Jag vet inte SÄKERT vad Vision väger idag. Han är lite mer musklad idag än sist han vägdes. Men i normalhull men mindre musklad väger han på våg 390 - 400 kg (högst vägt på våg är 397 kg, minst (normalhull men tappat massor med muskler pga lång boxvila är 354 kg). Men han kan ha lagt på sig lite kilon i muskler, himla svårt att säga med ögat. Men han kan kanske väga 425 kg nu? (jag ska fasiken se till att få honom vägd på våg på kliniken på tisdag). Viktmåttbandet säger 405 kg, och av erfarenhet av tidigare hästar så har det legat inom +/- 25 kg jämfört med vikt på våg, oftast har det bara diffat 5-10 kg.
Men jag tycker också det känns orimligt att hon skulle väga över 300 kg, hon är en aning mindre än Vision mankhöjdsmässigt men hon är ju MYCKET 'tanigare' hon har ju inte en bråkdel av den 'massa' Vision har och skulle kunna leka kurragömma i hans täcken t ex
Jag har svårt att tro att hon väger ens 300 kg, man brukar gissa för högt i samtliga fall är min erfarenhet.
Jag har 'råd' med ganska rejält med överlast innan körkortet sitter löst, släpet lastar 700 kg 'lagligt' och jag kan lasta 870 kg med körkortet i behåll. (NEJ, jag uppmuntrar INTE till att köra med överlast, jag VET vad det gör med släpets stabilitet etcetera. Jag vill bara poängtera att OM de skulle våga mer än jag tror så sitter körkortet ändå säkert).
Och Vision väger absolut INTE mer än 450 kg (jag tror som sagt att han på sin HÖJD väger 425 kg). Och det är fullständigt omöjligt att Kele skulle väga mer än 350 kg. Det ger isf 100 kg överlast. Jag vill inte ha någon överlast ALLS egentligen, men jag kan ju omöjligt VETA innan jag står där och ler besvärat mot polisen när de vägt ekipaget och det är därför jag försöker uppskatta hur nära maxlast jag är.
Som lite mer viktangivelse och ang det där att man lurar sig med ögat är att kompisens 168 cm höga, ganska grova halvblod som var betesFET vägde 678 kg på våg. Veterinären svor på att den vägde över 700 (det var därför han vägdes, det blev tillslut vadslagning *s*). Och han var verkligen betesfet då.
(Unghästen som vägde 450 kg på våg vägde förresten 450 kg på viktmåttband en vecka tidigare med, så där stämde det exakt)
Och nä, Kele är lycklig omedveten om något annat än att hon är kääärnfrisk
FÖRHOPPNINGSVIS behöver jag övht inte bekymra mig om vad hon väger, utan hovslagaren säger att "Det här är ingen mtach att ordna, det fixar vi med täta verkningar", men jag vill ha en backupplan OM hon måste in till klinik. Eftersom jag FORTFARANDE har mitt släp (som lätt och lagligt lastat båda OCH fått dras av min pluttbil - det ni
) demonterat så måste jag låna bil och hyra släp för att ta mig en enda meter (och det är ett helt företag att låna bil) så OM Kele ska in vill jag gärna kunna ta det i samband med V och det är därför jag enviss med att hitta en lösning där jag kan knöla in båda två utan att bryta mot ALLA lagar som finns