Hur mycket kan man undanhålla om hästens tidigare skador och sjukdomar????????????

J

joeva

Alltså... vad är man skyldig att upplysa om när det gäller tidigare sjukdomar och hältor när man säljer en häst????????

Sv: Hur mycket kan man undanhålla om hästens tidigare skador och sjukdomar???????????

Det beror på om man vill vara ärlig eller inte:)

Men jag personligen skulle berätta om den har haft någon sjukdom, skada, hälta eller något annat.

Men jag jag vet inte om det är en skylldighet som säljare att göra det eller inte.

Sv: Hur mycket kan man undanhålla om hästens tidigare skador och sjukdomar???????????

Är det något som kan återkommar tror jag att man är skyldig att uppge det, eftersom det annars kan ses som dolt fel och köpet går tillbaka. Men det beror även på vad som står i köpeskontraktet. Likadant om den är överkänslig mot något, har en allegri, eksem osv.

Alltså... vad är man skyldig att upplysa om när det gäller tidigare sjukdomar och hältor när man säljer en häst????????

Som säljare har du upplysningsplikt, så du är skyldig att upplysa om allt du känner till. Det bästa är ifall du även kan få ut kopior på veterinärjournaler osv.

reglerna är skärpta, som säljare måste du i egen självbevarelse drift för att undvika att du sen står med ett köp som går tillbaks, i princip upplysa om ALLT för att undvika senare problem gällande försäljningen.

reglerna är skärpta, som säljare måste du i egen självbevarelse drift för att undvika att du sen står med ett köp som går tillbaks, i princip upplysa om ALLT för att undvika senare problem gällande försäljningen.

Ja, och jag som är på hästjakt hoppas att det är något folk i allmänhet vet om. Oroar mig att folk tror att det är upp till var och en vad man vill upplysa om.

Inte minst blir jag förbannad om folk tycker att det är ok att ljuga lite. Det visar på en fruktansvärd hänsynslöshet mot det djur man har ägt. Ju mer kunskap ny ägare har om hästen, desto större chans har ny ägare att ta hand om hästen på rätt vis. Att låta ny ägare träna och tävla, på en häst man vet inte klarar det är grymt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Skullle aldrig ljuga just pga hästen.
Säljer hellre som promenadhäst än lura i någon att det är ok att tävla osv om det inte är det. Stackars häst isf.

Är du privatperson som säljer så är det ju köparen som har undersökningsplikt. Då antar jag att man som säljare får svara ärligt på alla frågor som köparen har. Sen beror det väl på vilket samvete man har. Jag har personligen berättat allt om hästen när jag sålt för att jag vill att köparen ska veta så mycket som möjligt.
Men det är skillnad om säljaren är privatperson eller företagare. jag har inte koll på exakt vilka regler som gäller, men är säljaren en företagare är dess ansvar större.

Det beror på om man vill vara ärlig eller inte:)

Men jag personligen skulle berätta om den har haft någon sjukdom, skada, hälta eller något annat.

Men jag jag vet inte om det är en skylldighet som säljare att göra det eller inte.

Man tycker ju att det skulle vara självklart att berätta allt... sen är det fult som många gör tex att berätta lite men inte allt för att det ska se bra ut.

Är det något som kan återkommar tror jag att man är skyldig att uppge det, eftersom det annars kan ses som dolt fel och köpet går tillbaka. Men det beror även på vad som står i köpeskontraktet. Likadant om den är överkänslig mot något, har en allegri, eksem osv.

Så återkommande hältor ska man berätta om då?

Ja, och jag som är på hästjakt hoppas att det är något folk i allmänhet vet om. Oroar mig att folk tror att det är upp till var och en vad man vill upplysa om.

Inte minst blir jag förbannad om folk tycker att det är ok att ljuga lite. Det visar på en fruktansvärd hänsynslöshet mot det djur man har ägt. Ju mer kunskap ny ägare har om hästen, desto större chans har ny ägare att ta hand om hästen på rätt vis. Att låta ny ägare träna och tävla, på en häst man vet inte klarar det är grymt.

Hälsning Maja

Jag håller med..!!! Man tror ju gott om folk och tror att de ska berätta allt, men det gör dom (en del alltså) inte, ofta säger dom lite grann (skönmålar) för att det ska se bra ut (annars får dom ju inte hästen såld) och tror att det ska räcka. Jag blir också jätteförbannad :devil:

Kan tipsa andra om att ta reda på så mycket som möjligt om bakgrunden på en häst som man ska köpa. Ringa förra ägarna tex, kontakta försäkringsbolaget och tidigare vet. Säger säljaren 1 skada/sjukdom... ta reda på ALLT om detta då (ett stort tips till alla som ska köpa häst)!!!!!!!!

Tycker man ska säga allt! Stackars häst annars. Skulle aldrig kunna göra så mot min häst i alla fall!

jag skulle säga allt. men det är ovanligt att man gör det. vet hästar som säljs som haft båda senskador och bronkit, där dom inte säger nåt om det. :crazy:

jag skulle säga allt. men det är ovanligt att man gör det. vet hästar som säljs som haft båda senskador och bronkit, där dom inte säger nåt om det. :crazy:

Man kan ju fråga sig varför så många nu ändå gör så mot hästarna????? Kan någon säljare svara på det? Vill man hellre sälja till priset av hästen hälsa kan man ju undra??? Varför undanhåller man ofta hela historien och berättar bara lite för att det ska verka ok? Tex berättar om 1 hälta när hästen i själva verket varit halt vid typ 5 tillfällen. Chansar man och hoppas på att det kommer en "okunnig" köpare, eller hur tänker folk???:confused:

Så återkommande hältor ska man berätta om då?

Att du ens behöver fråga en sådan sak!

:eek:

Självklart ska man berätta allt man vet, för hästens skull och för de nya ägarnas skull och för sitt eget samvetes skull!

Återkommande hältor borde ju vara direkt avgörande till ett köp eller ej!

Som privatperson tycker jag att man ska upplysa om allt som kan ha, eller har betydelse för hästens framtida hälsa. Allt annat, som tidigare förkylningar, hovbölder (små sådana) och mindre sårskador ska man upplysa om ifall kunden frågar. Men allt som har medecinsk betydelse ska redovisas för!

Som privatperson tycker jag att man ska upplysa om allt som kan ha, eller har betydelse för hästens framtida hälsa. Allt annat, som tidigare förkylningar, hovbölder (små sådana) och mindre sårskador ska man upplysa om ifall kunden frågar. Men allt som har medecinsk betydelse ska redovisas för!

Nä... man kanske inte kan redovisa varje småsår direkt.

Att du ens behöver fråga en sådan sak!

:eek:

Självklart ska man berätta allt man vet, för hästens skull och för de nya ägarnas skull och för sitt eget samvetes skull!

Återkommande hältor borde ju vara direkt avgörande till ett köp eller ej!

Har själv råkat ut för det nämligen... :(
Man undrar ju hur folk tänker egentligen!!!????

Du är skyldig att berätta allt. Om det kommer fram att din häst varit skadad och behandlad hos veterinär tex och du inte berättat om det när de frågar så kan de låta köpet gå tillbaka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 095
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar