Hur mycket kan man begära?

M

Mahogney

Jag har har till 99% fått ett häst jobb en bra bit härifrån närmare bestämt... Skåne, det känns så himla kul att min tränare lagt ner energi och tid på att fixa detta åt mig och känner att de är ju en väldigt bra chans och känns som att jag verkligen borde ta den eftersom han tror på min kunskap och min utveckling... Men nu till mitt dilemma
Jag har min häst här hemma, mamma äger henne och lillesyrran har för tillfället en ponny som hon haft i 2-3 år som kom helt outbildad och ponnyns utbildning har väll inte gått speciellt fort fram eftersom syrrans "ointresse" för mer städad ridning (för de är ju kul å rida fort fort i skogen) och okunskap, nu är de så att jag kanske inte kommer få ta med Y(min häst). utan då ska lilla syster ta över där jag lämnar, hade inte varit några som helst problem om de handlat om syster nummer stor, för där vet jag att hon blir riden och tränad på ett riktigt sätt utifrån Ys utbildnings nivå...
Jag är den som gjort Y till den häst hon är idag, förstås med mycket hjälp från tränare som till hälften föräldrar betalat.
Vi skulle i dagsläget kunna debutera 130 och de känns jätte fel att "ge" bort den så pass fina och väl utbildade häst som hon ändå är, till min lilla syster som jag vet inte klarar av henne till 100% hon skulle kunna hålla henne i grund kondition men inte speciellt mycket mer, hennes kunskaper skulle kanske klara av att honka runt en 90cm bana, Y är 7 år och i bra "skick" aldrig varit skadad eller dyligt och är värderad till närmare 200-250 tusen kronor.
Visst unnar jag min lilla syster en mycket fin häst, men de känns lite fel att ge bort henne när jag vet att jag och Y har så mycket kvar att ge tillsammans på tävlingbanorna, annan sak om min kunskap gått om hennes kapacite och man därför söker bättre hästar.

Är de för mycket begärt att om möjlighet finns ta med henne ner för att få fortsätta min utblidning och framfart med henne på tävlingsbanorna om lilla syster får en annan foder häst då ponnyn lämnas tillbaka, eftersom kostnaderna för Y försvinner om hon åker med mig...

Känner nästan att jag kan strunta i att ta mitt livs största chans, jag vet att hästen finns kvar, men i vilket skick ridmässigt hon är ju trotts allt min Dyrgrip som är den som sist lämnar min sida:cry:

Sv: Hur mycket kan man begära?

Jag har har till 99% fått ett häst jobb en bra bit härifrån närmare bestämt... Skåne, det känns så himla kul att min tränare lagt ner energi och tid på att fixa detta åt mig och känner att de är ju en väldigt bra chans och känns som att jag verkligen borde ta den eftersom han tror på min kunskap och min utveckling... Men nu till mitt dilemma
Jag har min häst här hemma, mamma äger henne och lillesyrran har för tillfället en ponny som hon haft i 2-3 år som kom helt outbildad och ponnyns utbildning har väll inte gått speciellt fort fram eftersom syrrans "ointresse" för mer städad ridning (för de är ju kul å rida fort fort i skogen) och okunskap, nu är de så att jag kanske inte kommer få ta med Y(min häst). utan då ska lilla syster ta över där jag lämnar, hade inte varit några som helst problem om de handlat om syster nummer stor, för där vet jag att hon blir riden och tränad på ett riktigt sätt utifrån Ys utbildnings nivå...
Jag är den som gjort Y till den häst hon är idag, förstås med mycket hjälp från tränare som till hälften föräldrar betalat.
Vi skulle i dagsläget kunna debutera 130 och de känns jätte fel att "ge" bort den så pass fina och väl utbildade häst som hon ändå är, till min lilla syster som jag vet inte klarar av henne till 100% hon skulle kunna hålla henne i grund kondition men inte speciellt mycket mer, hennes kunskaper skulle kanske klara av att honka runt en 90cm bana, Y är 7 år och i bra "skick" aldrig varit skadad eller dyligt och är värderad till närmare 200-250 tusen kronor.
Visst unnar jag min lilla syster en mycket fin häst, men de känns lite fel att ge bort henne när jag vet att jag och Y har så mycket kvar att ge tillsammans på tävlingbanorna, annan sak om min kunskap gått om hennes kapacite och man därför söker bättre hästar.

Är de för mycket begärt att om möjlighet finns ta med henne ner för att få fortsätta min utblidning och framfart med henne på tävlingsbanorna om lilla syster får en annan foder häst då ponnyn lämnas tillbaka, eftersom kostnaderna för Y försvinner om hon åker med mig...

Känner nästan att jag kan strunta i att ta mitt livs största chans, jag vet att hästen finns kvar, men i vilket skick ridmässigt hon är ju trotts allt min Dyrgrip som är den som sist lämnar min sida:cry:

Hejsan!

Jag förstår ditt dilemma, men ärligt tror jag att jag hade valt att stanna hemma med Y.. men jag är ju väldigt "mammig" oxå över mina djur:angel:

Jag tycker att du ska framföra exakt de argument för dina föräldrar som du gör i den här tråden. Det är du som ahr utbildat hästen medan din syster bara "flåridit". Varför ska hon nu få njuta frukten av allt ditt arbete helt "gratis"? Vore det inte bättre att hon utbildade sin egen ponny istället för att förstöra din?

Jo jag har försökt, men får ett argument tillbaka vilekt jag förstår, De har ju faktiskt betalat hästen alla dessa år och mamma står ju som ägare... men de känns inte rättvisst

Jag hade haft det som krav att ta med mig min häst, det är egentligen då man utbildas själv, nu vet jag ju inte riktigt vad du kommer att göra, men många hästjobb ingår ju inte att man får rida på de fina hästarna, och vill man utvecklas så gör man det oftast genom att ta med sig sin egen häst. Även om man inte kommer att ha samma tid för den som innan.

"Är de för mycket begärt att om möjlighet finns ta med henne ner för att få fortsätta min utblidning och framfart med henne på tävlingsbanorna"
borde väl innebära att hon kan om det finns möjlighet? :)

Jo de e klart, men förstår förståss mammas resonemag att lilla syster måste också få chansen at få lära sig och bli bättre, men de känns så orättvisst att hon måste ta de jag byggt upp och ge till henne när jag vet att hästen har så myckt kvar å ge

Jag skulle ju mer n gärna ta med hästen ner och de brukar finnas möjlighet till de även om mamm aförsöker "manipulera" mig att tro att de inte gör de och att man ändå inte kommer ha någon tid alls för den m.m.

Ska dessutom höra med min tränare och se vad han tycker... skulle kunna tänka mig att han säger att jag ska ta med hästen och att de bara dum dristisgt att inte göra de eftersom han själv säger att Y blivit bättre än vad han trodde hon skulle bli, tror att mamma skulle kanske lyssna lite mer på honom än vad hon gör på mig...

Eller de kanske är så att jag är Egoistisk och bara tänker på mig själv!? Men de är ju så att de kan ju ta en foderhäst till lillasyster eftersom Y försvinner försvinner ju kostnaden för henne

Klart att du inte är ego.... föratår dig samtidigt som din mamma borde vara lite intresserad av pengarna eller?

Samtidigt finns de säkert inte jätt mycke tid för din egen häst därnere, tävlingar osv...

kanske försöka med att argumentera med pengar.. Om hästen är värd så pass mycket nu, och om din syster inte kommer kunna hålla henne på samma nivå så lär hon ju knappast vara värd detsamma om t ex ett år..

En 8åring som går 90-banor är de ju inte mycket pengar i jämfört med en 7åring som går 130...

Jag vet inte om de mer handlar om att uttnytja sin "makt"position eller vad de är? Men som någon sa tror ja att de bästa sättet att utvecklas tävlingsmässigt är nog att ha med sin egen häst, för man går nog inte från inget till å blir tävlingsryttare på heltid...

kanske försöka med att argumentera med pengar.. Om hästen är värd så pass mycket nu, och om din syster inte kommer kunna hålla henne på samma nivå så lär hon ju knappast vara värd detsamma om t ex ett år..

En 8åring som går 90-banor är de ju inte mycket pengar i jämfört med en 7åring som går 130...

Nej de är sant och jag har lagt fram de p ett snyggt och bra sätt men får inte riktigt respons, hon säger mest så illa kommer de inte vara eller ja men du va ju inte heller så imla duktig när du började rida Y, mitt svar blev Nej de kanske jag inte va men ska hon behöva gå tillbaka till de nu när vi är ett ekipage som funkar tillsammans

men det är ju också skillnad på ambitionsnivå. Din syster verkar inte vara sådär jätteintreserad av att komma nånvart om hon bara "flänger runt" och då tycker jag inte att man förtjänar en såpass dyr och framförallt lovande häst förrän man "bevisat" att man faktiskt vill satsa på ridningen...

Bättre då att hon får en foderhäst som hon (om hon vill) kan utvecklas med eller bara fritidsrida...

Grejen är den att kan du helt ärligt säga att kostnaderna helt försvinner? För du kommer ju knappast tjäna stora slantar, med dem ska du ha råd att leva (mat, hygienartiklar o.s.v. saker som slits såsom ridkläder,skor o.s.v.), betala Y's skoningar, betala Y's försäkring.
Sen är det helt ärligt ingen idé att åka ner öht om du INTE har med dig någon häst alls, då kommer du bara få slava i onödan. Har du en egen häst du rider och tränar med så kan du absolut få chansen att rida andra hästar, men ser de att du är något så när duktig på din egen är det mycket lättare. Annars blir du rätt fort bara hästskötare sas.

Förstår vad du menar, absolut, men man måste vrida och vända på det från så många olika håll för att försöka se hur det kanske kommer bli.
Jag tjänade inte bra i skåne, min papi var tvungen att betala skoning+försäkring för annars hade jag aldrig kunnat köpa mat o.s.v.
Man brukar räkna sitt eget + hästens boende (inkl mat, strö) som gratis men inte resten.

Jo jag har ju kolla tpå de där med pengarna och de finns alltid kryp hål över allt...
och kostnaderna försvinner inte helt, utan kostnaderna som de inte får stå för hos foderhästen (försäkring) kanske de står kvar och betalar för även om jag gärna ser att jag klarar av att betala ALLT själv även om de är lite väl optemistiskt,...

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 316
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 308
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar