Hur mycket kan det kosta?

Sv: Hur mycket kan det kosta?

oj..
vad kul att räkna ut...
Har eget stall hemma så ingen stallhyra
Hö (utslaget då jag betalar allt då jag hämtar/beställer det) 250:-/månad
kraftfoder lite drygt en säck i månaden som kostar 160:- st.
hovvis (utslaget oxå) 300:-/månad
Försäkring 50:-/månad

Hmmm...sen så lägger jag nån peng på nån grimma, täcke eller annat smått och gott varje månad.
Till sommaren blir det lite mer pengar som går då lill-pållen ska ställas ut ett par gånger.
Men det var visst inte så mycket pengar som gick ändå...
Sparar mycket på att ha dom hemma.
Har två pållar, Shettisar...

Jag ligger nog på 2500 i månaden exkl sånna saker man handlar som inte är nödvändiga

Jag bor i Göteborg och har hästen i ett litet kollektivstall och tjaa det kostar nog runt 3000 i månaden.
Man får ju ha en kriskassa på minst 3000 om vet behöver komma ut. (självrisken innan försäkringen träder in).
ca 500 i månaden till skor
boxhyra är mkt indiviudellt
hö/kraftfoder kostar alltid mer än man tror
utrustning, om täcket går sönder så ska man kunna hosta upp 500 o köpa ett nytt om man inte har ngt i reserv.
träckprov, avmaskning, vaccdinering ska göras regelbundet
försäkringen är jätteviktig, ett par hundra i månaden.
och så tycker jag att man BÖR räkna med att rida för tränare någon gång i månaden i alla fall för att se till att man inte går bakåt i sin ridning. Det är ingen dum idé att göra det även om man inte har tävlingsambitioner, det är väldigt lätt att bli "hemmablind" och missa saker.
Vidare får man även räkna på bensin/busspengar för att ta sig till och från stallet - ibland flera ggr om dagen!

Kallhyra 300:-/mån
Strö 100:-/mån
Hö 400:-/mån
Foder (lusern,chevinal+,jäst & krafft grund) ca 100:-/mån
Hovslagare 700:-/7:e vecka + reseersättning
veterinär änna olika. annars är det väl omkr 500:-/år om det bara är vacc och tandkoll
Försäkring 200:-/mån..beror helt på vilken försäkringsbolag och grupp man väljer.
Jag tränar inget eller tävlar,så inga kostnader på den fronten.
Inga bensinpengar heller dåjag cyklar eller går.

Detta ger en totalkostnad på 4655 kr i månaden.

:o tur att man ha eget stall då, hade inte haft råd att ha mina älsklingar inhyrda om det kostar så mkt, hade en stallplats uthyrd förra vintern och jag tog 1200 kr/mån och då ingick allt utom mockning.....;)

Åh, vilken dröm att läsa dina kostnader! Här (sthlm) kostar en spånbal 62:-...... skoning 950:-...... usch, man är galen som har denna hobbyn på hjärnan! :D

Visst är det..:D Hade jag bott i sthlm hade jag aldrig haft råd att ha häst...tur man é en snåle smålänning:) så man kan ha många:D ;)

Stallhyra, inkl foder och torv: 2300:- i månaden
Försäkring: 5400:- om året
Skoning: 620:- var 6:e vecka
Vaccination 400:- en gång om året
Avmaskning 200:- om året
Ridskola för mig och hästen 15 ggr per termin: 2900:-
Alltså 3700:- i månaden.

Och sen finns ju ingen övre gräns för hur mycket pengar man kan lägga på utrustning eller att åka runt och tävla...

Vi bor i en liten by, Ockelbo typ 5 mil från Gävle. Vi har sån tur att på sommrarna så får vi ha hästen hos en kompis gratis så de e bara vinterhalvåret som vi måste ha stallplats, på ridskolan här kostar de ca 1200(vet ej va som ingår i priset). Sen har vi oxå sån tur att vi har privat tränare som vi kan träna gratis för.:rofl:

Vi hade tänkt oss att skaffa nått större för båda vill ut å tävla i hoppning. Varmblod, halvblod eller nått... Inköpet kostar ju en del de oxå.. Hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala för ett varmblod? halvblod?

Tack för alla svar!;)

allt som allt lägger jag nog ca 3000/mån per häst. utslaget på ett¨år med avmaskning, vaccin mm mm mm mm mm mm.....;)

Stallhyra 2000 kr/mån (fullskötsel, hösilage/hö, halm, havre ingår) tyvärr dåligt hö:(
Lusern strå: 1 bal i mån, 140 kr
Groov 125: ½ kg/dag, 183 kr/säck
Betfor: 13 dl/dag, ca 65 kr/säck
Vetekli: 10 dl/dag, ca 70 kr/säck
Foderjäst, Miner Blå, Linfrö, Biotin, Kiselgur, Bakteriebalans, Emin B, glukosamin (just nu Glucovet) = ca 250 kr/ mån.
Skoning ca 900 kr/8 vecka
Försäkring 300 kr/år
Ridhuskort 1500 kr/halvår
Veterinär: tandrasp och vaccinering ca 500 kr/år. Andra grejer:confused:
Hästmassör: 250 kr/timme
Busskort: 540 kr/mån, men då åker jag på det till jobbet oxå, och ut till stallet.
Månadskostnad runt 3000-3800 kr beroende om pållen är sjuk, skadad, tappar skor, massör kommer mm.:(

Stallhyra där spån, utsläpp och fodringar (4 ggr) på vardagar ingår: 900 kr
Höensilage per månad: 600-700 kr
Hovslagare: 300 kr i månaden ( 600 kr perskoning var 8:e vecka)
Krafftfoder: ca 300 kr i månaden

Sen tillkommer ju mycket annat, men jag vet inte priserna nu.. Men här har du det "vanliga" tillkommer varje månad.
Detta blir 2200 kr. Antar att jag lägger ca 3000 kr i månaden, med träningar och övriga kostnader.

ojojoj. en riktigt klurig fråga.

det beror ju på var du bor, hur hög stallhyran är, hur dyrt fodret är, strö, hovslagare, försäkring, vård osv.
har ni mycket från början till hästen är det ju såklart ett stort plus, då slipper man köpa så mycket nytt.
Jag har börjar bli prylgalen och köper hur mycket onödigt som helst till min häst nu när jag har egen ekonomi, och lite egna pengar.

Men det jag betalar för är detta:
Stallhyra (ingår foder): 1100kr/mån
Strö: 200kr/mån
Hovslagare: 850kr/varannan månad
Maskkoll: 280kr/var 3:e mån
Veterinär: 850kr/år (vaccination)
Försäkring: 5000/år
Träning: ca 150kr/mån

Räkna med MINST 2000 mer än vad det kostar. Jag trodde jag skulle klara mig undan rätt billigt när jag köpte häst, men det går på mer än vad man tror.
Nu har jag ju köpt ALLT nytt till min häst, eftersom han inte hade mycket som passade, eller som höll.
Köpt sadel, täcken, hinkar, reflexer, schabrak, träns, bett, benskydd osv. Känner nu iof att jag har det mesta, och hejdar mig i köpandet.
Tänk på att den ska skos/verkas varannan månad, veterinär, för vaccination eller om den blir sjuk, försäkring osv.
sen ska NI ryttare också ha utrustning som fungerar, och som passar.
Hoppas du blev lite klokare.

Lycka till med hästköpet :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Stallhyra, Fullservice: 5400:- i månaden
Försäkring: 600:- månaden
Skoning: 600:- månaden
Träning: 2200:- i månaden

Plus kostnader för tävling, veterinär och inköp. Lägger cirka 10 000 kronor på min häst i månaden... :crazy:

Behöver jag säga att jag bor i Sthlm?

oh, hjälp!! Det var inga nådiga kostnader :eek:

finns redan flertal sånna trådar.... men men

i sthlm där jag har haft hästar genom åren så kostar det:
stall + foder 6000 kr / mån
försäkring beroende på självklart
vacc ca 1000 kr / år
skoning 1000 kr / gång... ca var 5-10 vecka
maskning
träning 250 / gång

sen tillkommer
utrustning
sadel 1000-27.000 kr
inpassning av sadel
omstoppning av sadel
nya bett
benskydd
lindor
träns 100-5000kr
täcken
veterinär kostnader
massörer
kiropraktorer
nya täcken då de gamla går sönder
hyra transport

bensin, busskort kostnader

summan av kademmumman för mig brukar hamna på 10.000 kr i månaden / häst

lycka till;)

btw.
kolla in senatse ridsport där står dett massor om detta med kostnader i olika delar av landet!!

Själv betalar jag minst 2000-3000/ månad
Ibland mer... :angel: (shopping :D )

1200:-/mån Stallhyra, inkl. hö/halm
500:- /mån hovslagare
150:- /mån Försäkring
300:- /mån Kraftfoder + mineraler
100:-/mån veterinär, vaccination
Ca: 300-500/mån till träningar.

+ alla pengar som går till bensin för att åka till stallet, träningar, tävlingar m.m.

smakar det så kostar det :D

Vi bor i en liten by, Ockelbo typ 5 mil från Gävle. Vi har sån tur att på sommrarna så får vi ha hästen hos en kompis gratis så de e bara vinterhalvåret som vi måste ha stallplats, på ridskolan här kostar de ca 1200(vet ej va som ingår i priset). Sen har vi oxå sån tur att vi har privat tränare som vi kan träna gratis för.:rofl:

Vi hade tänkt oss att skaffa nått större för båda vill ut å tävla i hoppning. Varmblod, halvblod eller nått... Inköpet kostar ju en del de oxå.. Hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala för ett varmblod? halvblod?

Tack för alla svar!;)

kolla på annons sidorna så får du se va hästar kostar att köpa!

men en tävlings häst i hoppning som 2 unga tjejer ska ha. första häst ägare...
hmm en stabil läromästare som är hoppatävlad.
att tänka på:
halvblod är avlade till att vara ridhästar
varmblod är avlade till att dra sulky

kanske ska be ngn på ridskolan om hjälp eller den där tränaren?? så ni får hjälp när ni ska prov rida!!!

sen när ni hittat dröm pållen:
glöm inte en ordentlig veterinär koll på klinik...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 069
Senast: Sharpless
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka