Hur mycket kostade ditt föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tuvalisan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 415

Tuvalisan

Trådstartare
Lite nyfiken på er som har fått föl och ska få föl, vad kommer fölet ha kostat då det kommer ut? Specificera gärna kostnaderna lite löst oxå, vad ni räknar med i totalsumman. Oxå vem ni betäckt med är ju intressant.

Sv: Hur mycket kostade ditt föl?

Jag har inte velat räkna ihop vad min älskling kostat mig sammanlagt... :D :angel:
Men om jag gör det så ska jag meddela dig! ;) :p

Betäckt med Laptop.

2000 i språng
7000? i levande föl
(exkl moms)

4000 i stationsavgift
200? i dygnsavgift till stationen

Fölförsäkringen kommer jag inte ihåg vad den kostade.

200 extra i månaden, (ren gissning), i genomsnitt för foder under dräktigheten, (bra hö gör mycket)

Här är inte bensinkostnader inräknade för transport.

Tja, man kommer inte undan med 15 000 iallafall. Snarare närmare 20 000:-:eek:

vi brukar räkna med 20.000:- för en normalstammat halvblodsföl.

vi landar på ca 17 000 inkl moms och då har vi ändå halva levandefölavgiften och gratis registrering pga stimulans paketet.
betäckte med feliciano. utan rabatterna hade det blivit ca 6500 till.
vi har ej haft någon extra fölförsäkring, transporterna är ej inräknade och inga större fodertillägg heller.

oj oj detta vill man ju inte räkna på...

jag har betäckt med Richtfield

2000.- 17 dygnet
7000.- levande föl (?)

Har för mig att flyinge tog runt 500,. per skick och låda..
Så det blev ju 6 skick * 500.- =3000.-

betalade över 7000 när jag hämtade stoet.. blev inte dräcktig på första försöket...

Detta är exl moms

Sen kommer extra foder mineraler och vitaminer på..

Lägg på avgifter för reg, pass och chip.
Hos vissa raser (där stamboken ej finns i Sverige) är det en betydande kostnad, typ nån tusenlapp till :smirk:

Lite nyfiken på er som har fått föl och ska få föl, vad kommer fölet ha kostat då det kommer ut? Specificera gärna kostnaderna lite löst oxå, vad ni räknar med i totalsumman. Oxå vem ni betäckt med är ju intressant.

Mitt sto resorberade i höstas.
Då var jag uppe i 19 000 kr......

*kl*

Jag räknar på MINST 10000kr i stationsavgifter

Stationsavg 1200kr
Seminavg 1500kr (TAI)
Prover etc 1000kr
Dygns avg 80kr * ???
Övrigt 1500kr
=5200kr +moms och dygnsavgiften

Sen tillkommer hingstens avgifter, bränsle, ev hyra av transport för att ta sig till seminstationen. och försäkring om man vill försäkra fostret då så klart.

Så jag har räknat på ca 25000kr till 5åringen (hingsten 10000+moms) och ca 20000kr till 4åringen som får en ngt billigare hingst.

Dräktighetsavg: 2500
Emballage+frakt: 1000
Seminavgift: 2200
Stationsavgift: 1900
Uppstallning/bete: 5250 (1/5-3/7)
Extra dräktighetskoll: 450
Extra foder: 2200
Övrigt: 1000
Levande fölavg: 8750
SUMMA: 25250
Hingsten är Ronaldinho H.

Betäckningsavgift: 7500
Uppstallning/bete: 7700 (1/4-11/8)
Veterinär,medicin,U-L: 3400
Extra dräktighetskoll: 450
Övrigt: 1000
SUMMA: 20050
Hingsten är Johnny War Chic.

Jag har funderat fram o tillbaka på en hingst som kostar 25000.... lägg där till alla staionsavgifter + 3000 kr i bokning o allt som tillkommer för att inte glömma momsen.
Fast 25000 på levande för är rätt billigt inom travsporten!
Men det lutar nog åt en annan hingst!!! Eller JA, det blir en för under tiotusenlappen (plus allt de andra)

Nu blir jag nyfiken... vilken hingst funderar du på?

*kl*

Vi kalkylerar 10 000:- per sto för att få dräktigt (oftast hamnar man runt 5-7000:- beroende på om stoet tar sig på första, hur länge hon står på station osv. Sedan tillkommer hingstens avgifter, ev. försäkringar på foster, märrens kostnader under året, DNA, id-kontroll och reg osv.

*funderar* betalade 8000:- till seminstationen för seminering med FAI, ett baktprov och uppstallning för sto med föl under en vecka.
Känns inte så farligt -nu. Men då räkningarna trillar in den ena på den andra och man har några ston där samtidigt, då blir det svettigt.

;) Glömde liksom titta i taxeringskalendern innan jag gifte mig......:D

Gira :banana:

Ett konstaterande att inte ens en ung Flyingehingst är särskilt billig alltså!

Och du är snabbt uppe i vad det kostar att betäcka med flera av importhingstarna som är i en helt annan liga!

Som sagt var - Flyinge marknadsför sig bra...

Du är ju väldigt duktig och insatt i sånt här.. Jag hade tänkt fara iväg med min på nästa brunst men är helt novis... Lust att tipsa lite???

Betäckt med Hip Hop 1045.

16dgr avgift 2000
Stoavgift 200
Transport 250
+ moms = 3063kr

Seminavgift 1400
Stationsavgift 1000
Transport 240
+ moms = 3300kr

Levande föl 6000 + moms = 7500kr
X-tra vacc av sto 130kr

Så hittills exkl bensinkostnad för resor ligger jag på 13993 kr, om det nu blir ett levande föl vill säga, är inte fött än. :D

Hon är ultraljudad ytterligare en gång på 116 dgr ( 4:e gången efter insemination) som jag trodde fakturerades separat då den var frivillig så att säga men har inte fått någon faktura på den. Jag tackar och tar emot.
Extra foderkostnader för stoet har jag inte lagt på då jag näringsmässigt sett legat på samma nivåer som om jag hade haft henne i full träning så jag hade fått ge liknande foder även om hon inte varit dräktig. Någon fosterförsäkring tecknade jag inte då mina kostnader (drygt 6000kr) knappt täckt vad premien skulle gå på.

Vi har betäckt med Aerline H. Fölning beräknas om 3 veckor, än så länge har kalaset kostat runt 16 000 kr.

*knapplån*

Jag förde excel-blad på förra årets föl "på kul" (hur kul det nu är :crazy: ) och hon kostade fram tills hon föddes + registrerings- och ID/chipkostnaden 20880 kr.

e. Last Liberty (1800 + moms i dräktighetsavgift samt 7000 + moms i levande fölavgift = "normal" hingst) och hon tog sig på första semineringen i första brunsten så det krävdes bara ett skick.

Har räknat med allt till födelsen exkl. kostnader för stoet förutom tilläggsförsäkringen. Däremot har jag inte räknat med försäkrings, verknings, avmasknings och vaccineringskostnader för fölet fram tills avvänjning vilket blir ca 6100 kr till (8 mån försäkring + 2 influensa och 2 stelkrampsvaccinationer, 2 avmaskningar, 4 verkningar). Plus veterinärkostnader (i mitt fall ca 2500 kr).

Plus fölvisningskostnader men de låter jag bli att räkna med.

Så totalt kostade hon ca 29 500 kr fram till avvänjning, exkl. uppstallnings och extra foderkostnader för stoet.

Ett konstaterande att inte ens en ung Flyingehingst är särskilt billig alltså!

Och du är snabbt uppe i vad det kostar att betäcka med flera av importhingstarna som är i en helt annan liga!

Som sagt var - Flyinge marknadsför sig bra...

Ja, du har så rätt så.
Meningen var ju att hon skulle semineras med Cardento. Men jag fick hastigt byta till en annan hingst, när hon stod med stort fint ägg och det inte fanns tillräckligt med sperma... :crazy:
Så det blev R som ploppade upp i skallen... :D

har oxå kollat på ronhaldino h till mitt sto som reservhingst. men har för mej att levande fölavg är billigare typ 7500 kr???? Det som är bra med flyinge är att man ej betalar ngt förrän stoet är konstaterat dräktigt. (mer än skicken då +vetrinär)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 064
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ramona
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka