Hur mycket kan det kosta?

Sv: Hur mycket kan det kosta?

kanske värt att ta en häst på foder först? så att ni ser att ni kommer överens! inte kul om ni köper en häst och lägger kanse 15.000:- var,sen efter ett halvår så tröttnar den ena,och vill då ha tillbaka sin halva,dvs 15.000:-,då kanske ni tvingas sälja,trots att den ena vill ha kvar,men ej kan betala 15.000:-...

sen så låter det jättekul att köpa tillsammans med en kompis,men hur har ni tänkt er sen? ska ni ha varrannan dag eller? även om ni köper en häst tillsammans,så kommer ni inte kunna rida ut,och ha roligt tillsammans,då bara en kan rida åt gången..

tror det finns en risk att kompisrelationen kan bli lite knagglig i kanterna om man köper en häst tillsammans..

bättre som sagt att ta en på foder,eller om en av er köper hästen,men att ni delar på kostaderna runt om,och rider lika mkt m.m,så att om det händer nått,så är det bara en som äger hästen iallafall..

Jag håller med sörflickan lisa till 100 %.

Man vill inte förlora en kompis för en liten dispyt om vems
tur det är att betala vetrinären eller hovslagaren. Eller en
sådan lite sak som vem som ska mocka och vem som ska rida.

Nä jag tror på att börja med foder häst.

lite konstig fråga det här... med tanke på hur duktig och erfaren häst ägare TS påstår sig vara i andra trådar..... hmmm :angel:

Betala ungefär 1500 kr i månaden, med försäkring, vet , foder m.m.
Men jag har eget stall

Delar en häst med en kompis.
Var egentligen inte planerat alls med häst...
Men sen så fick vi hem en häst iaf.
Var jättenoga med att göra upp regler innan ni skaffar den..
Vi pratas vid varje söndag hur vi ska göra och vem som ska göra vad under veckan.
Samt viktigt att inte glömma bort varandra och gärna vara där samtidigt ibland.
Inte bli avundsjuk om det går bättre för den andra.
Sen är det viktigt att hitta en häst som passar båda också..
Vilket kanske inte är det lättaste jobbet!

Vi delar på allt..Stallhyra, Hovslagare, mm.
Det enda vi inte delar på är utrustning då det blir lite knasigt sen om den ena vill sluta och behöva betala igen..täcken mm..

(min del)
stallhyra(hö,halm,utsläpp,täckesbytningar) 600:-
mûsli-150(korn,gratis)
hovslagare-500
Sen kommer väl träningsutgifter mm.
Just nu är hästen under inridning..

Det är så olika. Men innan du skaffar häst så bör du ha kontroll över ekonomin, det tillkommer alltid(!) oväntade utgifter och det är svindyrt att ha häst. Så man bör ha ett "reserv" konto eller snälla föräldrar.
Man skulle vara rik om man inte hade häst, men de ger en så mkt tillbaka istället (tur det). Lycka till.

Jag betalar ca:
Kallhyra: 1000
Hösilage: 250
Krafft: 378
Spån: 280
Hovslagare: 500 (1000 varannan månad)
Träningar: 1360 (ibland lite mer)
= 3768
Plus tävlingar (ca 400-800/mån) plus saker till hästen.

Om jag får säga min mening så tycker jag inte du ska ha häst om du inte ens kan räkna ut själv vad det kommer kosta.
Du bör veta alla utgifter man har när man har häst och sen kolla upp priserna där du bor.

Om jag får säga min mening så tycker jag inte du ska ha häst om du inte ens kan räkna ut själv vad det kommer kosta.
Du bör veta alla utgifter man har när man har häst och sen kolla upp priserna där du bor.

och sen räknar du x2... för det är alltid dyrare än man räknar!

Jag betalar :
*stallhyra + grovfoder 1080:- /mån
*kraftfoder 150:- /mån
betfor ca 100:- varannan månad
*Hovslagare 850:- var 8:e vecka (1050:- med nya snösulor)
*Försäkring - ingen aning

Ni har ju tydligen en stallhyra på 1200:-/månad. Ingår foder är det ju jättebra, om inte så får ni nog räkna med uppemot 2000:- istället, beroende på hästen.

Sen tillkommer
vaccination
avmaskning
försäkring
ev veterinärkontroller (måste man verkligen räkna med!)
utrustning (och det är MYCKET saker som behövs för nya hästägare)
träningar
tävlingar (kan bli höga kostnader även där)
hästtandläkare
licenser, medlemsavgifter etc
och säkert mycket mer.

Om det är första gången ngn av er skaffar häst, och ni vill ut och tävla så bör ni ju skaffa en läromästare som kan endel så ni får nog räkna med 50-60.000:- för en häst.

Sen måste ni verkligen tänka igenom ALLT innan ni tar hem hästen.
Det är mycket man behöver reda ut både som nybliven hästägare men framförallt eftersom ni ska dela på hästen.

Vi får betala 3600 kronor /månaden (halm & kraft ingår) för stall hyran. men inget annat så som utsläpp/insläpp/mockning osv ingår utan allt gör man själv.. Men vi pratar ju endå om jägersro i centrala malmö & där är många tävlingstall osv. + tilgång till ridhus/padock/stora hagar med eller utan kompisar/hoppbana/terrengbana är det himmla dyrt?

Mina kostnader för min häst som står i sollentuna/väsby i kollektivstall, dvs vi sköter helt själv om våra hästar och stall som står i det. Vi har inget ridhus och en undermålig paddock ca 10 min skrittväg bort. Vi har en travbana, rakbana och träningsslinga som vi får använda för 160:-/månad. Inget sommarbete, men stora hagar som ingår i kallhyran.

Kallhyra 1700:-/mån
Hösilage ca 4000:-/år
Hö ca 1000:- år
Torv ca 2500:-/år
Spån ca 600:-/år
Kraftfoder 105:-/mån
Mineraler ca 50:-/år
Hovslagare 850:-/varannan månad
Banavgift 160:-/mån
Vaccination ca 600:-/år
Försäkring 1900:-/halvår

Detta blir ca 3300:-/månad, och då har jag inte räknat in sårsalvor, flugmedel, avmaskning osv...

Senast ändrad av en moderator:

Min pålla kostar i månaden:

Hö lite drygt 700 kr

Kraftfoder ca 400 kr

Hovslagare(varannan månad) 900 kr

Spån/torv ca 300 kr

Försäkring lite drygt 4000 kr/år

Och så lägger jag säkert ner 500 kr på att shoppa hästgrejor;)

Om hästen gör sig illa tillkommer veterinärkostnader(brukar ligga på ungefär 2000 kr/gång

Samanlagt per månad blir det ca 2750(rejält avrundat:p )

Stallhyra: 2500
hö+krafft: 500
strö: 200
skoning: 600(skos eg var 6e vecka för 900)
träning: 2000
tävling: 500
försäkring: 400

totalt: 6 200 kr/månad.
då har jag EJ räknat med utrustning samt ev extraträningar/meeting/träningsläger etc. Sedan tillkommer transport och dragbil...Usch jag vill inte veta vad det kostar egentligen:angel: ....

Stallhyra: 2500
hö+krafft: 500
strö: 200
skoning: 600(skos eg var 6e vecka för 900)
träning: 2000
tävling: 500
försäkring: 400

totalt: 6 200 kr/månad.
då har jag EJ räknat med utrustning samt ev extraträningar/meeting/träningsläger etc. Sedan tillkommer transport och dragbil...Usch jag vill inte veta vad det kostar egentligen:angel: ....

Å jäkla vad dyrt:eek:

Stockholm vettu:angel:

sedan tränar jag ganska mkt. hade jag inte tränat och tävlat alls hade det hamnat på kring 3500-4000 nånting

stallhyra: 1200 (på vintern med täckesservice)
Foder: ca 500
skoning: 700/mån
försäkring: 800/mån
ridhuskort: 300/mån (köper jag bara på vintern)
veterinär (om inget konstigt händer): 1500/år

sen plusar man på tävling o träning o utrustning

För mig i Hälsingland, mitten av Sverige kostar det såhär.

Stallhyra: 1500 kr/mån
Kraftfoder: ca 100 kr/mån
Skoning: Om man slår ut det per månad ca 300 kr
Träningar: 400 kr/mån
Försäkring: 200 kr/mån
Vaccination: Om man slår ut det per månad 41,50 kr/mån (500/år)

Totalt: Ca 2550 kr/månad

TS: jag skulle inte dela häst, det är alltför mycket besvär om ansvar o liknande. Dessutom kan det nog lätt bli strul ang vem som ska rida/mocka/rycka man osv.
Ta en häst på foder! Det gjorde jag i början, perfekt för att lära sig ta ansvar o vad det kostar:)

/Sanna

För oss kostar det väl ungefär såhär:

Bor i Stockholm och har en häst som äter väldigt mycket samt är en riktig skitgris, dvs. det går åt mycket strö.

Kallhyra: 2500
Hö+kraft: 800
Strö: 700
Skoning: 500 (900:- var 7:e vecka)
Träning+tävling: 600
Försäkring: 1000
= 6100kr :eek::crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 069
Senast: Sharpless
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka