Hur mycket kan man undanhålla om hästens tidigare skador och sjukdomar????????????

Sv: Hur mycket kan man undanhålla om hästens tidigare skador och sjukdomar???????????

Självklart upplyser man köparen om allt man vet !!!

Sv: Hur mycket kan man undanhålla om hästens tidigare skador och sjukdomar???????????

:)Ärligheten vara ju längre... Hörde precis om ett fall där säljaren sålde ett helt frisk föl, men som tydligen skadade sig i hagen... Köparen åkte till vetklinik som ej kunde fastställa om skadan funnits sen innan eller ej... Säljaren blev dömd till att betala tillbaka alla pengar + stallkostnader+ alla andra omkostnader så det kan vara dyrt om:devil: faller i en... Ärlighet vara som sagt längst oavsett om man är säljare eller köpare... Sen ska man ju aldrig köpa utan att hästen blivit vetrinärsbesiktigad och litar man inte fullt ut på säljareb så beställer man en mer ingående bes. Den kostar förvisso lite mer... men det kan bli dyrt med felköp också...

:)Ärligheten vara ju längre... Hörde precis om ett fall där säljaren sålde ett helt frisk föl, men som tydligen skadade sig i hagen... Köparen åkte till vetklinik som ej kunde fastställa om skadan funnits sen innan eller ej... Säljaren blev dömd till att betala tillbaka alla pengar + stallkostnader+ alla andra omkostnader så det kan vara dyrt om:devil: faller i en... Ärlighet vara som sagt längst oavsett om man är säljare eller köpare... Sen ska man ju aldrig köpa utan att hästen blivit vetrinärsbesiktigad och litar man inte fullt ut på säljareb så beställer man en mer ingående bes. Den kostar förvisso lite mer... men det kan bli dyrt med felköp också...

Var säljaren en näringsidkare eller privatperson?

För sitt eget och hästens bästa ska man berätta ALLT. Men vad man är skyldig att göra, det är väl reglerat enligt lag och det kan jag inte uttala mig om.

För sitt eget och hästens bästa ska man berätta ALLT. Men vad man är skyldig att göra, det är väl reglerat enligt lag och det kan jag inte uttala mig om.

Är det nån som har exempel från nån tingsrättsdom eller liknande???

Återkommande hältor borde ju vara direkt avgörande till ett köp eller ej!

Det beror på vad hästen är tänkt att användas till och till vilket pris. Självklart ska man upplysa om det så att köparen kan ta hänsyn till det i sin bedömning.

Däremot är det ju inte så att bara för att hästen får återkommande "hältor" hos den nya ägaren - det är i sig inte ett bevis för att de problemen funnits tidigare. Hältor är mycket ofta resultatet av felaktig träning (det finns forskare som hävdar att 90% av klinikbesöken för hältor beror på träningsvärk eller felaktiga träningsmetoder).

För hästens skull bör man ge så komplett information som möjligt - då får köparen bäst förutsättningar att ge hästen ett så bra liv som möjligt.

Jag blir upprörd när hästar med skadeproblem säljs som tävlingsämnen - det enda som händer är att hästen tränas över sin förmåga i ett halvår (i lidande) och sedan går sönder och då har man en häst som mår dåligt och en hästägare som mår dåligt. Det kallar inte jag god djuromsorg (eller kundvård om säljaren är ett företag).

Det beror på vad hästen är tänkt att användas till och till vilket pris. Självklart ska man upplysa om det så att köparen kan ta hänsyn till det i sin bedömning.

Ska man ha hästen som endast sällskap så kanske någon kunde överväga att köpa en halt häst, jag vet att jag själv inte skulle göra det.

Det finns ju gott om friska billiga hästar att köpa om man endast är ute efter sällskap. Finns ju även sådana till skänks, tex en fd travare som oftast är mycket väl hanterade och borde funka bra som sällskap.

Kan inte se varför man skulle vilja köpa en häst med återkommande hältor, oavsett så ska man ju som säljare påtala detta problem, det är ju av största vikt.

Ska man ha hästen som endast sällskap så kanske någon kunde överväga att köpa en halt häst, jag vet att jag själv inte skulle göra det.

Det finns ju gott om friska billiga hästar att köpa om man endast är ute efter sällskap. Finns ju även sådana till skänks, tex en fd travare som oftast är mycket väl hanterade och borde funka bra som sällskap.

Kan inte se varför man skulle vilja köpa en häst med återkommande hältor, oavsett så ska man ju som säljare påtala detta problem, det är ju av största vikt.

Med tanke på att hältor till 90% beror på felaktig träning eller överträning för individen, skulle jag inte alls vara så kategorisk. Ändå håller jag med om att det är av största vikt och visst påverkar det attraktionskraften och därmed priset.

Att köpa en halt häst är inte samma sak som att köpa en häst som haft återkommande hältor. Det ena är akut, det andra historik. Det måste vara mycket svårt att dölja en akut hälta vid försäljning....

Med tanke på att hältor till 90% beror på felaktig träning eller överträning för individen, skulle jag inte alls vara så kategorisk. Ändå håller jag med om att det är av största vikt och visst påverkar det attraktionskraften och därmed priset.

Att köpa en halt häst är inte samma sak som att köpa en häst som haft återkommande hältor. Det ena är akut, det andra historik. Det måste vara mycket svårt att dölja en akut hälta vid försäljning....

Men skulle någon av er köpa en häst som ni kanske vill tävla lite med om ni visste att den varit halt vid 4-5 tillfällen under loppet av 4-6 år?

Men skulle någon av er köpa en häst som ni kanske vill tävla lite med om ni visste att den varit halt vid 4-5 tillfällen under loppet av 4-6 år?

Kanske. Beroende på övriga omständigheter. Men det skulle definitivt göras med tanken i bakhuvudet att det kanske inte alls går att komma till tävling, det är en överhängande risk att hästen inte håller.

Men om jag säger att jag funderar på tävling och säljaren inte skulle upplysa om en sådan sak, är det åt h-vete. Det är iofs åt h-vete ändå att inte upplysa om det, men om jag dessutom är tydlig med att jag vill träna för tävling är det rent svineri mot den stackars hästen.

Men även om hältor kan bero på överträning eller felaktig ridning så kan de ju ha slitit så mkt på hästen att den faktiskt inte håller för i stort sett ngt. Och att köpa en sällskapshäst som man måste lägga ner massor med tid och pengar på för att den är halt redan innnan köpet, det skulle kännas onödigt.
Och har man tänkt använda hästen, då kan man ju stå där med en häst man varken kan använda eller sälja.

Jag skulle inte heller köpa en häst som var halt, varför köpa problem när man kan få dem ändå? Säger som Grängesberg, det finns billiga hästar som inte är halta om man bara vill ha för sällskap eller promenadridning.

För det första pratar vi om olika saker. Ni pratar hela tiden om en häst som "är halt", dvs för mig akut halt. Det jag diskuterar är en häst som tidigare har varit halt flera gånger, dvs återkommande hältor. Det är EN milsvid skillnad.

Sedan kan man ändå resonera lite olika gällande vilka krav man ställer på en häst som ska köpas. Överens kan vi säkert vara om att det är säljarens förbannade plikt mot både hästen och köparen att upplysa om återkommande hältor. En akut hälta kan man knappast mörka även om man vill (jo, det går, man kan ge smärtstillande droger precis innan provridning, men då är vi på en annan brottslig nivå).

Som andra redan har skrivit så skulle jag som säljare, både för att skydda mig själv OCH värna om hästen upplysa om ALLT jag kunde minnas i skadeväg.

Jag sålde tex en häst som hade känslig mage och till och med varit buköppnad 1 gång. Jag ville inte riskera att köparen gav henne felaktigt foder så att hon blev sjuk ej heller att ev riskera att få tillbaka hästen efter x antal koliker under x antal månader.

Fast man fattar inte hur en del säljare resonerar. De hoppas förmodligen på TUR eller korkade köpare för hur kan man annars förklara att så många försöker sälja uppenbart HALTA hästar? Eller är de så okunniga själva att de inte märker att hästen är halt? Många har, både IRL och via Internet vittnat om hur de åkt hur långt som helst för att titta på saluhästar och mötts av halta hästar!

I vissa fall så tycker jag akut hälta och återkommande gamla hältor är lika illa. Det beror helt på vad den återkommande hältan var för hälta. En återkommande hälta på en häst där ingen egentlig orsak hittats, en sådan häst skulle jag inte vilja köpa, det är i mina ögon lika illa som att köpa en häst som är halt vid köpetillfället.

Jag vill inte köpa problem, de kan jag få ändå!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 095
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka