J
joeva
Alltså... vad är man skyldig att upplysa om när det gäller tidigare sjukdomar och hältor när man säljer en häst????????
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså... vad är man skyldig att upplysa om när det gäller tidigare sjukdomar och hältor när man säljer en häst????????
reglerna är skärpta, som säljare måste du i egen självbevarelse drift för att undvika att du sen står med ett köp som går tillbaks, i princip upplysa om ALLT för att undvika senare problem gällande försäljningen.
Det beror på om man vill vara ärlig eller inte
Men jag personligen skulle berätta om den har haft någon sjukdom, skada, hälta eller något annat.
Men jag jag vet inte om det är en skylldighet som säljare att göra det eller inte.
Är det något som kan återkommar tror jag att man är skyldig att uppge det, eftersom det annars kan ses som dolt fel och köpet går tillbaka. Men det beror även på vad som står i köpeskontraktet. Likadant om den är överkänslig mot något, har en allegri, eksem osv.
Ja, och jag som är på hästjakt hoppas att det är något folk i allmänhet vet om. Oroar mig att folk tror att det är upp till var och en vad man vill upplysa om.
Inte minst blir jag förbannad om folk tycker att det är ok att ljuga lite. Det visar på en fruktansvärd hänsynslöshet mot det djur man har ägt. Ju mer kunskap ny ägare har om hästen, desto större chans har ny ägare att ta hand om hästen på rätt vis. Att låta ny ägare träna och tävla, på en häst man vet inte klarar det är grymt.
Hälsning Maja
jag skulle säga allt. men det är ovanligt att man gör det. vet hästar som säljs som haft båda senskador och bronkit, där dom inte säger nåt om det.
Så återkommande hältor ska man berätta om då?
Som privatperson tycker jag att man ska upplysa om allt som kan ha, eller har betydelse för hästens framtida hälsa. Allt annat, som tidigare förkylningar, hovbölder (små sådana) och mindre sårskador ska man upplysa om ifall kunden frågar. Men allt som har medecinsk betydelse ska redovisas för!
Att du ens behöver fråga en sådan sak!
Självklart ska man berätta allt man vet, för hästens skull och för de nya ägarnas skull och för sitt eget samvetes skull!
Återkommande hältor borde ju vara direkt avgörande till ett köp eller ej!