Hur mycket klara en minishettis?

I

ican_89

Hej
Jag har precis börjat köra våt nya shettis. Vi har åkt två stycken på vagnen (vuxna) mellan 70- 80 kg.
Jag undrar hur mycket han orkar dra?
Han är väldigt musklad o tränad. Men hur många kan vi sitta på vagnen va rekomenderas?

Tack på förhand "

Sv: Hur mycket klara en minishettis?

Med loksele eller bröstsele där det finns draglinor och baksele kan man lugnt åka två vuxna. Rockarden måste vara bra balanserad, så den inte lutar bakåt eller tynger väldigt mycket på ryggen.

Har kört minishettisen mimmi på 86 cm många gånger i backig sandskog utan problem. De älskar att få göra nytta!

Bifogar en bild på en mycket välutrustad och vältränad shettis.

Senast ändrad av en moderator:

En sådan raring :love:
Önskar att min dam kunde vara lika välsvarvad över magen :D

Men detta handlade ju enligt rubriken om en MINIshettis... klarar de verkligen att dra runt 160 kilo plus vagn?

Och räknas en shetti på 86 cm till mini?

uppenbarligen klarar de det. Lovar, jag sitter inte och hittar på. Med Korrekt utrustning och kunskap och träning kan en minishettis säkerligen dra upp mot 300 kilo. Och är det en fyrhjulsvagn kan man åka 4 vuxna pers om inte terrängen är helt förskäcklig och man har broms på vagnen.
Jag upplever det som att det just är bakselen som kan bli problem på de små, men styrkan framåt finns, och viljan.
Man säger att en häst utan problem drar sin dubbla vikt, lägg därtill en vältränad ponny så kan de dra ännu mycket mera.

Jag vet inte gränsen för mini. Men jag vet att mimmi är en liten ädel shettis, med tunna tunna ben och käck uppsyn! (ej hon på bilden)

Har själv minis. Kör dom dock inte pga lathet :angel: Men har fått höra 100kg på rak väg.

Men vet inte alls, detta är bara vad jag har hört. Har aldrigt provat ordentligt då det endast är våran ena som är inkörd men inte mkt mer..

MVH

När jag köpte mitt lilla sto. (78cm) frågade jag uppfödaren(mycketerfaren)om hur mycket hon skulle orka dra. Ja, iallafall 400kg svarade hon mig.
Men det är klart de måste ju vara tränade för det oxå, det är ju nått man bygger upp.
Sen är det ju lite beroende på samvetet oxå:crazy: Jag tycker det känns konstigt att sätta mig i vagnen även om jag vet att hon klarar mig och vagn:smirk:...

De ska jag göra!

tack för svar

Jag kör med en bröstsele. och han visar verkligen att han tycker det är roligt att köra men man vill ju vara säker så att de inte tar någon skada på honom o dra för mkt.

Han är då 83 cm o klassas som minishetland men jag vet ej vad max måttet är för att de ska klassas som de.

86cm max.107 cm för standard, annars svensk ridponny.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 815
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025