Hur mycket kraftfoder?

Iidaa

Trådstartare
Hur vet man hur mycket kraftfoder hästen ska ha?
Jag vet att det beror på ålder och motion m.m. men alltså hur vet jag vilket kraftfoder jag ska ge? (havre, betfor, korn, mineraler.....)
När jag hade en new forest ponny på 25+ för några år sedan så gav jag han 1,25 dl havre, 0,75 dl betfor och 0,25 dl pellets mineraler två gånger om dagen på vintern(fri tillgång till hö), sen på sommaren fick han bara havre och mineraler(gick i hagen från morgon till kväll), han motionerades 2-3 gånger i veckan, jag antar att det var lite för lite ?

Sv: Hur mycket kraftfoder?

Om och hur mycket kraftfoder hästen behöver beror alldeles på hur mycket och vilken näring hästen får i sig från grovfodret.

Analys är enklast ja, sedan så matar du in siffrorna i ett program och provar lite olika kraft/proteinfoder om inte hö:et räcker :)

Ja om du vill veta säkert. Det är rätt så noga med att hästen får i sig lagom mycket mineraler och det är ju omöjligt att veta om man inte har analys på grovfodret.

Och vart/hur skickar man in höanalys ? Hur ska jag veta vad alla siffror betyder ?..

Om du googlar höanalys häst så hittar du några lab du kan skicka till.

Sedan rekommenderar jag att du lånar Hästens näringsbehov och utfodring på biblioteket, där får du lära dig allt om vad siffrorna och bokstäverna betyder och hur du ska använda dem. Lycka till!

Kändes onödigt att starta egen tråd. Har en liknande fråga, hoppas någon har bra svar :)

Min dam står på vila, tar handpromenader varje dag. Hon har blivit ganska rund, inte smällfet men hon har fått en ganska rund mage. Hon har endast gått på 9kg varje dag, hon är en curly på 157cm.

Analysen ser ut så här:

TS % : 67
Smältbart råprotein: 31 kg/f
Energi: 65 kg/f
Kalcium: 2.2
Fosfor: 1.2
Magnesium: 0.8
Kalium: 8.2

Jag har gått ned på 8kg/dag nu idag, vilket känns minimalt för en häst i denna storlek. Hon har fri tillgång till halm. Nu vill jag stödfodra med mineraler eller vad fanken som kommer behövas? Hon har även börjat betas in.

Min häst har haft inflammation fram, därför står hon på vila. Bör ej bli överviktig.

Någon med tips?

Jag förstår inte vad det är för sorter du skrivit ut. Kg/f? Vad är det för nåt?

Har hästen fri tillgång till halm så kan du minska ännu mer. Mitt halvblod på 164 cm gick på 5 kg en period och det gick utmärkt. Möjligtvis att du får komplettera med lite högproteinfoder som typ lusern.
Halm innehåller i runda slängar 5 MJ/kg och det är inte speciellt mycket mindre än i hö. Däremot innehåller halm inget protein.

Är det bara magen som är rund/hängig eller har hon fettdepåer?

Är det bara hängmage så kan det tyda på proteinbrist.

Hur mycket kraftfoder beror helt och hållet på grovfoder analysen. :)
Pågår just nu ett projekt på Wången med 16 varmblodiga travhästar i full träning, -de äter bara grovfoder.

Jag förstår inte vad det är för sorter du skrivit ut. Kg/f? Vad är det för nåt?

Har hästen fri tillgång till halm så kan du minska ännu mer. Mitt halvblod på 164 cm gick på 5 kg en period och det gick utmärkt. Möjligtvis att du får komplettera med lite högproteinfoder som typ lusern.
Halm innehåller i runda slängar 5 MJ/kg och det är inte speciellt mycket mindre än i hö. Däremot innehåller halm inget protein.

Är det bara magen som är rund/hängig eller har hon fettdepåer?

Är det bara hängmage så kan det tyda på proteinbrist.

Eftersom hon saknar muskler ser hon ju tanig ut resten av kroppen, det syns mest på magen. Men hon är ej jätte bukig, utan ganska jämt fördelat, om än lite rund mage jämfört med resten av kroppen. Sen är hon ju inte jätteöverviktig, utan börjar bli, ser ut som en "ponny" i kroppen om man får säga så? :) Rund och fin rumpa som jag gärna ser att hon har kvar. Ja, protein är nog det jag behöver höja när jag går ned, nu hoppas jag att 8kg ska vara lagomt, hon har ju aldrig haft så här lätt för att gå upp förut. Men hon rör sig minimum.

Utgå från grovfodret och gör en foderstatsberäkning. Om du inte vet hur man gör och hur man räknar så läs gärna Christina Plancks bok om hästens utfodring. Där förklaras det på ett enkelt sätt. Det är inte alls svårt.

Analys är gjord och jag har skickat in den. Men jag tycker fortfarande foder är en djungel :) men hon ska ha lägre energi och mer protein, Så får se vad för foder det blir. :)

Liknande trådar

Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 213
Senast: Freazer
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 942
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 260
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama