Hur mycket kan man träna?

linnsan

Trådstartare
Funderar lite på hur mycket man kan träna/motionera kroppen utan att det sliter (mer än vanligt slitage). Då jag vill gå ner i vikt snabbast möjligt så funderar jag på olika lösningar och alternativ och vilket som är bäst.

Skulle det vara för mycket att jogga ca 1 h/dag i 8-9 km/h tempo? Kanske t.o.m mer? Jag är inte jätte jättefet men är 163 lång och väger 73 kg:crazy:. Jag har inga problem att jogga under en timme så det är inte att börja från noll. Visst blir man ju ansträngd såklart men inte HELT död efteråt.

Sen även styrketräning varannan dag och främst då med min egen vikt.

Gå kan jag ju iofs göra en dag och hoppa över joggningen. Om man går 2-3 h?

Alltid bra om man får lite andra åsikter;)

Kanske tom ngn mer härinne som också försöker bli av med ett antal extrakilon:idea::D

Sv: Hur mycket kan man träna?

Jag är inte helt hundra men när jag jobbade på gym sa alltid tränarna där att man bryter ner muskler och styrka när man tränar mer än typ en timme. För att musklerna ska bli starkare så krävs vila och återhämtning. Är det fett du vill bränna så skulle jag blanda styrke- och intervallträning med långsammare jogging. Minst en vilodag i veckan och kanske 3 dagar styrka och 3 dagar jogging?

Men det är några saker till jag skulle vilja lyfta upp: 1. glöm inte vardagsmotion som städning, gå i trappor osv. 2. Se över matvanor så klart. Ät allt du vill men gärna bestämda tider och lite mindre än du är van vid. Ska du träna så mycket som varje dag är det extra viktigt att du får i dig ordentligt med energi ju, annars kommer det gå ut över din vikt och ditt humör :(. 3. Kolla hur det står till med hormoner och körtlar. Det är jättevanligt att kvinnor har exempelvis PCOS som gör att det är jättesvårt att gå ner i vikt för det sitter inte där man förväntar sig att det ska göra. Det finns dock medicin att få, så det är långt ifrån hopplöst!

Gjorde som du förut, ville gå ner så snabbt som möjligt. Drick mycket vatten, hjälper att hålla en mätt längre. Jag drack under tiden jag tränade Nutrilett Shake, som både är mättande och håller sockersuget borta. Ska du promenera så tänk på att gå snabbt, så kroppen verkligen får arbeta. Jag sprang på löpband samt tränade styrketräning 4 dagar i veckan under 2 månader.Och gick ner 10kilo. Tänk bara på att inte andvända tunga tyngder, lättare tyngder ger mer "femina" muskler:) Och som ovanstående skrev, glöm inte bort den vardagliga träningen! Mvh

Ja, jag tänkte på joggingen som motion. Sen kan man ju ta ett lite mer ansträngande pass i veckan så man ökar konditionen ordentligt också:)

Och sen en "vilo dag" där jag istället går 2-3 h. Borde det inte gå? Jag joggar ju lugnt såklart:)

Ja, det låter bra:)

Vardaglig träning blir det i stallet när jag pysslar och är ute och går/tränar med hundarna. Så det är ju inte bara under den timmen som jag rör på mig;)

Dock har det varit dåligt både med att göra så mycket i stallet förutom att hälsa och gosa lite med hästarna och promenaderna med hundarna har väl inte varit de allra bästa den senaste tiden:S

Men det ska bättras på nu!

Jag kommer att använda kroppen som tyngd. Iallafall mest och om jag använder annat så blir det lätta tyngder.

Tack för alla svaren!

Ja, det låter bra:)

Vardaglig träning blir det i stallet när jag pysslar och är ute och går/tränar med hundarna. Så det är ju inte bara under den timmen som jag rör på mig;)

Dock har det varit dåligt både med att göra så mycket i stallet förutom att hälsa och gosa lite med hästarna och promenaderna med hundarna har väl inte varit de allra bästa den senaste tiden:S

Men det ska bättras på nu!

Ska du jogga så räcker det nog med 4-5 dagar i veckan, börja med 3 dagar i veckan och sen utöka. Så slipper du få slitningar på knä osv. 1 vilodag i veckan är för lite om man inte tränat regelbundet på länge. Ta me hundarna ut och spring, uppskattar dom säkert:)

Om din häst har en vilodag, går du ut och promenerar i timmar med den? Hmm inte det? tänkte väl det :P Bryter man ner musklerna genom att inte låta dem vila får man ofta problem med lederna i längden och då kan man inte träna alls (takes one to know one.. :cry:)

Din kropp behöver vila för att bli stark och orka och hålla länge. För det måste ju vara det som är målet, eller hur?

Om jag vore du skulle jag akta mig för viktminskningspulver. De är ofta lyckade en kort period men det viktigaste är att du hittar rutiner som passar dig så att du kan bibehålla formen. Om du tränar hårt (2-3 timmars promenad är också träning och 7-8 km flera dagar är hårt) och inte tillför näring som din kropp behöver kommer kroppen att sättas på svält och du kommer få motsatt effekt. Jag kan bara tala för mig själv men när jag gjorde så pajjade min mage, vilket ledde till operation och absolut ingen motion alls... Det är inte värt det.

Vi är alldeles för många hästtjejer som är alldeles för bra på att ta hand om våra hästar i förhållande till hur vi misshandlar våra kroppar med skräpmat eller ingen mat... Så skulle vi aldrig behandla hästarna..

Om din häst har en vilodag, går du ut och promenerar i timmar med den? Hmm inte det? tänkte väl det :P Bryter man ner musklerna genom att inte låta dem vila får man ofta problem med lederna i längden och då kan man inte träna alls (takes one to know one.. :cry:)

Din kropp behöver vila för att bli stark och orka och hålla länge. För det måste ju vara det som är målet, eller hur?

Om jag vore du skulle jag akta mig för viktminskningspulver. De är ofta lyckade en kort period men det viktigaste är att du hittar rutiner som passar dig så att du kan bibehålla formen. Om du tränar hårt (2-3 timmars promenad är också träning och 7-8 km flera dagar är hårt) och inte tillför näring som din kropp behöver kommer kroppen att sättas på svält och du kommer få motsatt effekt. Jag kan bara tala för mig själv men när jag gjorde så pajjade min mage, vilket ledde till operation och absolut ingen motion alls... Det är inte värt det.

Vi är alldeles för många hästtjejer som är alldeles för bra på att ta hand om våra hästar i förhållande till hur vi misshandlar våra kroppar med skräpmat eller ingen mat... Så skulle vi aldrig behandla hästarna..

Haha håller me om det där, vi behandlar djuren med det bästa. Men när det gäller oss själv så är det inte lika noga. Jag kan jobba 12 timmar om dagen med bara 2 mackor i magen, inte klokt nånstans. Viktminskningspulver/medel är inget jag heller rekommenderar. Man må gå ner snabbt men då man äter normalt igen så kommer kilona tillbaka, + biverkningarna som Amanda skrev. Nuitrilett är bra, för man utesluter inte annan mat. Det gjorde inte jag iallafall, jag drack det istället för att äta godis osv. Funkade utmärkt!

Hej! Jag gick ner 20 kg på lite mindre än ett år. Genom att springa 5 dagar i veckan, inte äta godis, skräpmat, kakor, chips osv. Så du behöver inte träna var dag, är dessutom bra för kroppen att få vila sig någon dag, har jag hört iallafall.
Men grejen med att gå ner för fort i vikt är att man gärna går upp det lika fort igen. En viktminskning på 20 kg/år anser jag inte vara för fort.
Men ha inte för bråttom.

Lycka till=)

Hehe nej, jag går kanske inte ut med honom men han rör ju sig i hagen;)

Men skulle det inte räcka att ha 1-2 vilodagar då jag bara går? För gå kan ju inte direkt vara slitande?

Jag joggar och går mest i skogen om det gör skillnad? Tänkte på underlaget då, det är ju bättre än att gå på asfalt om man ska gå lite längre..

Hundarna uppskattar att vara med ut och springa;)

Hehe nej, jag går kanske inte ut med honom men han rör ju sig i hagen;)

Men skulle det inte räcka att ha 1-2 vilodagar då jag bara går? För gå kan ju inte direkt vara slitande?

Jag joggar och går mest i skogen om det gör skillnad? Tänkte på underlaget då, det är ju bättre än att gå på asfalt om man ska gå lite längre..

Hundarna uppskattar att vara med ut och springa;)

Visst kan man göra så, men jag tycker ändå att 1 dag är för lite för vila. Är inte kroppen van vid att träna så kan man som sagt få slitningar på båda det ena och det andra. Eftersom du inte är i riskzonen så behöver du inte gå ner i vikt så snabbt, ta det lugnt så kommer det. Resultat visar sig snabbt, men det är inte bra att gå ner för fort. Tänk på det:)

Vid löpning rekomenderas att man ökar träningsdosen med max 10%/vecka, antingen i hastighet eller längd. Om man går från en annan träningsform till löpning anser jag att man bör utgå ifrån motsvarande intensitet och belastning och sedan öka. T.ex. om man är van att köra 3st 60 minuters spinningpass i veckan är det inte samma sak som 3st 60 minuters löppass. Löningen sliter på kroppen på ett helt annat sätt, så även om man har konditionen och orken så kommer muskler, leder och skelett att ta stryk om man ökar upp för snabbt.

Så det går inte att säga vad som är en bra träningsdos för dig, det beror helt på hur mycket du tränat tidigare. Det är rätt vanligt med problem om man sätter igång just löpträning för intensivt och för snabbt.

Lycka till!

Jag joggade en hel del hela förra hösten. Joggade nästan varje dag och var uppe i 12 km som högst (joggade inte så långt varje dag men kanske 1-2 ggr/vecka) under några veckor men slutade sen springa regelbundet pga olika anledningar i november (inte pga skada). Och har nu under vintern och våren joggat lite till och från men inte alls regelbundet och ett par gånger har det varit en månad eller mer mellan joggingtillfällena.

Så helt ovan vid det är jag inte.

Jag gör så att jag joggar 5 dagar i veckan och sen går resten + styrketräning varannan dag då:). Det borde väl räcka?

Borde man jogga 5 dagar i rad och sen gå 2 dagar eller är det bättre att först jogga 3 dagar, sen gå en dag, jogga 2 dagar och sen gå en dag igen.

Tack!!:)

Senast ändrad:

Jag joggade en hel del hela förra hösten. Joggade nästan varje dag och var uppe i 12 km som högst (joggade inte så långt varje dag men kanske 1-2 ggr/vecka) under några veckor men slutade sen springa regelbundet pga olika anledningar i november (inte pga skada). Och har nu under vintern och våren joggat lite till och från men inte alls regelbundet och ett par gånger har det varit en månad eller mer mellan joggingtillfällena.

Så helt ovan vid det är jag inte.

Jag gör så att jag joggar 5 dagar i veckan och sen går resten + styrketräning varannan dag då:). Det borde väl räcka?

Borde man jogga 5 dagar i rad och sen gå 2 dagar eller är det bättre att först jogga 3 dagar, sen gå en dag, jogga 2 dagar och sen gå en dag igen.

Tack!!:)

Jag skulle nog föredragit att springa 3dagar, vila 2 och sen springa igen.Glöm inte bort att äta regelbundet bara, men rätt mat:)

Simmning är också bra träning, man tränar hela kroppen med det sliter inte så mycket :)

Hur är det med uppvärmning och nedvarvning?
Vilka är bästa sätten att göra dessa på?
Hur länge?

Linnsann: Jag skulle nog köra 3 dagar träning, en vila, två träning 1 vila... Försök att köra bara styrka (med uppvärmning) en av de tre dagarna som är i rad så att du inte sliter på samma musklerfibrer hela tiden. Kan dina hundar följa dig om du cyklar? Det är bra att variera träningen med som du säkert redan vet.

Personligen skulle jag INTE vara ute 2-3 timmar och "powerwalka" när jag har vilodagar. Då får inte kroppen den vila den behöver. Och angående att din häst rör sig i hagen så får du ju också vardagsmotion genom att göra annat som inte belastar samma muskelgrupper och muskelfibrer när du ex. städar eller så.

Mirre: Uppvärmning i lågt tempo i typ 5-7 minuter (5-7 km/h -tempo vid löpning) ungefär och gör det som känns naturligt för din kropp. Dvs. min kropp klarar just nu inte cykling tidigt, ens i lågt tempo för de musklerna finns helt enkelt inte där så jag joggar hellre.. Öka sedan succesivt i spänst och tempo. Ska man träna explosivitet så är det bra att tänja musklerna också (men inte långa stretchövningar enligt min erfarenhet).

Vid nervarvning brukar jag jogga ner för att få ut slaggprodukterna och låta kroppen gå ner i varv mer gradvis. Sen stretchar jag 2* 20-30 sek på alla muskler som jag kommer åt.

Ibland skakar jag mina muskler också, det tycker jag är ett skönt sätt att se till att de är avslappnade. Det gör jag efter uppvärmning eller stretchning..

Hur är det med uppvärmning och nedvarvning?
Vilka är bästa sätten att göra dessa på?
Hur länge?

Streching är det bästa man kan göra för en kropp i träning, så börja alltid med 10mins strech samt avsluta. På gym är det lätt, då kan man börja med löpband för att få upp hjärtslagen och börja svettas. Kan även avsluta med det, fast gå i lugnare tempo. Jag har bara tränat på gym så har inte några bra tips utanför, fast en sak som är bra ; cykla! Skitbra träning.

Ja, cykla kan jag också göra men vet inte om hundarna kan följa med. De är små sällskapshundar så de kan nog inte springa i så högt tempo i en längre sträcka. Däremot så kan jag ta med mig cykelväskan och ta med en av dem och varva mellan att cykla rätt sakta och sen när jag cyklar lite fortare så kan han sitta där i. Han älskar ju att följa med när man cyklar så han har nog inget emot det;)

Jag tänkte gå i "normal" takt, alltså inte slöa men inte direkt anträngning. Bara så man rör på sig lite:)

*Delvis KL*

Hur åt ni när ni skulle ner i vikt snabbt?
Jag försöker äta musli till frukost och sen äter jag en gång till på eftermiddagen/kvällen. Jag har nämligen vaknat rätt sent så det blir frukost vid 11 och sen vid 17-18 tiden så brukar det bli middag. Och försöker då äta så mycket grönsaker som det går:)

Ibland tar jag även en frukt eller liknande mitt på dagen, speciellt om jag äter middag senare på kvällen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar