Hur mycket MJ?

Sv: Hur mycket MJ?

Engelskt fullblod, 5 år ca 450 kg, relativt svårfödd gör ingenting just nu, går på lösdrift är lite mager. Hon får lite drygt 90 MJ.

Amerikansk travare, 4 år runt 500kg, lättfödd och för tjock nu, rids lätt, går på lösdrift. Får lite drygt 61 MJ.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Nordsvensk Bruks, 540 kg, 19 år gammal, lättfödd, går promenadridning - 63 MJ.

Vbl Travare, 450 kg, 18 år gammal, ngt svårfödd, går promenadridning - 85 MJ.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Har haft henne liggande på 80 i MJ. Då inkluderar detta 450 kg + 15% tillägg + svårfödd + 3 vilodagar/veckan. Hon ligger lite högre nu, men inte så värst mycket. Dels har hon ökat 30 kg i vikt och går snäppet mer än 15%. Halvblod, 4 år (fast det viste du nog redan ;-)...
 
Sv: Hur mycket MJ?

Engelskt fullblod ca 450 kg, dräktig i 6.e mån 95 MJ,rids inte, 6 år

Engelskt fullblod,ca 500 kg,extremt svårfödd, har precis avvant sitt föl, harsatts igång ca 3 dagar per vecka i lätt arbete, 115 MJ, 8 år

Arabhingst, ca 400 kg, 75 MJ, går på lösdrift, rids inte,3 år

Arabhingst,ca 450 kg,tränas normalt-hårt, svårfödd, 83 MJ, 5 år

Engelskt fullblod, ca 575 kg, tränas normalt,lättfödd, 90 MJ, 8 år

Anglovalack, lättfödd, ca 80 MJ. Promenadrids,är 27 år.

Travare, lättfödd, promenadrids, ca 600 kg, 75 MJ, 7 år.

Angloåring, normalfödd, 62 MJ, går på lösdrift

Angloföl, lättfödd, 68 MJ,lösdrift på dagarna, stall på nätterna

Kvoterna varierar från 7,5 till 10,5.
:bump: :bump:
 
Sv: Hur mycket MJ?

Russ 1.5 år lösdrift gick tidigare på ca 40 mj ngt. överhull. Sedan en vecka tillbaks pillar han i sig runt 60 mj och går ner i vikt.

Welshkorsning 1.5 år lösdrift har legat på ca 75 Mj och gick då upp (svårgödd). Sedan en vecka tillbaks så pillar han i sig ca 90 Mj och går ner igen.

Om någon tycker detta verkar helt ............... så kan jag tillägga att på Russet så har kvoten sänkts och det fungerar bättre för honom, men det fungerar inte på Welshen som behöver en hög kvot.

Om ngr. dagar så skall de in från lösdriften så då vet jag inte vad de kommer att hamna på, det får tiden utvisa.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Tackar för svaren, fast jag tar gärna emot fler =)

Jag sitter och försöker få en bild av hur himla snett åringen eg ligger, dvs hur jäkla extremt svårfödd hon tänker vara som vuxen typ ;)

Om det intresserar någon ligger mina på:

Arabsto, 1½ år, gör ingenting, kallstall. 108-110 MJ, kvot på strax under 8. Acceptabelt hull men skulle inte dö av att lägga på sig lite så det fanns nåt att ta av. 342 kg på våg 25 sept och 351 kg på våg 25 okt.

Arabvalack, 9 år, ca 400 kg, hagpensionär, kallstall. Ngt svårfödd. BORDE ligga på 75 MJ men ligger på 90 - 95 MJ, kvot på 7, och har således skaffat sig lite trivselvikt sen han blev förtidspensionär. Hans matte (jag) är för snäll för att ta bort den fria tillgången på hösilage.

Men jag får som sagt magsår på åringen och ser mardrömsscenarion på henne som fyraåring med träningstillägg *gah* Däreför det var lite intressant att se vad andra hästar låg på, och om ägaren anser dem som lätt, normal eller svårfödda.

Så svara gärna vidare som sagt =)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket MJ?

Halvblodssto, 10 år, 106 MJ, kvot på 6,4. Svårfödd, rids lätt 4-5 dagar i veckan.

Har just nu stagnerat lite i viktökningen, låg tidigare på 125 MJ kvot 6,3 pga hösilage med kassa värden. Ökade då sakta men säkert så jag funderar på att öka MJ...
 
Sv: Hur mycket MJ?

Halvblod, 4 år, går i hagen, ngt trind... 88 MJ (lite mycket men jag vill inte ge mindre hö, och det kraftfoder hon får är främst dietiskt. Hoppas att hon smalnar av lite när hon börjar ridas igen.)

Varmblodig travare, 23 år, går i hagen, perfekt hull 59-75 MJ (Jag vet inte riktigt hur mycket hö han äter, ffa i hagen knycker nog de andra en del av "hans" mat. Inne har han fri tillgång. När han har gått själv och haft fri tillgång dygnet runt äter han ca 7 kg. Jag gissar att han äter någonstans mellan 6-8 kg hö om dagen beroende på hur kallt det är och så.)

Korsningsponny, 20 år, rids lätt. 64 MJ. )Lite stor mage men inte tjock.)

De står på protein/MJ-kvoter på ca 7,8-8 (höet har 7,7).
 
Sv: Hur mycket MJ?

Det här va ja himla spännande!!!!
Har räknat ut mina foderstater via Hippocampus.
Där ligger mitt på mitt halvblod, 620 kg, normalfödd, tränar msv dressyr på 82MJ. Men har så högt energi värde i hösilaget så han får 132 MJ. Ger något mer protein än rekomenderat så kvoten blir 4. (Deras kvot på 6)

1,5 åringen (halvblod) ligger på 74 MJ men får 120 MJ av samma orsak och något mer protein så kvoten där blev också 4. (Deras kvot 6). Men det blev endå ok deras uträkning.

Vad säger det er ?
 
Sv: Hur mycket MJ?

Lättaste vägen att gå med en mkt. svårgödd är att när kraftfoder måste till ge ett foder som har en råfett% över fem..Detta gör att de håller sig bättre i hull och går upp mer i vikt utan att man behöver överösa dem med Mj eller ge överdrivna mängder foder för att få dem att hålla sig.

MVH/
 
Sv: Hur mycket MJ?

Arab sto 10år 92-95mj svårfödd, rids lätt.
 
Sv: Hur mycket MJ?

* Arabsto 17 år 400kg, gör ingenting, blivit " gammal" av svår fölning 2003.
Äter ca 58 MJ, ngt tunn, kvot på 6.3. 8 kg hö 0,5 groov & 0,3 lucernhack.

* Arabsto vuxenvikt ca 400kg, dryga 2½ år. Börjat lite att hänga på henne, & sadeltämja/ longera. Äter som ovan. Är rund...

* Arabsto 6 år, 450 kg, dräktig 210 dygn. Svårfödd/ kräsen, lagom hull. Tillgång till 9 kg hö, räknar på att hon äter 7. + 2 dl olja & 1 kg Ponny. Ger 70 MJ, kvot på 7,5.

* Arabsto 9 år, ca 430 kg. Rids lätt arbete. Får 62 MJ, kvot 6,3- 4. 8 kg hö, 0,5 groov & 0,6 lucernhack. Lagom vikt nu, får inte tappa mer.
 
Sv: Hur mycket MJ?

-Kallblodstravare, 9 år, 600 kg, överhull, lätt träning: 63 MJ (går inte ner ett gram heller... suck)

-Halvblod, 18 år, 500 kg, lätt träning, 60 MJ

-Shetlandsponny, 220 kg, lätt träning, 27 MJ

Samtliga i överhull... Hoppas på en härlig vinter med fin-fint ridunderlag så motionen kan ökas rejält. Men det blir billigt med lättfödda hästar! :-)
 
Sv: Hur mycket MJ?

Varmblod, 19 år, ca 520 kg, vilar just för tillfället, lösdrift o fri tillgång, svårt att veta hur mycket hon äter men ca 86 MJ, lättfödd och överviktig (går förhoppningsvis ner när jag börjar träna igen)

Nordis, 21 år, ca 620 kg, vilar just för tillfället, lösdrift o fri tillgång, precis som ovan svårt att veta men också ca 86 MJ (har bara slagit ut ett medel), lättfödd och överviktig (går förhoppningsvis ner när jag börjar träna lite)
Bägge på en kvot på 6.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Halvblodsto, 8 år, 500-550 kg, rids 5-6 dagar/vecka, 85 MJ och normalhull. Kvot 6,1 men funderar på att öka då jag inte tycker hon musklar i den omfattningen hon borde....

//Alice
 
Sv: Hur mycket MJ?

Halvblod med 50% Fullblod. Sto 8år väger 535 kg ungefär. Hopphäst som rids medel hårt. Går på 115MJ och är smal på det. Skulle vilja ha upp henne lite till men det verkar inte gå. Mixtrar just nu med kvoten för att se om det hjälper.

Halvblods sto 15 år. Väger 640kg unegfär. Promenadrids men är svår att hålla i hull. Stor mage men man känner revben går på 108 MJ.
 
Sv: Hur mycket MJ?

Holsteinersto på ca 800 kg dräktig i 7:e månaden, prommenadrids ca 5 dagar i veckan 112 MJ smrp/MJ 6,9
Kommer snart att höga både MJ och kvoten med Lucern

//Jenni
 
Sv: Hur mycket MJ?

Du bör nog öka proteinet till din lilla på 1,5 år.
En kvot på 4 är på tok för lite för en häst som behöver byggstenar för tillväxt! Ska ligga på 7-7,5 minst!
Även din stora häst bör ligga runt 6.

Hur ser din foderstat ut? :)
 
Sv: Hur mycket MJ?

Varmblodstravare, 16 år, ca 420-450 kg, rids lätt.
Är nog ganska normalfödd, men en liiiten aning åt det svårfödda hållet. Nä, förresten, jag säger normal! :D

Ligger för närvarande på ca 63 MJ, och en kvot på nästan 7. Skulle kunna öka på lite MJ utan att hon sväller över...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
618
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp