Hur mycket lägger ni ner på era hästar?

S

sunnyday

Jag har funderat på om jag ska ta mig an en häst på foder, men då jag pluggar fortfarande så är det inte alltid det finns mycket pengar. :smirk: Så jag tänkte höra med er ungefär hur mycket era hästar kostar i månaden med stallhyra och mat osv.

/Emma

Sv: Hur mycket lägger ni ner på era hästar?

Under förra året var han en dyr herre:angel:
Utöver dom vanliga kostnaderna blev det extra:
5000.- engelsk sadel
4000.- inridning
10000.- westernsadel
575.- ägarbyte
800.- vet. bes+ passritning
500.- pass

Dom kostnader som vi alltid har är:
600.- skoning varannan månad
2100.- försäkring per år
1500.- stallhyra var tredje månad
200??.- avmaskning 4? ggr per år
+ vaccination, tandraspning, saker m.m. som jag inte minns priset på...

Jag har lite svårt att ange månads vis eftersom jag inte betalar något varje månad... Men alltid något varje månad:rofl:

Det är en dyr hobby som man har skaffat sig! :smirk:
Hur mycket brukar det ungefär gå åt till mat? Det jobbigaste med pengarna brukar vara att det alltid kommer upp nått som man inte har haft med i planeringen. Visst har jag rätt?

Ja, det är de som är det värsta om dom t ex skadar sig ordentligt... Som tur är så har jag inte råkat ut för något sådant:bow:

Harrys mat ingår i stallhyran men vad kan det kosta....
Han äter krafft grund för ca. 150.-/mån + höet... Nu minns jag inte hur mycket höet kostar men jag skulle väl gissa på 1,5-2kr/kg??? så då är det mellan 585-780.-/månad

stallhyra : 1770
hö: ca 300 (övrig mat ingår i stallhyran)
hovis: 600 (var 6-8onde vecka)

och det är ju bara dom fasta kostnaderna per månad.
har precis köpt nya benskydd 820.- nytt innetäcke 400.- nytt bett 400.-, ny padd 500.- och har beställt sadel 9040.-
fast det är ju iof inget man beställer varje månad.
ska även på kurs tillhelgen ca 1500.-
men plus det vaccination, försäkringar, ev veterinär osv osv..

det är dyrt, men ack så kul :love:

Ung. så här kostar min varmblods valack
Hö 600:-/mån
Halm 150-200:-/mån
Havre/betfor/mineraler 100:-/mån
Skoning 500:-/mån
Har eget stall så jag har ju ingen "månadshyra", men vanligtvis brukar det ligga på ung.500:- i kallhyra häromkring i kollektivstall, där man hjälps åt med in/ut-släpp, lunchfodringar och täckeshantering.
Han är ganska billig att försäkra tror det ligger på 1500:-/år (c:a)
Vad blir det för månadskostnader?
drygt. 2000:-/mån
Sedan tillkommer allt man vill köpa till....:D

Detta betalar vi för två ponnies (C & D ponny)
foder: 500 kr i månaden
hö: 500 kr i månaden
hovslagare: Var 6-8 vecka på D-ponnyn, 800 kr. Varannan månad på C-ponnyn, 600 kr.
spån: vet inte
utrustning: blir väl runt 400 kr i månaden :angel:
veterinär: vaccination 600 för båda/år.

Nu har det ju även vart pass o chipmärkning. 500 kr per häst för chip och id-kontroll och ytterligare 400 för d-ponnyn för passproduktion och 250 till c-ponnyn.
Snart omstoppning av sadeln me.. typ 600 kr :mad:

Om man bara ser till det nödvändigaste lägger jag ut ungefär:

Stallhyra (inkl halm och betfor): 500kr
Hovslagare (helskoning): 350kr/mån (600kr var 9:e vecka)
Försäkring: 780kr/mån :crazy: (ska byta till billigare bolag)
Hö: 550kr/mån (9kg/dag, ca sep-maj)
Kraftfoder + mineraler: ca 220kr/mån
Avmaskning, vaccination, tandläkare: ca 150kr/mån

Sen tillkommer ju oftast nån oväntad veterinärkostnad under året. Och diverse utrustning.

Jag lägger även ner ca 300kr/mån på träning och så kostar det ju en hel del att tävla också. Har även egen transport som kostar en del. Tar också ut massör och equiterapeut 1-2gr/år för att kolla att hästen är fräsch, ca 500kr/besök.

Ska du ha en häst på foder står ju ofta ägaren för försäkringen. Sen kan ni ju kanske komma överens om att ni delar på en del kostnader, t ex veterinären.

När jag gick i skolan hade jag ett städjobb vid sidan av och så hjälpte mina föräldrar till en del också.

Stallhyra: 900
Lusern: 220
Strö: 75 kr/torvbal 60 kr/spånbal. Använder 2-3 torvbalar i månaden, byter ibland ut en till spån
Hovslagare: 850 varannan månad

Sedan kommer oförutsedda avgifter på det som den här hösten, när hon var skadad konstant och vet kom minst 1 gång i månaden.

Jag är halvfodevärd på en häst. Vi är två stycken som delar på honom. Jag betalar 850:- för stallhyra och foder. Jag pluggar oxså. Men visst är det en dyr hobby vi har!!?? :crazy: ;)

enligt nån undersökning var hockey den dyraste hobby..
det roade mej :smirk: men jag gissar att det var räknat på enbart ridskoleridning, inte egen häst

Att ha egen häst måste ju ändå vara dyrare än hockey..? :crazy:
Vi håller på med en riktigt rikemanssport.. haha..

jo precis. men dom hade nog inte räknat på kostnaderna att ha egen häst, utan bara vad det kostar att rida en gång i veckan på ridskola...

Tack så mycket! Nu har jag iaf ett litet hum om vad det kan komma och kosta. Som tur är har man ju i alla fall ett extra jobb :) så det är ju inte helt omöjligt att ha sig en liten häst! :)

nej helt omöjligt är det ju inte.
men tänk på att det kan vara bra att ha ett par tusen undanstoppade ifall att något oväntat skulle hända
lycka till :smirk:

Ca: 7150:-
inga prylar in räknade..:crazy:

Saintnessie skrev:
Ca: 7150:-
inga prylar in räknade..:crazy:

Oj! Det var väldigt mycket! Vad betalar du för då egentligen?

sunnyday skrev:
Jag har funderat på om jag ska ta mig an en häst på foder, men då jag pluggar fortfarande så är det inte alltid det finns mycket pengar. :smirk: Så jag tänkte höra med er ungefär hur mycket era hästar kostar i månaden med stallhyra och mat osv.

/Emma

Jag betalar i runda slängar 3000 kr/månad för min islandshäst. Har en stallhyra på 2000 där foder (kraftfoder och hösilage ingår), sen tillkommer vitaminer, mineraler, hovslagare, försäkring och dylikt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 757
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar