Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag började "rymma" till närmaste häst när jag var i 6 års åldern och då låg dom 2 närmaste stallen 8 km, privat stall, resp 10 km, ridskola, hemmifrån.
Det vara bara att sätta sej på cykeln och fara iväg för på den tiden fanns inte tanken ens att be en förälder om skjuts.
..//
Tyvärr har/hade mina föräldrar ingen förståelse för mitt hästintresse så någon egen häst/ponny kom inte på tanken ens.
..//
Skall man som 12 åring ha häst så får man banne mig ta hand om det mindre roliga också. Vill tösen inte ta hand om sin häst så skall hon inte ha en häst så enkelt är det. Att du curlar henne genom att göra sakerna åt henne gör bara att hon kommer undan och nu har hon insett att hon kan maska. Sätt hårt mot hårt. Tar hon inte hand om hästen så kommer den att säljas eller lämnas ut på foder.
KL
Hade jag haft barn som hade en egen häst hade jag faktiskt krävt att ska man ha egen häst måste man kunna sköta allt som dagligen hör till, funkar inte det är det ingen mening.
Jag hade hjälpt till en viss gräns men haft ett minimumkrav på hur mycket barnet själv ska kunna göra per vecka åt hästen för att jag skulle anse att det var rimligt att kunna få möjligheten att ha en egen. Hade barnet inte velat/orkat hade jag sett det som att det var fel tillfälle i livet att ha en egen, kanske pga intresse/mognad eller att barnet helt enkelt inte orkar med egen häst och då är det ingen mening för mig heller. Hästar tar tid och hästar kostar pengar så jag hade hellre lagt tiden eller pengarna på annat då.
Men sen är det ju en annan sak om man som förälder tycker att det är kul att göra allt stalljobb, men gör man inte det så måste man ju ställa krav på hur man ska ha det och jag tycker inte det är ett högt krav för en 12 åring. Man måste välja ibland i livet och till hästbranschen tycker inte jag det är någon mening att försköna något, det är hårt och slitigt men himla kul! Barnet hade fått välja helt enkelt för min del..
Ja givetvis kan man hjälpa till men det beror på 12 åringens attityd. I denna tråd framkommer det att 12-åringen inte vill mocka och sådant för att det är tråkigt. Gör man då dessa arbeten åt 12-åringen så anser jag att man curlar.Det är hårda bud. Herrejösses, det är ju ett barn vi pratar om!!! En 12-åring är inte mogen att fatta så stora beslut. Skulle du slänga ut hundvalpen barnet önskat sig, när intresset vacklar?? Det kommer ju tillbaka om man får rätt slags vuxensupport. Sen beror det ju på hur mycket tid och energi som hela arrangemanget kräver. D.v.s om man har häst hemma, och kan få lite hjälp då och då, eller om man är inackorderad där villkoren är att man hjälper till med utsläpp av 10-tal andra främmande hästar osv. Så det finns inget givet svar, det kan vara olika från familj till familj, plus att varje 12-åring är unik. Det finns 12-åringar som klarar detta och mer därtill, och sen finns det dom som behöver mera hjälp. Det betyder inte att man "curlar" sina barn, om man hjälper dom praktiskt för att klara en krävande hobby, och samtidigt ska klara skola, hjälpa till hemma och annat. Det måste vara rimligt!
Jag har sett 17 åringar sparkas från ridgymnasium för att de inte skött saker som fodring, utsläpp och mockning. Så, svar nej, jag tror inte man kan förvänta sig att en 12-årng skall klara av att sköta sådana saker löpande även om det finns de som klarar det.
Det finns en arbetslagstiftning som reglerar vad minderåriga får göra i arbetslivet. Den finns där för att man inte kan förvänta sig samma ansvarskänsla och erfarenhet hos en minderårig som en vuxen...
Jag har sett 17 åringar sparkas från ridgymnasium för att de inte skött saker som fodring, utsläpp och mockning. Så, svar nej, jag tror inte man kan förvänta sig att en 12-årng skall klara av att sköta sådana saker löpande även om det finns de som klarar det.
Det finns en arbetslagstiftning som reglerar vad minderåriga får göra i arbetslivet. Den finns där för att man inte kan förvänta sig samma ansvarskänsla och erfarenhet hos en minderårig som en vuxen...
Gilla knapp NU