Hur mycket kostade ditt föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tuvalisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 415
Sv: Hur mycket kostade ditt föl?

Varför skulle de behöva kosta så mkt?? om du har eget foder?

Jag räknar inte riktigt som du, utan jag räknar även med allt runt i kring som tex. avm, verkning, förs, vacc, underhåll.
Dessutom så är det inte helt gratis att ta eget foder heller.

Jag har 13 mil till närmaste seminstation,
Stationsavg 1500
veterinär 1600
uppstallning 60/dygn (även bete)
uppst sto+föl 70/dygn
porto spermatransport 120
+moms
Räknar med 1,50 kr kg hö (har eget men säljer)
40 kr bal spån
Har 4 hästar 1000 försäkring månad
kör med krafft olika per månad nu när jag har föl och hästar på bete
Hovslagare dyrt på vinter skodda ,oskodda på sommaren
Gruvar mig redan för kostnad på halvblodets betäckning.
Har tidigare betäckt naturligt och herregud vilken prisskillnad
de avkommorna var födda mellan 1980-2000 och blev bra ridhästar de också .Hade tur då och fick stona dräktiga och ej infekterade

Min lilla Krabat har väl kostat någonstans runt 15.000-20.000 kronor, vet inte exakt, men det är en uppskattning.
Mamma fullblod, pappa halvblodshingsten Poet

Har betäckt mitt nordsvenska brukssto och det gick på 3,500:- men tyvärr så blev hon aldrig dräktig. Men det är betydligt billigare att betäcka med nordsvensk än med halvblod, men så skiljuer sig ju priset på avkomman också betydligt.

/M

iofs men det beror på .
mitt sto som har dåliga meriter själv men en modersstam jag gillar är ingen hit att avla på jag fick inte ens tillbaka kostnaderna och jag står inte som uppfödare då jag fick stoet mot att ägaren står osm uppfödare till första fölet.
Nu var det inte meningen att denna skulle säljas men pga sjukdom i familjen var det ett måste.
hade jag kunnat vänta och kört in henne hade jag kanske fått mer.
Det är svårt att få ekonomi i travavlen med man måste få ett bra första föl o så gå med förlust o sen om den börjar tjäna pengar brukar det gå bättre. Oftast får man hoppas på uppfödarpengarna

Ja som jag läser här då,så ska jag vara väldigt lycklig ;)
Mitt sto va redan dräktig med min favvo hingst när hon kom hit ;) Så för mig har de bara kostat stoet;) Så två hästar för 15tusen..

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 064
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ramona
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka