Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ärligheten vara ju längre... Hörde precis om ett fall där säljaren sålde ett helt frisk föl, men som tydligen skadade sig i hagen... Köparen åkte till vetklinik som ej kunde fastställa om skadan funnits sen innan eller ej... Säljaren blev dömd till att betala tillbaka alla pengar + stallkostnader+ alla andra omkostnader så det kan vara dyrt om faller i en... Ärlighet vara som sagt längst oavsett om man är säljare eller köpare... Sen ska man ju aldrig köpa utan att hästen blivit vetrinärsbesiktigad och litar man inte fullt ut på säljareb så beställer man en mer ingående bes. Den kostar förvisso lite mer... men det kan bli dyrt med felköp också...
Självklart upplyser man köparen om allt man vet !!!
För sitt eget och hästens bästa ska man berätta ALLT. Men vad man är skyldig att göra, det är väl reglerat enligt lag och det kan jag inte uttala mig om.
Återkommande hältor borde ju vara direkt avgörande till ett köp eller ej!
Det beror på vad hästen är tänkt att användas till och till vilket pris. Självklart ska man upplysa om det så att köparen kan ta hänsyn till det i sin bedömning.
Ska man ha hästen som endast sällskap så kanske någon kunde överväga att köpa en halt häst, jag vet att jag själv inte skulle göra det.
Det finns ju gott om friska billiga hästar att köpa om man endast är ute efter sällskap. Finns ju även sådana till skänks, tex en fd travare som oftast är mycket väl hanterade och borde funka bra som sällskap.
Kan inte se varför man skulle vilja köpa en häst med återkommande hältor, oavsett så ska man ju som säljare påtala detta problem, det är ju av största vikt.
Med tanke på att hältor till 90% beror på felaktig träning eller överträning för individen, skulle jag inte alls vara så kategorisk. Ändå håller jag med om att det är av största vikt och visst påverkar det attraktionskraften och därmed priset.
Att köpa en halt häst är inte samma sak som att köpa en häst som haft återkommande hältor. Det ena är akut, det andra historik. Det måste vara mycket svårt att dölja en akut hälta vid försäljning....
Men skulle någon av er köpa en häst som ni kanske vill tävla lite med om ni visste att den varit halt vid 4-5 tillfällen under loppet av 4-6 år?