hur mycket lusernahck

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 341
Sv: hur mycket lusernahck

Just nu har jag ökat på 100 g, upp till 600 g/dygn.
Jag siktar på att minst 1 kg kommer att krävas under vintern.

Jag har som mest gett 2 kg men har bekanta som har fri tillgång till sina hästar (i boxen då)...

Jag har som mest gett 2 kg men har bekanta som har fri tillgång till sina hästar (i boxen då)...

asså jag ger 1kg men hon tar så långt tid på sig aytt äta upp allt + att hon får korn om havre

nån som har tips

Jag har unghäst och ger 2 kg (pga dålig protein/energi balans i höet) - är det för stora mängder?

asså jag ger 1kg men hon tar så långt tid på sig aytt äta upp allt + att hon får korn om havre

nån som har tips

Varför är det ett problem att det tar lång tid för din häst att äta upp?

Hästar ska -och vill- äta länge, de betar ca 16 timmar per dygn om de får möjlighet att välja själva.

Självklart är det kanske läge att dra ner på fodergivorna av ekonomiska skäl om det mesta alltid lämnas kvar eller trampas ner, t.ex. över natten, men generellt bör man sträva efter att ge hästen så långa ättider som möjligt.

Jag har unghäst och ger 2 kg (pga dålig protein/energi balans i höet) - är det för stora mängder?

Omöjligt för någon att säga nått om eftersom vi inte vet vad du har för värden i ditt grovfoder. Behöver det läggas till ett par kg till det grovfodret du har så är det inte mkt, har du ett grovfoder med bra värden så kan det vara mkt.

Varför är det ett problem att det tar lång tid för din häst att äta upp?

Hästar ska -och vill- äta länge, de betar ca 16 timmar per dygn om de får möjlighet att välja själva.

Självklart är det kanske läge att dra ner på fodergivorna av ekonomiska skäl om det mesta alltid lämnas kvar eller trampas ner, t.ex. över natten, men generellt bör man sträva efter att ge hästen så långa ättider som möjligt.

ja jag vet men det blir så mycket spill

Min arabkille äter nu 1kg per dygn.Framåt vintern brukar jag öka till 1.5kg.

kl

Mitt årsföl och även det dräktiga stoet står på fri tillgång under natten.

Fölet äter ca 3 kg hack och stoet äter ca 1 kg hack och två-tre kilo pellets så det blir en hel del....

Den som äter det får ca 0,5 kg. Nordisen får ett par nävar (lönt? :rofl: ) och travaren får 0,5 liter (ca 200 g?) för att blanda upp det andra fodret.

Mina ung hingstar får en stor näve lucern hack mix i kraftfodret, vilket gör att dom kan inte vräka i sig det snabbt utan behöver tid för att tugga igenom det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 034
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka