Hur mycket kostar el i ett ridhus egentligen?

Sv: Hur mycket kostar el i ett ridhus egentligen?

Okej. Rena grekiskan för mig! =S
Vi han fyra rader med lysrör och en rad med "runda lampor" i ett ridhus med ungefärliga mått
60 x 20.
Oftast räcker det med lysrören för att få tillräcklig belysning. Gissar att det lyser ca. 20h/vecka.
Kostnaden för värme, stall, paddock, kontor och lite annat kommer iof på samma räkning men tycker nog ändå att elräkningen är i högsta laget. Runt 100 000:-/år
Vad kan man göra åt detta??

Har du några element eller liknande igång vintertid ?

Du borde rimligtvis inte ha mer 10 000 - 15 000 per år på ridhusbelysningen.

Ja, vi har värme (direkt-el) i sadelkammare, fikarum, kontor, toaletter/omklädningsrum och "foaje". En fläkt i stallet vintertid.

Japp ! då är det där som elen försvinner.

Se över isolering och vad det sitter för dörrar och fönster i dessa utrymmen, fönster slukar massor av energi ("genomsnittshuset" förlorar 35% av värmen genom fönster och dörrar :grin:) så ta bort alla fönster som inte är absolut nödvändiga och bygg vägg där.

Att ta bort onödiga fönster minskar dessutom risken för stölder.

Se även till att tilläggsisolera, många äldre utrymmen från 80-talet har bara 95 mm gullfiber som enda isolering vilket bara är ca 1/3 av vad som krävs som miniminivå vid nybygge av bostadshus idag.

Isolering är billigt och el är dyrt... enkelt kan ju vara att klistra på 50 mm cellplast på insidan av ytterväggen och sedan dra fast skivor med skruv tvärs igenom hela kittet - ca 1/3 av isoleringen kan man som regel ha innanför det diffusionstäta skikt som är standard ("byggplast") utan att daggpunkten hamnar fel. vill ni ha mer isolering än så blir det till att isolera från utsidan istället.

Fundera även på om ni framtiden kan byta värmesystemet mot något vettigare - sist jag tittade efter så var det billigare att värma huset med OLJA än direktel :crazy:

Kanske värmepump eller pelletskamin kan vara ett alternativ ?

Kort sagt så är direktverkande elelement i dåligt isolerade lokaler ungefär lika smidigt som att skjuta sig själv i foten med älgstudsaren ;)

Och att köra värmefläkt i stallet är ungefär som att skjuta sig i bägge fötterna samtidigt, sätt hellre värmekabel på vattensystemet så att det inte är hela världens undergång om det skulle råka bli nån enstaka minusgrad i stallet - en värmefläkt i stallet kan utan vidare kosta 100-200 kr per dygn medans 100 meter värmekabel kostar 18 kr per dygn...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hemmet Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 919
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 587
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka