Hur mycket kostade ditt föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tuvalisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 415
Sv: Hur mycket kostade ditt föl?

Ett konstaterande att inte ens en ung Flyingehingst är särskilt billig alltså!

Dräktighetsavg: 2500
Emballage+frakt: 1000
Levande fölavg: 8750

Och du är snabbt uppe i vad det kostar att betäcka med flera av importhingstarna som är i en helt annan liga!

Som sagt var - Flyinge marknadsför sig bra...

Ja men vad hände? Förr fanns det en del hingstar, ofta de yngre, men även de som inte var lika poppis som låg lägre i pris. Nu verkar det ju som man ska bo i närheten av Flyinge för att få kalaset billigare än en del äldre etablerade hingstar. Men som sagts tidigare, Flyinge är fantastiskt duktiga på marknadsföring. Dessutom blir de flesta hingstarna tävlade och det betyder ju en hel del i marknadsföring. Jo jag förstår att det kostar att driva Flyinge, men ser man vad ni betalar för att förhoppningsvis få stoet dräktigt, så är ju fölpriserna väldans låga.. Jag har vetat om det - men ändå..(jag har inte tagit fram föl¨på evigheter och lite förträngt att det är sponsring och kärlek det där med avel)
U

Jag tycker att det är väldigt intressant att tex en nygodkänd 3åring kostar 1500+6000kr + moms medans en lite äldre mer beprövad hingst kostar ungefär samma eller bara en spottstuver mer?! :crazy:

Jag funderade på ovannämnda nygodkända 3åring till mitt ena sto men insåg att de flesta äldre mer beprövade hingstar kostar bara runt en tusenlapp mer så jag valde bort honom.

Alltså jag tycker att de nygodkända hingstarna, speciellt 3åringarna, ska vara betydligt billigare än en äldre.

Jag menar åring=7500kr jämnfört med tex Alligator Fontiane 10000:-
Alltså betala 2500kr extra för att "veta" vad man får är ju ingenting..

Jag kan inte mer än att hålla med dig där! Man tar ju en liten chanskning med att använda en nybakad hingst som inte bevisat att han duger soom avelshingst. Hur många av BP- vinnarna ligger i Blup-toppen?
U

Ett konstaterande att inte ens en ung Flyingehingst är särskilt billig alltså!

Dräktighetsavg: 2500
Emballage+frakt: 1000
Levande fölavg: 8750

Och du är snabbt uppe i vad det kostar att betäcka med flera av importhingstarna som är i en helt annan liga!

Som sagt var - Flyinge marknadsför sig bra...

Fast detta är väl en sanning med modifikation

Jag betalar för fölet e. Jaguar Mail

1600 semin
3000 dräktighetsavg 16 dygnet
8000 levande föl

Totalt 12600kr exlusive moms

Detta är ju den faktiska kostande om man bor nära Flyinge. Betydligt billigare än om jag tagit en importhingst

har oxå kollat på ronhaldino h till mitt sto som reservhingst. men har för mej att levande fölavg är billigare typ 7500 kr???? Det som är bra med flyinge är att man ej betalar ngt förrän stoet är konstaterat dräktigt. (mer än skicken då +vetrinär)

Han kostar:

2000kr + 6000kr exl moms

Betäckt med Bayron.

Stationsavgift totalt 4300, Språng + skick ca 2400 då det tog sig direkt. Levande föl 6500+ moms. Tillkommer reg.avgifter, DNA, chip, pass, extra foder till stoet som är svårfött, transporter etc. Landar på ca 20000. Kan även välja 90-dagar 5000+ moms men då stoet är över 20år får jag ingen fosterförsäkring... Så det känns som om jag gör minst förlust med levande fölavgift.

Empire
språng 2000+ moms
90 dygn 7000 + moms
baktprov 450:-
veterinäravgift; brunst ( tog sig på första), UL 17 dygn, 40 dygn, 90 dygn 800:- + moms
foster-och fölförsäkring 2200:-
abortvirusvaccination 250:-
SH avgift 200:-
Summa 15350:-

Nu gick jag med stoet till hingstens hemstation, så det blev inga kostnader för vare sig transport eller uppstallning.

Jag har stoet enbart till avel, hon kostar mig ca 2000:-/ månad, så vill man kan man räkna med hennes kostnader också.

Lite nyfiken på hur ett avelsto kan kosta 2000kr/månad??

3000kr/månad lägger jag på mina 6st fast då har jag ju ingen hyra för box, men de är tävlande så de äter rätt mkt :crazy:

Nyligen sålt mitt avelssto, men hon kostade också en del även om jag hade henne billigt (inte hemma dock). Mat, verkning, försäkring, vaccinering, avmaskning, tandraspning etc... detr blir en slant om man slår ut det per månad.

3000:- för 6 st hästar, det är 500:- per häst. låter väldigt lite, men du kanske har varit smart när du förhandlade med foderleverantörer, förräkringsbolag och med din veterinär.:smirk:

3000kr/månad lägger jag på mina 6st fast då har jag ju ingen hyra för box, men de är tävlande så de äter rätt mkt :crazy:

Ja, eftersom jag inte har eget stall så står hon hon står uppstallad på ett ställe för 1800:-/månad, helinackordering ex. mockning, lägg till hovslagare, försäkring och övrigt som kan behövas så är jag uppe i ca 2000:-/ månad. Då har jag inte räknat med bensinpengar för att komma till/från stallet.

OJ men det var bra jobbat, kan jag få gå på ekonomikurs hos dig? Har hästen uppstallad billigt 1600 kr (inkl all mat), men lägger jag till hovslagare och försäkring blir det iallafall 3000 i månaden. Nu skor hovslagaren med skor på min eftersom den rids.. men ändå.. Jag ligger 1400 över bara i det som inte påverkas av om man har hästen hemma.. Vad gör jag fel ;) (detta var dessutom en glädjekalkyl från min sida..)
U

Jag fattar inte heller hur du får till det med 500 kr/ häst och månad. Jag har eget stall, foder (förutom miner och tilläggsfoder) och strö, men räknar ändå med att mina hästar kostar mig minst 1 000 kr/ månad styck.

Joyful G e. Careful - Acapulco Gold - Nepal, f.-07:

Avgift vid 45 dagars dräktighet: 10 000 + moms (12 500 kr)
Stationsavgift: 3000 kr
Dygnsavgift: 75 kr (7 dagar=525 kr)
Extra foder: 500 kr/månad (6 månader=3000 kr)
Färdkostnader: ca 500 kr/resan (5 resor=2500 kr)

12 500
3 000
525
3 000
+ 2 500
21 525

Kommande föl e.Balou u Rouet - Acapulco Gold - Nepal, f.-08

Avgift/dos: ~4650 kr (hittils seminerad 1 gång)
Stationsavgift: 3000 kr
Dygnsavgift: 75 kr (2 dagar=150 kr)
Extrafoder: 800 kr/månad (11 månader=8800 kr)
Färdkostnader: ca 500 kr/resan (hittils 2 resor, kommer att bli 3 till=2500 kr)

4 650
3 000
150
8 800
+2 500
17 100

OJ men det var bra jobbat, kan jag få gå på ekonomikurs hos dig? Har hästen uppstallad billigt 1600 kr (inkl all mat), men lägger jag till hovslagare och försäkring blir det iallafall 3000 i månaden. Nu skor hovslagaren med skor på min eftersom den rids.. men ändå.. Jag ligger 1400 över bara i det som inte påverkas av om man har hästen hemma.. Vad gör jag fel ;) (detta var dessutom en glädjekalkyl från min sida..)
U

Väldigt enkelt :idea: Eftersom jag bara räknade själva fodret

Köper hösilage för ca 1500kr/mån och kraftfoder för ca 1470kr/månad

Hästarna har fri tillgång på hösilaget och äter ca en bal per vecka.

Kraftfoder får de i genomsnitt 1,5kg dag, där en del får mer och andra får mindre.

Jag fattar inte heller hur du får till det med 500 kr/ häst och månad. Jag har eget stall, foder (förutom miner och tilläggsfoder) och strö, men räknar ändå med att mina hästar kostar mig minst 1 000 kr/ månad styck.

Varför skulle de behöva kosta så mkt?? om du har eget foder?

Men t ex mineraler, betfor, strö, försäkring, hovslagare ev. veterinär mm, kostar det dig ingenting? Har man eget stall kommer det ju också till underhåll på både stall och hagar, och vem kör bort gödseln?

Alla som avlar på halvblod ska vara glada.
En travhingst som är "billig" ligger på runt 6000+ moms + 1500-2000 i bokning mm.
En "normal" travhingst ligger runt 16´-20´lugnt + bokning ca 2000-3000 kr
Jag betalade 10´+moms ingen bokning(därför jag valde den) + vet avgifter stations avgifter mm på runt 11´
Normalt för en travhäst nej billigt.
Därför att jag jobbat på station o undvek ifall att behandling när hon inte tog sig på första. Äggen var outvecklade så vi gav henne en chans till där sparade jag ca 3000 kr o hon tog sig.
JAg slapp alltså billigt undan.

Som jag skrev så räknar jag bara på foder dvs det müslifoder som jag ger och hösilage. Jag ger ingenting annat till dem i foderväg.

Gården bor vi på och försäkring är ju eg inget som är ett tvång :D Nu har jag iof en sponsor som står för just försäkringen.

Jag har det nog ganska bra iom att jag köper rätt billigt av allt.

Gödseln körs bort ca var 7e år eftersom vi har en stor gödselstad så behövs det inte oftare.

Underhåll på husen hade jag behövt att göra även om jag inte hade hästarna där :idea:

Hagarna kostar inte många kronor, stolpar och elrep behöver inte bytas ut speciellt ofta, är utbytta hos oss endast en gång på 15år

Än så länge avlar jag inte något alls, bara lyssnar och lär. Men jag har förstått att det svider hårdare i plånboken att avla travare och galoppörer, men samtidigt är ju chansen större att få vettigt betalt.. Eller har jag missat något?
U

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 064
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ramona
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka