Hur mycket lägger ni ner på era hästar?

Sv: Hur mycket lägger ni ner på era hästar?

Detta lägger jag ut varje månad:

Stallhyra: 950:-
Kraftfoder: 150:-
Stallkassa: 70:- sommartid, 270:- vintertid
Transport: 1050:-
Hovslagare: 400:- (uppdelat)

Utöver det tillkommer:

Vaccination 1 gång per år: 350:-
Diverse tillbehör: 50:- - 2000 per månad

:eek:

fragansia skrev:
Det kostar alltid mer än vad man tänkt att det ska göra:crazy:

För mig är det tvärtom, min häst har kostat bra mycket mindre än vad vi räknade med från början, är ju kul att det är på det hållet iaf ;)

min förra foderhäst hade jag helinackorderad. då betalade jag:

stallhyra (inkl foder etc): 2200:-
vitaminer och tillskott: ca 200 kr/månad
dressyrträning: 700/månad
hopp&markarbetesträning: 1500/månad
skoning: 300/månad (ca 600 var 6-8 vecka)
anläggningskort: 100 kr/månad (1200 /år)

sedan tillkommer förstås vaccinationer, avmaskningar, extra hoppkurser, licenser, saker som måste köpas, saker man vill köpa, tävlingar.. ..och veterinär när hästen är halt ett par månader..

totalt: (exkl det ovan) 5000:-/månad i fasta kostnader.

nu har jag också en foderhäst, men nu betalar ägaren stallhyran (visserligen kollektivstall och inte helinack), foder, skoning, vaccinationer etc.. så det jag betalar är bara:

(stallhyran är 1300/månad inkl foder/strö)
dressyrträning: 700/månad
hoppträning: 700/månad
anläggningskort: 100/månad

+ extra grejer som behövs, tävlingar, extra träningar jag vill ha osv..
dvs: 1500/månad.

ganska mycket bättre. ,)

:crazy: det vill man ju inte tänka på... usch...

tre hästar tillsammans:
stallhyror: 4800kr (1600 per häst)
hösilage: ca 1000kr per månad (åtgång 35kg per dag)
kraftfoder: ca 700 kr i månaden
tillskott: ca 500kr i månaden
skoningar: 1000kr var sjätte vecka per häst.

försäkringar ca 3000kr per häst o år
veterinärkonto ca 10.000 per år

Japp..mer än det..
Har nu bara räknat
4800 stallhyra
2000 försäkring
800 skoning minst!
+Fibergi, extra spån, morötter, vitaminer ,träningar m.m bara början..:banana:

jag lägger nerväldigt väldigt väldigt mkt på mina hästAR!!! eller ah, inte jag mina päron lägger ner mkt på mig och mina hästar :)

Hej! :)
jag har en kallblodig fd travare samt varmblod. boxhyra 600:-/månad. Hö (1,25:-/kg) 7-800:-/månad. hovslagare = 500:-/månad. halm = ca 200:-/månad. Krafftgrund+kornkross+olja+betfor++morötter+div=ca3-400:-
detta är för båda tillsammans. sen tillkommer ju vacc. avmaskning. försäkring å sånt. har inte de uppgifterna i huvudet.

har nog det ganska billigt ändå... :D

Saintnessie skrev:
Japp..mer än det..
Har nu bara räknat
4800 stallhyra
2000 försäkring
800 skoning minst!
+Fibergi, extra spån, morötter, vitaminer ,träningar m.m bara början..:banana:

Men ni från STHLM är ju en helt annan sak ;) . Här "ute" kostar det aldrig SÅ mcyket!

Jag som bott i Skövde, Eskilstuna och nu Katrineholm är kostnaderna för en nordis inackorderad ca 2-3000kr/månad med skoning och allt foder. (dock ej HEL inackordering med mockning o sånt)
(på det tillkommer försäkring på ca 1000kr om ÅRET samt vet.kostnader)

Trådskaparen som bor i Örebro ska nog räkna med ca 500-1000kr i stallhyra (kallhyra för boxen), 2kr/kg för hö (för stor häst kanske ca 10kg hö = 20kr/dag), strö ca 6 balar spån (som exempel) 3-400kr/månad, ev. kraftfoder o tillskott 1-500kr/månad (kan bli mer också helt beroende på vad för slags häst och vilka värden höet har).
På det skoning ca 6-800kr varannan månad.
Utöver det diverse kostnader på avmaskning och vaccinering och sen måste man ha en budget IFALL hästen blir sjuk. Man måste kunna ta ut veterinär utan att tveka när det behövs och när vet. kommer ut så går det LÄTT på minst 1000kr direkt. Det måste man vara beredd på!

Jaaa. Det är synd att man har valt att ha en så dyr hobby! :smirk: Men man kan ju inte tycka om annat när det är så fruktansvärt härligt!! Ska övertala min sambo bara att jag behöver ha en häst! :angel:

Tack för alla svar, nu har jag ett ganska stort hum om hur mycket det kostar på ett ungefär, men jag vet att det alltid kommer saker man inte räknar med... :smirk:

innan hade jag min häst på ridskola och då var hyran 2850 med 5kg kraft 7kg stråfoder och en halmbal om dagen. nu ska dom på lösdrift och då betalar jag 600kr för ensilaget och maten betalar jag själv 110kr i måmaden . sen tillkommer ju det andra hovslagare men dom har inga skor men har en annan sorts hovslagare som inte slår på skor.och sen tillkommer veterinär . ja du har ju fått en massa svar så här är ett litet till lycka till dyr sport men kul

Kl*

Mitt sto kostar
Lusern 135kr
Mineraler 100kr
Spån 110kr

Min kille kostar
Lusern 450kr
mineraler 100kr
spån 190kr

Hö tar jag själv så det kostar inte många öre kilo.

Sedan tillkommer ju försäkring och vet vård och eventuela tränigs kosnader.

Kram

Var får du tag i så billigt SPÅN? :confused: Är det lös-spån?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 757
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar