Hur mycket kan man träna en tvååring?

ss5

Trådstartare
Tjoho!
Jag har precis skickat iväg min lilla parvel på inkörning, men sen då?

Hur ofta och hur länge tycker ni distansmänniskor att jag kan köra honom för att inte gå ut för hårt?
Han ska bli, om han vill, distanshäst och kommer att tränas och byggas upp för det från scratch. men som sagt, hur mycket bör han köras? :bump:

Sv: Hur mycket kan man träna en tvååring?

Jag tycker att man börjar rida in hästar för tidigt idag. Till exempel quarterhästen som man rider in vid 2 års ålder. Vi tror att det är bra för att man gör så i USA och tittar inte på varför man gör det där. Där han man stora unghästtävlingar (futurityn) med skyhöga vinstpengar vilket är anledningen, inte för att det är bättre för hästarna. Jag skulle ta det lugnt med min 2-åring om jag var du, kanske köra 1 max 2 ggr i veckan. Det finns ingen anledning att stressa. Det bästa för en hållbar distanshäst är att få gå i en stor kuperad hage med hästkompisar och få röra sig fritt och belasta skelettet. Det kan vi aldrig ersätta med träning såsom ridning eller körning.

Sv: Hur mycket kan man träna en tvååring?

Hej!
Jo jag hade inte tänkt köra mer än två gånger i veckan max 15 min i skritt, fram till årskiftet.
Han går på lösdrift och busar med sina kompisar just nu.

Vi fick dessutom avbryta inkörningen då han verkar växa väldigt just nu! Han blev tjock i benen oxå bara efter några dagar, vi tror att det beror på att han fick stå inne på nätterna när han inte va van...

Jag har INTE bråttom utan kan vänta på denna fantastiska kille tills han känns redo! :)
Men det hade varit kul att få börja komma ut och "jobba" lite tillsammans om du förstår hur jag menar...

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 907
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka