hur mycket jobb?

Cilla

Trådstartare
om man har en häst som till och från haft problem med sina ben, hur mycket jobb och energi måste man lägga ner på den innan den döms ut av veterinär?
har för mig att det är ganska svårt att få hästar utdömda pga benen...

jag har en kallblodstravare, har gått på banan, men går nu som ridhäst. efter dubbelsidig hovledsinflamation är jag nu lite kluven om hennes framtid. att jag inte kan få ett fullpris för henne om hon håller till försäljning är jag helt medveten om, men kan jag få henne utdömd? hon har inga restriktioner på benen. är det då lagligt av mig att sälja henne som promenadhäst?

detta är helt nytt för mig, men jag vill veta vilka vägar som jag kan välja för henne när säljdagen kommer.

Sv: hur mycket jobb?

Är hon frisk och går igenom en besiktning så kan du sälja henne som vanligt, men vara schysst och informera köparen om hovledsbehandlingen så det inte blir tjafs om dolda fel etc.

Att få en häst utdömd för benen krävs ofta att man går igenom upprepade ledbehandlingar som inte hjälper, eller att hästen återfår problemet vid varje igångsättning.

Som jag tolkar din text ("efter dubbelsidig hovledsinfl") så är hästen frisk igen?

ja, hon blev friskförklarad i maj och har gått på bete hela sommarn!
hon ska sättas igång under vintern och in tillbaka till ATG i maj nästa år. är hon frisk ska hon säljas, men är hon dålig igen då... ja, vad ska ja då göra? om hon inte ens håller för skogsturer av det lugnare slaget, så lär hon inte hålla som ridhäst alls och då vill jag absolut inte sälja henne till nån jag inte känner och litar på!
men jag vill inte heller dra igång att behandla henne ytterligare, så tanken slog mig att jag kanske kan få henne utdömd och få pengar där?

nu låter det som jag bara vill ha pengarna, så är det verkligen inte.

hon kommer at säljas med fullt öppna papper, jag tycker inte om oärlighet alls och den nya ägaren ska veta allt om henne innan don bestämmer sig!

om hon nu håller då..... :crazy:

Fast har hon bara varit dålig en gång och blev bra på en behandling tycker jag inte du behöver måla fan på väggen riktigt än.

Om hon skulle vara dålig igen i maj och det är samma skada så får du antagligen behandla om ett antal gånger innan det kan bli tal om utdömning. Försäkringsbolagen brukar inte direkt gå med på att betala ut livbelopp om man inte ens försöker behandla skadan, speciellt inte på en häst som svarat bra på behandling tidigare och i deras ögon fungerat i ett år efter behandling.

Det är många hästar som haft enstaka ledinflammationer som är fullt friska och fungerar bra. Min vrickade sig och fick en kotledsinflammation som inte gick över förrän efter två behandlingar, men det är inget som någonsin besvärat honom igen och inget jag skulle sänka priset för vid försäljning. Jag skulle inte heller komma på tanken om utdömning för den sakens skull.

Ge du hästen en lugn igångsättning och kolla upp henne igen tidigare om du är osäker.

Antingen har hästen sådana förändringar/beswär att weterinär dömer ut den, eller så har den det inte. Du ska ju inte kunna wälja att döma ut hästen för att du inte får fullpris wid en försäljning? Om weterinär och försäkringsbolag anser att hästen inte är i sådant skick att den ska dömas ut kan du lägga ner hur mkt jobb och energi som helst utan att få önskat resultat.

Är hästen frisk nu förstår jag öht inte warför du funderar i de banorna?

hon går bara i hagen nu och har så gjort sedan i maj.

jag är gravid och kan inte rida henne själv, dessutom väger jag allderles för mycket nu för att rida henne på regelbunden basis, så en vän till mig ska hjälpa mig att få igång henne. och nu pratar vi om varannandags-skritt-turer i skogen, bara för att komma igång i alla leder och få upp lite grunsflås.

hon kommer alltså inte att vara i toppform till våren, utan bara igångsatt.

jag resonerar såhär:
om hon visar sig inte hålla för den typen av ridning, kommer hon sannolikt inte att hålla för nån ridning och ska inte säljas alls. vill Helena, som har henne nu, ha kvar henne som sällskap, som hon har haft under sommarn, så får hon behålla henne, men bekosta all ård och uppehälla själv. nu betalar jag försäkring och halva skorna, samt veterinärkostnader.
alternativet är att avliva henne.
att sälja henne som sällskap till någon jag inte känner till är inte tt alternativ, jag vill inte att hon ska komma till okunnigt folk, där hon rids, trots att hon har ont osv....
att använda henne i avel är egentligen inte heller ett alternativ, pga de anledningar som jag skrivit ovan. hon har redan två avkommor, ingen av dom har haft minsta framgång på banan.

hon är född 95, kan skritt, trav och galopp ute, men galopp på banan är inte bra alls.
all utrustning har jag sålt av till henne, så det är bara renpris för hästen som gäller. det pris jag har tänkt för henne är ca 40% under det jag tänkte från början, men fortfarande såpass dyrt att inte vem som helst kan köpa henne.

jag vill inte ha henne alls, det var inte meningen att hon skulle komma tillbaka från sin fodervärd och står nu och kostar mig pengar (pengar jag egentligen inte har) varje månad.

det handlar inte om att jag vill få henne utdömd och få pengar, håller hon inte under vintern är henne karriär med all sannolikhet slut, avsett och jag får pengar för henne eller inte.

jag hoppas och tror ju givetvis att hon håller, men om hon inte gör det, så vill jag ha klart för mig vad jag ska göra. i maj har jag en 6-månaders bäbis och kommer inte ha varken tid eller lust eller pengar att engagera mig i henne.

men trots allt du skrev nu. hon är friskförklarad, alla hästar kan få ledinflammationer och sedan fungera bra, det är om man hela tiden ser att det blir återkommande problem man får tänka till. och det ska komma tillbaka ganska omgående för att det ska vittna om att det är något annat som felar.
jag tycker jag är nojjig med saker och ting men i ditt fall hade jag nog inte alls kännt mig så där orolig.

åh, va gött å läsa!!!

veterinären avrådde nämligen den första fodervärden från att köpa henne, just pga att ledinflamationer lätt återkommer.

det bästa vore ju givetvis om hon höll och fick komma till nån som pysslar med henne och tar med henne ut i skogen.

Ledinflammationer återkommer lätt. Om man inte åtgärdar primärproblemet. Ledinflammationer är ofta symtomen på problemet. Det kan vara pålagringar, det kan vara ryggproblem, det kan vara underlag, det kan vara ridningen - det beror helt på vad det är.

Är det pålagringar är det ju stor sannolikhet att du får behandla igen. Är det ryggen och det problemet löser sig - ja, då finns det goda förutsättningar. Är det ridningen/utrustningen och det ändras, god prognos.

Men statistiskt sett så är det många med ledproblem som får återkommande problem. Just för att symtomen är ledinflammationen och det riktiga problemet kvarstår.

Rent ekonomiskt är ekvationen enkel. Livvärde / månadskostnad för hästen. Hur länge ska jag vänta inna jag tar bort - med eller utan försäkringsbolagets godkännande.

hon är röntgad i flera omgångar, UA, därav hennes jättelånga vila. jag tror att det bara berodde på felaktig ridning, mest från min sida, men sen utvecklats mer av fodervärden.

så jag hoppas ju på att hon frisknat till sig såpass att hon håller efter denna vilan! samtliga sadlar är sålda, så det blir bara barbackaturer på henne med ryttare under 60 kilo.

tycker det är svårt med behandling - med eller utan pengar!
vad är värt att lägga ner tid på?
hur länge ska man låta hästen lida/ha ont pga av våra exprement med olika behandlingar? hon är ju mitt ansvar och jag vill inte låta henne lida i onödan - med eller utan ekonomi.

usch och fy.
ibland ångrar jag djupt att jag ÖHT skaffade häst och hade jag vetat vidden av ansvaret, hade jag tänkt till både en och två gånger innan jag köpte henne! :crazy:
det är verkligen inga häng-å-släng-saker som man kan bolla med hur man vill eller stoppa undan i en garderob när ekonomin och tiden tryter!!!!

Fast just ledinflammation betyder ju i de flesta fall inte ett rent och skärt lidande (som t ex eksem, fång, hovbensförsänkning etc) utan mer ett "skoskav" så länge man inte kräver något av hästen och den inte är jättehalt.

Eftersom ni åtgärdat grundproblemet (vad ni tror var grundproblemet) finns det ju ingen anledning att se annat än ljust på framtiden tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 490
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar