hur mycket hösilage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 440
Sv: hur mycket hösilage?

tror inte det för jag frågade om han hade något silage alls jag kunde köpa och det hade han inte för det var inte intagit än...om han inte sålt att redan då förstås...

blir 1,5kg ts 1,7 kg hö då eller? är så dålig på att räkna...
men ska jag då räkna på 1,7 till 2,2 kg hö till min på 570 kg så ligger han ju lite lågt med 9 kg om dagen:crazy:

Säg så här: Han får ju iaf 1.5kg per 100kg häst, det är ju helt okej men ge gärna 10-12kg om du kan.

ja i stort sett..lite knappt kanske om jag räknat rätt.
han får nog mer i och för sig i och med att jag ser till att det alltid finns mat ute. väger väl mest för att ha lite koll på hur mycket jag lägger ut, men vill inte att dom går utan ute.

lille man som får 4-5 kg om dagen ligger ju lite bättre till på den fronten...hade för mig att det brukade vara svårare att fylla den kvoten på shettisarna...
shettisen ligger ju på 27-34mj då och täcker ju upp ts behovet gott och väl!

Jag tycker inte du behöver vara orolig att de inte får sitt ts-behov tillfredställt - du har ju helt okej grovfodermängder.
För att göra det enklare - ha regeln att alltid ge 1.5kg/100kg (alltså bara som kilo, ej TS) när det gäller hö och 2.5kg när det gäller silage. Så kan du vara trygg o slipper räkna. (2.5kg silage täcker med lite råge Ts.behovet även om silaget är av blötaste slaget t ex 50%ts)

För att räkna ut antal kg ts hö eller hösilage, ta antal kg gånger procentsatsen ts som finns på analysen.

alltså ex: 10 kg hösilage med en ts halt på 60%, 10x0.60=antal kg ts hösilage.
När Du sedan räknar ut hur mkt Du ska ge, för det första måste Du veta vilket behov hästen har, sedan analys på fodret.
ex: hösilagets smb mj värde/kgx0,60=värdet/ kg ts.

Sedan bara att räkna hur många kg Du behöver ge för att fylla behovet. Räkna även påp protein samt mineralerna på samma sätt. Och som ovan sagt, tänk på ts behovet så mj behovet inte fylls på kraftfodret uatn att hästen får tillräckligt med grovfoder.

Lycka till!

öhhh, jag får nog kolla detta i morgon igen för jag fatta inget...vad mena du med silagets smb mj värde...? det är ju två olika väl?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 042
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 890
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 672
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Akvarietråden V