciellt rolig att rida. Magen tar emot och hästen tycker det är jobbigt. Stegen blir kortare. Hela rörelsemönstret blir lägre och flackare. Hästen blir trött snabbare.

Våra hästar går fortfarande ute, men vi rider inte seriöst just nu. Det får bli mest skritt eftersom hästarna är så bukiga. Vi ger kraftfoder för att de skall orka med ridningen. Om vädret är fint kommer de att få gå ute hela september.

Betet har två "högperioder". Först i början av juni stiger näringen i topp. Sen sjunker det under sommaren fram till i aug. Då kommer nästa högperiod. Det är då man brukar ta in andra skörden. Här tog de in andra skörden för en vecka sen. Alltså bör näringsvärdet ligga ganska högt nu, men är påväg ner.

Alla våra hästar står på bete än, och det går utmärkt. Man får hålla koll på hullet - min är för närvarande allt ifrån undernärd. Har fortfarande en av hästarna i "bantningshage".

Du behöver nog inte oroa dig än, men ha stenkoll! Minsta lilla hästen börjar tappa sommarmagen är det dags att fundera på stödfoder. Men efter som att din står inne måste h*n ju ha det redan nu då hon inte kan äta dygnet runt längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 563
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur